Annons

Tuija Lindströms bilder, är de verkligen bra?

Produkter
(logga in för att koppla)
Konst kan...

...ställa frågor, få oss att tänka efter grubbla och fundera

...provocera

...tydliggöra dolda strukturer genom att vi tvingas verbalisera det outtalade, det som bara känns och styr vårt handlande, sitter i kroppen, kulturen...(habitus?)

...utmana

...uppmuntra

...påstå

...fråga

...få oss att ifrågasätta


Visst kan man säga att hennes bilder är BRA konst, eller hur! Det är väl inte minst den här tråden ett tecken på, många har tänkt tyckt och funderat.

Bilder som inte berör. Men som uppenbarligen gör det ändå...
 
(beklagar som vanligt att jag inte orkar läsa alla inlägg innan jag yttrar mig)

Tuja Lindström gav ju ut en stor fotobok för några år sedan. En massa fyrkantiga bilder. Hälften var ren skit. Den andra hälften riktigt bra. Bland annat ett porträtt på två killar, det som senare kom som omslag till Jonas Gardells bok "Oskuld och andra texter" (en skitbok för i övrigt). Vet inte om det är gardell som är på bilden. Otroligt poetisk bild, spännande, jag tänker på den ganska ofta.
Sen fick hon ju Fotos stora Fotografipris eller nått sånt. Då visade hon en serie bra bilder. Sen var det några Japan-polaroider jag såg i nån tidning av henne. Kassa. Och nån färgbild i nån konstbok, som inte var värt namnet.
Ska man älska Tujia Lindströms utvecklingsprocess eller?
 
mipert skrev:
Men det skall ju inte påverka om man tycker bilderna är bra.

Jag har aldrig sett någo bild målad av en apa men skulle jag tycka en sådan bild var bra skulle den ju vara bra. Jag skulle hängt upp den på väggen i alla fall.
Det spelar ingen roll för mig heller om en bild är tagen av en apa eller av Mary Ellen Mark tex. Är bilden bra så är den. Men om en bild tagen av apan skulle lanseras som en tagen av Mary Ellen, tror jag många skulle intala sig att den var bra, Även om den i själva verket vore totalt värdelös. Många som hävdar sig vara kreativt fria är nog tvärt om fångade i sin osäkerhet. Kejsarens nya kläder tycker jag är en bra liknelse.
 
Re: Re: Många av bilderna är otroligt bra

Loj skrev:
Jag är tveksam till det - och kommer nog att vara det tills någon epressivt kan uttrycka storheten i dem. Vad är det som skiljer Tuijas sneda, oskarpa, centrerade bilder från de sneda, oskarpa och centrerade bilder som regelbundet sågas här på fotosidan? Mer än att det är just Tuijas bilder?
mvh J

Jag tycker att det skiljer väldigt mycket mellan Tuijas bilder och t.ex någons tidiga amatörbilder. Ta fram en lämplig bild som är dålig och jämför så får ni se.

Skall tillägga att jag aldrig riktigt gillat Tuijas bilder förrän nu. För femton år sedan så kände jag bara likgiltighet. Förstod inte alls vad som var bra. Men jag hade då en liten gnagande känsla att det berodde på mig. Kan det inte vara så att mitt bildsinne har utvecklats med åren?
 
klasb skrev:
Detta måste ju vara det bästa inlägget hittils i tråden! Uppenbarligen blir ju massor av människor djupt berörda av bilderna i fråga!

Hon har väl alltid haft en förmåga att skapa debatt kring sina bilder, men det beror säkert mycket på den position hon hade. Är man professor i foto så förväntar sej folk att bilderna ska vara nåt extra, jag gör det. Och när jag inte tycker de är det så antar jag att det är mitt bildsinne som inte är utvecklat. Hade grannen visat samma bilder hade jag gäspat o lånat ut en grundbok i foto, eller övertalat honom att ägna sej åt trädgårdsskötsel istället... så funkar auktoritetstro...

/kg som inte bor granne med Tuija
 
KGS skrev:
Hon har väl alltid haft en förmåga att skapa debatt kring sina bilder, men det beror säkert mycket på den position hon hade. Är man professor i foto så förväntar sej folk att bilderna ska vara nåt extra, jag gör det. Och när jag inte tycker de är det så antar jag att det är mitt bildsinne som inte är utvecklat. Hade grannen visat samma bilder hade jag gäspat o lånat ut en grundbok i foto, eller övertalat honom att ägna sej åt trädgårdsskötsel istället... så funkar auktoritetstro...

/kg som inte bor granne med Tuija

Hennes bilder är något extra! Och det hade dom varit även om din granne hade tagit dom. Auktoritetstro är inte alla människor slavar under...
 
mats lindfors skrev:
Hennes bilder är något extra! Och det hade dom varit även om din granne hade tagit dom. Auktoritetstro är inte alla människor slavar under...

Jorå, men det är mycket snobbigare att inte erkänna det... ungefär som "Jag påverkas INTE av reklam"... bull!

/kg som påverkas av både det ena o det andra...
 
Ska inte bilder tala för sig själv?

Att kalla bilderna i albumet något annat än medelmåttiga bilder som vem som helst kunde ta är rent trams! Tillsammans kan dock kanske bilderna, beroende på betraktaren, säg något. En myriad av fotografer skulle dock kunna göra varje bild mer intressant (med samma motiv) och ändå få fram samma utryck i albumet (Ett utryck som jag i varje fall har väldigt svårt att urskilja). Jag har full respekt för konstfotografi när den är bra men detta är verkligen botten av sörjan i spannen med hål i. Jag tycker inte det räcker med att man har en idé, man måste kunna fullfölja den också med åtminstone en uns av trovärdighet. Jag gillade tidigare inte Tujjas bilder nämnvärt men de bilder jag sett publicerade kunde jag i alla fall ha en åsikt om och i alla fall acceptera som originella. Detta är ju som "ring maj sen".
Man kan ju hoppas att albumet är gammalt och ett tidigt olycksfall i arbetet.

Ej inskränkt och ej konsthatare!
 
KGS skrev:
Och när jag inte tycker de är det så antar jag att det är mitt bildsinne som inte är utvecklat.

Det antar aldrig jag, men det beror väl på min personlighetsprofil. Jag har alltid litat på min smak, oavsett kunskap, vad gäller det mesta. Vin, mat, kläder, arkitektur mm. Man behöver inte ha målat i trettio år för att uppskatta en bra målning. Samma sak tycker jag gäller foto. Har man fotograferat i trettio år är det lättare att verbalisera varför man tycker som man gör, men även nybörjare kan bedöma om en bild är "bra" eller inte. Om den förmedlar något. Om den berör. Väcker känslor. I mitt tycke är något är fel om en bild bara når fram till en liten klick utvalda i ett visst "innegäng".

Det är naturligt att motiv som tjatas gång efter gång (katt, röd solnedgång, rinnande bäck) utan variation eller nyskapande blir tråkiga, även om de imponerar på den som aldrig sett dem förut. En vacker eller ovanlig bild på en älgtjur imponerar fortfarande på mig, men jag kan tänka mig att Terje, som sett några variationer på temat genom åren, kanske inte blir våldsamt upphetsad över samma bild. Det abstrakta bildspråket blir kanske därför automatiskt mera lockande. Men "bra" abstrakta bilder har alltid intresserat mig, liksom "bra" avbildande sådana. Det hänger en abstrakt Picasso ovanför min dator som jag tycker är fantastisk. Gillar fortfarande hans tidigare verk också.

Angående Tuija tycker jag som resten. Hennes bilder berör mig inte. Framkallar inga känslor. Jag hade också kastat samma bilder. Men visst är det konst. Lika mycket som det är konst när picasso målar ett svart streck på en vit duk. Jag hade inte sålt många svarta streck om jag gjort samma sak. Jag hade inte fått många bra betyg om jag hade lagt ut Tuijas bilder för bildkritik. Dålig smak enligt mig och massan, men visst är det konst.

/Pontus
 
Pongu skrev:
Det antar aldrig jag, men det beror väl på min personlighetsprofil.

Jag e något mer ödmjuk efter att dramatiskt ha ändrat inställning till olika sorters musik, konstverk, bilar o även foton... en vacker dag kanske jag vaknar upp och uppskattar skillnaden på Tuijas bilder och mina bortkastade alster...

Dessutom har jag inte sett alla Tuijas bilder, hon har säkert nån bild som jag skulle förstå eller uppskatta också.

Men den här t ex

http://www.foto.gu.se/personal/tuija/Jpegs/h34.JPG

jag har himla svårt att hitta storheten i den... är den "fantastisk"?

/kg som aldrig säger aldrig
 
Re: Re: Re: Många av bilderna är otroligt bra

mats lindfors skrev:
Jag tycker att det skiljer väldigt mycket mellan Tuijas bilder och t.ex någons tidiga amatörbilder. Ta fram en lämplig bild som är dålig och jämför så får ni se.

Tack för ditt svar, Mats!
Jag respekterar din åsikt, förstås, men den gör mig nyfiken. :)

Kan du sätta ord på den skillnad du ser?

Säkert har du rätt i att det beror på hur utvecklad ens bildsyn är. Jag kan för min del bara konstatera att Tuijas bilder lämnar mig totalt iskall. Det gäller även hennes flytande kroppar och illröda strykjärn också. Men hon har säkert andra förtjänster.

Men som sagt, Mats, sätt gärna ord på den skillnad du ser. Vem vet, kanske även min bildsynkan utvecklas lite...? :)

mvh Janne
 
Förakt mot utveckling eller?

Det känns som många här verkar att ha ett förakt mot de som utvecklar sitt bildseende. Vad är det för fel på bilder som kräver något av åskådaren?
 
Re: Förakt mot utveckling eller?

mats lindfors skrev:
Det känns som många här verkar att ha ett förakt mot de som utvecklar sitt bildseende. Vad är det för fel på bilder som kräver något av åskådaren?
Ingenting alls!! Absolut ingenting! Snarare tvärtom! Men jag blir ärligt nyfiken på vad du ser som inte jag ser! Jag vill utveckla min bildsyn. Och att diskutera bilder med andra är ett sätt att göra det.
 
mats lindfors skrev:
Tycker den är fantastisk!

Föraktar verkligen inte, jag är avundsjuk... skulle också vilja se det fantastiska i bilden... o kanske gör jag det en vacker dag.

En gång i tiden trodde jag att jag hatade jazz t ex... men oooooj vad jag ändrade mej efter att ha hört en suverän återgivning av en konsert med Peanuts Hucko, Radio Västmanland, ljudtekniker Adolf "Chicko" Schnelzer, inspelad i Västerås Konsertsal, avlyssnat på en monoradio (!) i en risig gammal Opel Kadett...

/kg som också vill förstå
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.