Nu tog du väl i
. Jag har ju fortfarrande kvar min gamla A7r och jag älskar den för att den ger så fin bildkvalitet trots detta lilla lätta kamerahus men att jämföra sensorn i den med den i R5 känns väldigt krystat. Sensorn i A7r saknar helt fokuspunkter på sensorn exv. Den stöder alltså till skillnad från samtida A7 inte hybrid AF och A7r har av det skälet bara kontrast AF. I det avseendet var A7r omodern redan när den kom då den sensorn i grunden var avsedd för DSLR:er och den användes ju som många vet något år drygt innan den kom i A7Ir även i Nikon D800E. A7r är fine för mig ibland men alltså hopplöst omodernt på många sätt idag. Därför har jag numera även en A7III just för den hierarkiska AF:ens skull som numera även finns i R5. Att jämföra sensorn i A7r med den i R5 är en på alla sätt oseriös betraktelse.
Däremot reagerade jag på en jämförelse mellan R5 och A1 och på det rödstick Canon-bilderna uppvisade. Det ska väl inte överdrivas för det är ju enkelt åtgärdat i RAW men idag har vi väl ändå vant oss vid att bilder direkt ur kameran brukar se bättre ut.
Jag undrar verkligen om sensorn i R5 är något praktiskt problem idag bildkvalitetsmässigt som Jonas verkar vilja göra gällande. Jag tror Magnus har en poäng där. Jag har aldrig förr gillat Canon-kameror men en R5 tror jag att jag skulle älska. Bildstabiliseringen verkar fantastisk och för att inte tala om animal Eye Focus som har mycket högre upplösning än i alla Sonys EF-hus. Det är inget fel på Eye Focus i Sonys kameror generellt och i A1 speciellt men den upplösning Canon har i sin AF och särskilt då i sin animal Eye Focus, spelar idag i en helt annan liga än Sonys. Där har Sony fortfarande en hel del grunddesignproblem att lösa innan de kan få till något liknande.
Det som däremot har förundrat är att Canon ännu inte helt kunnat sluta DR gapet som funnits där sedan Sony A580:s och Nikon D7000:s dagar. Det var t.o.m. ännu längre tillbaka än A7r. Det är ju inget annat än generande för Canon som sensortillverkare. Det tog länge att få fram bakbelysta FF-sensorer och de har inte lyckats få fram några stackade FF heller och där har väl Sony typ 4 års försprång. Det är ju skälet till skillnaderna när det gäller tolling shutterproblemen.
Den som leder sensorutvecklingen kommer definiera framtida möjligheter och begränsningar i framtidens kameror. Canon leder den enbart när det gäller AF-upplösningen idag. I övrigt dominerar Sony helt.