Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
”Så är det”? Har du något mer hållbart bevis för det än så är det?
Du är den ende jag sett påstå det och inget jag har sett av tester visar på att det är problemet. A1 sätter ju också ögonfokus på fåglar på väldigt långt avstånd, på väldigt små fåglar. Det finns många videoklipp som visar det.
Det är alltså inte storleken på objektet som är problemet utan det att den inte verkar identifiera riktigt lika många typer av fåglar som R5. Fågel kan alltså vara stor i sökaren men identifieras inte eller dåligt (hoppar från kropp till öga).
Det är ren matematik - 5940 mot 760. Mer data och en väldigt mycket mer högupplöst grid ger en teoretiskt klart bättre förutsättning än om man saknar de förutsättningarna. Om det bara är jag som påpekat detta faktum så måste jag säga att det förvånar mig när du påpekar det men å andra sidan så gör det det inte, då vi alla vet hur de flesta "testare" på nätet alltför ofta saknar integritet och rätt blint ekar tillverkarnas marknadsblaj utan att tänka själva. R5 har alltså idag nära 8 gånger fler fokuspunkter än A1 om man får tro tillverkarnas uppgifter. Det är ingen liten diskrepans. Det borde ha en klart märkbar effekt på mycket långa avstånd och sittande fågel med "animal AF".
Däremot kan effekten bli den motsatta möjligen vid följande AF då det blir klart mer data att processa och där har R5 förmodligen en nackdel i det att den inte är lika snabb som A1 när det gäller att processa dess större datamängder. Jag är också osäker på om A1 gör fler mätningar per sekund än R5 men den mäter i alla fall mycket snabbare än alla andra tidigare Sony-kameror också. Så där kan det ju jämna ut sig en aning kanske.
Du motsäger möjligen också dig själv när du säger att A1 inte verkar kunna identifiera riktigt lika många typer av fåglar som R5. Förklaringen till det kan väl inte alltid vara att de fåglarna blinkade eller satt och sov
Den fördel de spegellösa systemkamerornas AF-system har gentemot de gamla DSLR-husen vilar på flera faktorer. De har många fler AF-punkter som därför kan täcka hela sensorytan och inte bara dess centrala delar som normalt på DSLR:er. Det kan även här röra sig om typiskt mellan 5-6 upp till 8-10 ggr fler fokuspunkter beroende på teknikgeneration. Dessutom har spegellösa ingen spegelblackout utan kan mäta hela tiden genom vald eller eller systemstyrd bländare. Då bortser jag här från det faktum att fokuspunkterna inte ens sitter på huvudsensorn utan på en dedikerad fokussensor i DSLR:er. Det var ju bl.a. denna högre fokuspunkttäthet som gjorde ögonfokusen möjlig överhuvudtaget i de spegellösa. Så 8-10 ånger fler fokuspunkter spelar roll vare sig de är 400, nära 800 eller 5940. En mycket bättre bildstabilisering är heller aldrig fel.
Jag skulle inte bli förvånad om vi kommer få se ett kraftigt ökat antal fokuspunkter i kommande modeller från Sony inom en inte allt för lång framtid. Då kan du ju försöka erinra dig om var du läste det först. Jag tror Sony behöver öka sitt antal fokuspunkter på sina sensorer om de ska kunna matcha Canons "animal AF" i framtiden. Visst kan de förbättra sina algoritmer en del men de kommer behöva förbättra sitt dataunderlag också för att matcha Canon. För nuvarande är det bara att gratulera Canon till den grensegern.
Senast ändrad: