Annons

Tuija Lindströms bilder, är de verkligen bra?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Förakt mot utveckling eller?

mats lindfors skrev:
Det känns som många här verkar att ha ett förakt mot de som utvecklar sitt bildseende. Vad är det för fel på bilder som kräver något av åskådaren?

Jag föraktar inte heller dem som vill utveckla sitt bildseende, det vill vi nog alla. Jag menar bara att jag litar på min intuitiva känsla och smak. Men jag förstår inte vad KG:s exempelbild kräver av åskådaren. En del bilder kräver att man tittar på dem en lång stund eller flera gånger. Nya detaljer träder fram som gör att man uppskattar bilden mera. Men jag förstår inte denna exempelbild, och det verkar inte de flesta andra med vad som betraktas som extremt välutvecklat bildsinne göra heller. Så det verkar ha med smak att göra, och smaken är ju delad som känt. Men jag brukar ändå kunna förstå hur människor med annan smak tänker, även när jag inte instämmer. Jag kan till och med förstå varför hip-hop tilltalar många, men jag kan inte ens börja förstå några storheter med denna bild, och jag tror inte att jag någonsin gör det heller.

Spännande diskussion!

/Pontus
 
En efterkonstruktion!

mats lindfors skrev:
Hennes bilder är något extra! Och det hade dom varit även om din granne hade tagit dom.

Det tror jag inte på.
Hennes titel gör bilderna bra.

Som sagt, hon är kanske en bra pedagog.
Det vore intressant att höra vad hennes elever tycker.
Kanske har de utvecklat sin bildsyn.
Förresten, har hon tjänsten kvar?
 
Jag gillar Tuijas hamnbilder som kollektion. De rör vid mig och sätter mycket tankar och känslor i rörelse.

Självklart påverkas jag av att det är Tuija Lindström som tagit dem, fast det är svårt att säga exakt hur. Jag tror nog att det får mig att titta noggrannare än om jag inte känt till fotografen tidigare.

Men ändå, om min granne kommit över på en fika och visat den här kollektionen skulle jag ha blivit mäkta imponerad. Garanterat.
 
om bilden "h34"

Ska försöka beskriva vad jag ser. Den får liv i mina ögon. Se på trädstammarna som lutar åt olika håll. Mustighet. Frodighet. Vildvuxenhet. Djup. Oskärpan förstärker innehållet i bilden. Att fånga det som verkar vara totalt oordnat är svårt och då behövs mycket skicklighet.
 
gors skrev:
Jag gillar Tuijas hamnbilder som kollektion. De rör vid mig och sätter mycket tankar och känslor i rörelse.

Självklart påverkas jag av att det är Tuija Lindström som tagit dem, fast det är svårt att säga exakt hur. Jag tror nog att det får mig att titta noggrannare än om jag inte känt till fotografen tidigare.

Men ändå, om min granne kommit över på en fika och visat den här kollektionen skulle jag ha blivit mäkta imponerad. Garanterat.
Jag håller med dig. Om min granne kom över med Tuja Lindströms bilder så skulle jag också bli mäkta irriterad.
 
En gång i tiden var Tuija Lindströms bilder beundransvärda. Vissa politiker var trovärdiga. Vissa befattningshavare pålitliga. Nu? Slentrian, Korruption. Lurendrejeri.
 
Re: om bilden "h34"

mats lindfors skrev:
Ska försöka beskriva vad jag ser. Den får liv i mina ögon. Se på trädstammarna som lutar åt olika håll. Mustighet. Frodighet. Vildvuxenhet. Djup. Oskärpan förstärker innehållet i bilden. Att fånga det som verkar vara totalt oordnat är svårt och då behövs mycket skicklighet.

Du menar verkligen allvar! Det respekterar jag naturligtvis.
 
Själv tycker jag att just den bild som det hänvisas till är den vackraste bland de presenterade. Vid första anblicken kan det verka som om det bara är en bild skjuten från höften, utan tanke. Jag tyckte själv det när jag snabbt gick igenom bilderna första gången. Men som jag ser det, efter en längre betraktelse, så är kompositionen harmonisk, där fotografen har lyckats bringa reda i oredan. Just att bilden är så pass oskarp som den är, gör att de olika gråtonerna effektfullt smälter in i varandra. På så sätt tycker jag att bilden blir mer "hel".

Betrakta inte bilden någon decimeter från skärmen, utan backa istället. Annars finns risken att man enbart tycker den är oskarp och tekniskt dålig.

Jag har sett bättre bilder och vill inte på något sätt geniförklara Tuija. Riktigt så kul ska vi inte ha det :=). Men att kalla en sådan bild för nybörjarbild eller helt värdelös tycker jag är fel.
 
Jag följer denna diskussion med stort intresse & tycker att det är roligt att det kommit in några som försvarar bilderna.

Jag har en fråga till er: Har kikat igenom bilderna än en gång, några av er skriver om oskärpan som en positiv del. Jag funderar dock på hur bilderna ser ut på papper, kan man vara så säker på att dom då är lika oskarpa?

Tänk om dom helt plötsligt är knivskarpa, oskärpan kanske bara beror på en dålig uppläggning på webben.

Om dom är skarpa, ska man då omvärdera dem & försöka hitta andra "kvaliteer"?

Det enda som bör vara likt på papper är väl kompositionen samt bildinnehållet, detta räcker dock för att jag ska rata dem.

Varför man konsekvent ska ta bilder som ligger ur fokus har jag mycket svårt att förstå, om det inte tillför något vesäntligt förstås, det tycker jag dock inte att det gör i detta fall...

Larsa
 
Larsa.

Jag kan inte tala för någon annan, men när jag skriver att bilderna berör mig så baserar jag inte det på bildanalys eller på att jag hittat den ena eller andra kvaliteten i de enskilda bilderna.

Det jag skriver om är helhetsupplevelsen. När jag klickar mig igenom bildsviten förutsättningslöst så sätter det igång någonting. En sorts sorg och vedmod. Jag tänker på alla människor som en gång i tiden måste ha varit beroende av jobb vid de här hamnanläggningarna. Jag tänker på hur de delar av samhället som idag är högproduktiva kommer att spela ut sin roll en dag, hur kommer det att se ut då?

Hur skulle Kista se ut om det plötsligt övergavs?

Och så tänkte jag på hur naturen förändrats av anläggningarna... vilka skador har vi åstadkommit och hur lång tid kommer naturen behöva på sig för att reparera dem?

Sedan funderade jag på om människan återigen kommer att ta de här områdena i anspråk, och hur det kommer att se ut då. Och vilka industrier kommer att vara dominerande då?

När jag kommer in i sådana där associationsbanor tänker jag inte mycket på skärpa, inte på komposition heller. När jag nått slutet kan jag bara konstatera att någonting hände. Bilderna fungerade i alla fall för mig. Jag är i en annan sinnesstämning än när jag började titten, och jag har tänkt en del saker som förmodligen ligger nära annat jag funderar över just nu.

Det jag bedömer är inte varje enskild bild, utan sviten som helhet. Exakt vad det är som gör att den berör mig vet jag inte, kanske att Tuija Lindström lämnar över så mycket till betraktaren.

När jag ser bilder som är riktigt bra på ett mer "traditionellt" sätt – skarpa och så, som på utställningen av National Geographicbilder på Naturhistoriska häromsistens – tänker jag nog för mycket på bilderna "i sig" för att associationerna ska få samma fart. Ofta är också fotografernas budskap så kristallklara att det inte riktigt finns någon plats för tolkning, bara för medhåll. För mig fungerar det i tidningar, men inte som konst.

Vet inte om jag uttryckt mig begripligt eller inte, men det är i alla fall så jag ser det. Ungefär...

/Göran
 
gors skrev:


Vet inte om jag uttryckt mig begripligt eller inte, men det är i alla fall så jag ser det. Ungefär...

/Göran

Det var den bästa förklaringen som hittills kommit fram i detta forum tycker jag!

Jag har gett bildserien en till chans men har svårt att känna det du beskriver.

Vissa har tidigare i detta forum försvarat enstaka bilder vilket jag har oerhört svårt att förstå, denna helhet som du beskriver kan jag däremot ge en chans eftersom jag tycker att den ger en mycket bättre förklaring till vad hon kan ha för syfte med bilderna.

Jag känner dock fortfarande inget men har faktiskt lärt mig något av ditt inlägg.

Larsa
 
Calle S skrev:
Men det finns väl inga "moderna" fototidningar längre? Bara den ganska trista Foto? Och F, såklart.

Precis. Jag ska leta upp fler omgångar av "Foto" av tidiga årgångar när jag har råd. Det var lite mer "pionjäranda" i dem, och så använder jag ju nästan bara äldre kameror. :)
 
mipert skrev:
Men det skall ju inte påverka om man tycker bilderna är bra.

Jag har aldrig sett någo bild målad av en apa men skulle jag tycka en såda bild var bra skulle den ju vara bra. Jag skulle hängt upp den på väggen i alla fall.

Det förstås. Man ska inte diskriminera andra arter. :)
 
klasb skrev:
Detta måste ju vara det bästa inlägget hittils i tråden! Uppenbarligen blir ju massor av människor djupt berörda av bilderna i fråga!

Jag svarade bara eftersom tråden kom upp, för att ge min åsikt. Annars hade jag struntat totalt i dessa bilder.
 
KGS skrev:
Är man professor i foto så förväntar sej folk att bilderna ska vara nåt extra, jag gör det.

Precis som om en professor i företagsekonomi skall vara något extra som företagsledare. Det är skillnad mellan att praktiskt utföra något och att veta hur det skall utföras.
 
berga skrev:
Precis som om en professor i företagsekonomi skall vara något extra som företagsledare. Det är skillnad mellan att praktiskt utföra något och att veta hur det skall utföras.

Nåja, nu blev hon väl professor vid fotohögskolan eller vad den heter på sina fotografiska meriter.

"Tuija Lindström, som är en av Nordens främsta fotografer, har haft en oomtvistad betydelse för Högskolan för fotografi och films inriktning mot det konstnärliga fotografiet" skriver Göteborgs Universitet själva...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.