Terje skrev:
...Känner inte till den diskussionen. Men så har jag aldrig heller haft behov av att tillhöra något innegäng...
Diskussioner om Tuija har det funnits många. Jag minns inte riktigt hundra men när ho blev proffessor på gamla fotoskolan så blev det en stundtals häftig debatt. Jag har för mig att en av våra mer kända pressfotografer i en tidning skrev att ”
vi skall köra ned våra teleobjektiv i halsen på dig (Tuija)”.
Jag har ett konstant behov att tilhöra ett innegäng, men jag vill själv välja vilket.
På fotoklubben, som kunde vara nästan vilken som helst i Sverige på den tiden, uppfattades jag nog ibland som arrogant. Jag älskade nämligen att pressa gubbarna och tvinga dem att ge svar på varför de valde de bilder de valde på månadstävligarna och jag ifrågasatte ofta gällande ordning.
Ni vet, dia är för proffs, svartvitt är mer konstnärligt, bilder skall vara skarpa (förutom bilder av bäckar). Numera snackas det förmodligen om digitalkameror och Photoshop.
Favoriten är när det var en tävling med temat ”arbete” och en bild av en tjänsteman sågades medan bilder av smeder och vidjeflätande gubbar fick ”femmor”. det blev ett friskt gräl om vad som är ett ”riktigt” arbete.
Kul var det, fotografer är alldeles för intresserade av korn och perspektivregler medan syftet med fotograferingen och vad bilderna berättar nästan aldrig diskuteras. Vi skulle behöva Cecilia Sundholm igen. De som läste Fotografi runt 95-96 vet vem jag menar.
Nu svamlar jag igen, dags att jobba ihop bröd till barnen.
(Hur kan min stavning vara så usel när jag skriver på dator, hatar tangentbord.)