Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tuija Lindströms bilder, är de verkligen bra?

Produkter
(logga in för att koppla)
Många av bilderna är otroligt bra

Bara en mycket duktig och erfaren fotograf kan ta sådana här bilder. En del kanske borde fråga sig varför dom inte kan se skillnad på sina tidiga amatörbilder och dom här? Måste bilderna vara dåliga för att man inte "förstår" dom? Behöver man ogilla det man inte "förstår"?
 
Jag tycker att det framförts lite väl hårda omdömen om bilder som endast visas hårt komprimerade på en datorskärm. Finner personligen att bilder av den här "typen" kräver stora papperskopior alt. mycket hög upplösning för att komma till sin rätt.

Det är ju inte alltid så att det är de stora formerna (de som fortfarande finns kvar efter skalning/komprimering) är det som gör bilden.
 
marma skrev:
Jag tycker att det framförts lite väl hårda omdömen om bilder som endast visas hårt komprimerade på en datorskärm. Finner personligen att bilder av den här "typen" kräver stora papperskopior alt. mycket hög upplösning för att komma till sin rätt.

Det är ju inte alltid så att det är de stora formerna (de som fortfarande finns kvar efter skalning/komprimering) är det som gör bilden.

Med ditt resonemang förstår jag inte riktigt varför de isf valt att visa dem i digitalt media. Det går dessutom faktiskt alldeles utmärkt att publicera bilder på nätet utan att spara dem "hårt komprimerade", och vad gäller storleken behöver man inte heller där ta till i underkant, vilket tyvärr gjorts i det här fallet.

När man läser "pressmedälandet" framgår det att bilderna "kännetecknas av en utomordentligt rik gråskala, detalj- och djupskärpa.." och det får mig att undra om det verkligen är rätt bilder till rätt pressmedälande.

Nåt kanske gick galet i "publicäringen"...
 
Re: Många av bilderna är otroligt bra

mats lindfors skrev:
Bara en mycket duktig och erfaren fotograf kan ta sådana här bilder. En del kanske borde fråga sig varför dom inte kan se skillnad på sina tidiga amatörbilder och dom här? Måste bilderna vara dåliga för att man inte "förstår" dom? Behöver man ogilla det man inte "förstår"?

...och bara en mycket duktig och erfaren komiker skulle se att du skämtar, för det gör du väl???
 
Att bedöma musik är relativt enkelt, man rycks helt enkelt med av vissa låtar oberoende av vem som skrivit de. Visst kan vi även inom musiken söka kreativa undermeningar men gemene man tror jag ändå avfärdar musik man inte gillar oavsett vem som står för den. Däremot tror jag att vi ofta söker en förståelse för bilder vi egentligen inte förstår oss på, särskilt om fotografen är känd. Vi vill kunna se det den ser annars får man lätt känslan av att vara kreativt begränsad. Vår egen osäkerhet styr oss i våra bedömningar. Själv har jag aldrig förstått mig på Tuja lindströms bilder, det må vara gråskalor hit och nakna tonåringar flytande i vatten dit. Men mig säger bilderna ingenting. Undrar vilken kritik hennes bilder skulle få om man inte visste att just hon tagit de. Förmodligen inte ens ett hedersomnämnande i tidningen Fotos galleri.
 
paul skrev:
Själv har jag aldrig förstått mig på Tuja lindströms bilder, det må vara gråskalor hit och nakna tonåringar flytande i vatten dit. Men mig säger bilderna ingenting. Undrar vilken kritik hennes bilder skulle få om man inte visste att just hon tagit de. Förmodligen inte ens ett hedersomnämnande i tidningen Fotos galleri.

Instämmer. Totalt ointressant för mig. Bilderna saknar själ, och är uruselt kopierade. Påminner mig om apan som kladdade på taveldukar och fick lysande recensioner av konstkritiker ovetandes om vem som...
 
Det som är roligt med TL är hur provocerande hon är. Jag arbetade i fotoaffär för femton år sedan, och träffade mycket fotografer av den sort som har stort tekniskt intresse och tycker att en bra bild skall vara normalexponerad och så skarp som möjligt. Alla hatade att TL hade framgång med sina fula oskarpa bilder. Jag vet inte om hon är en retsticka typ Dan Wolgers som provocerar genom form, eller om hon struntar i vad betraktare med dylik inställning tycker. Jag tycker i alla fall att det är underhållande att se hur ilskna folk blir av hennes bilder.
 
Re: Många av bilderna är otroligt bra

mats lindfors skrev:
Bara en mycket duktig och erfaren fotograf kan ta sådana här bilder.
Jag är tveksam till det - och kommer nog att vara det tills någon epressivt kan uttrycka storheten i dem. Vad är det som skiljer Tuijas sneda, oskarpa, centrerade bilder från de sneda, oskarpa och centrerade bilder som regelbundet sågas här på fotosidan? Mer än att det är just Tuijas bilder?

mats lindfors skrev:
En del kanske borde fråga sig varför dom inte kan se skillnad på sina tidiga amatörbilder och dom här?
Ja, det är ju en intressant fråga. Jag har ingen teori, har du?

mats lindfors skrev:

Måste bilderna vara dåliga för att man inte "förstår" dom? Behöver man ogilla det man inte "förstår"?
Nej, självklart är det man inte "förstår" med nöd dåligt. Men det kan knappast vara fel att ärligt stå för att en bild inte tilltalar en - oavsett vem som tagit den. Frågan är bara om en sådan bild framkallar ogillande eller likgiltighet hos betraktaren. I mitt fall är det det senare.
Men jag blir nyfiken på vad som gör att dessa bilder uppfattas så positivt av en del, men så negativt av andra. Vad ser en del i dem, som andra inte ser? Verbalisera det och hjälp oss "likgiltiga" betraktare att vidga våra vyer...

mvh J
 
bug skrev:
Det som är roligt med TL är hur provocerande hon är. Jag arbetade i fotoaffär för femton år sedan, och träffade mycket fotografer av den sort som har stort tekniskt intresse och tycker att en bra bild skall vara normalexponerad och så skarp som möjligt. Alla hatade att TL hade framgång med sina fula oskarpa bilder. Jag vet inte om hon är en retsticka typ Dan Wolgers som provocerar genom form, eller om hon struntar i vad betraktare med dylik inställning tycker. Jag tycker i alla fall att det är underhållande att se hur ilskna folk blir av hennes bilder.

Håller med! Jag är själv inte alls ilsken på henne och hennes bilder. Roligt för henne att hon får mycket uppmärksamhet och anses högt som fotograf hos många. Men jag gillar inte hennes bilder, helt enkelt.

Precis som Dan Wolgers kan Tuija Lindström lätt reta upp folk. Har träffat henne några gånger på bl.a. Fotomässan. Hon kan lätt uppfattas som arrogant, precis som Wolgers. Detta retar lätt upp andra. För mig är arrogansen alltid lika lätt att genomskåda - alla arroganta personer är i grunden mycket osäkra. Arrongansen är enbart en försvarsmur...

Terje
 
Den här länken är något mer tittarvänlig, och låter/tvingar betraktaren att se alla bilder i en följd.

http://www.amo.se/tuija/

Arbetet består av 36 bilder och jag undrar om inte det är tänkt att dessa bilder tillsammans ska ge betraktaren en upplevelse/ett intryck.

Argumentet att bilderna inte skulle få särskilt många röster/beundrare i olika populärsamlingar är väl ändå inget bra argument för att de inte skulle vara värda mer än att slängas i byrålådan, eller?
 
Jag tycker det verkar som "kjesarens nya kläder" de ser ut som vilka trista nybörjarbilder som helst..fotograferade med en taskig kamera.
 
Jag säger bara Tuijas strykjärnsbilder...fasiken vad jag gillar dem. Nån som sett dem?
Ska ta mig tid till hennes hamnbilder, jag gillar ju hamnar själv. Har tittat på dem förr, men inte sett dem ordentligt.
 
Calle S skrev:
Jag säger bara Tuijas strykjärnsbilder...fasiken vad jag gillar dem. Nån som sett dem?

Jag har sett dem. Blev matad med dem och liknande "moderna stilar" i fototidningarna jag köpte förut. En av anledningarna att jag inte köper moderna fototidningar längre. Det är inget för mig.
 
Hade jag blivit sågad, eller hade jag blivit sågad på fotosidan.se om jag lagt ut

http://www.foto.gu.se/personal/tuija/Jpegs/h04.JPG

tja, det mest troliga är att jag kastat den direkt... men eftersom det säkert är en jättebra bild (hon var ju professor i fotografi gubevars) så inser jag att jag inte förstår. Kan nån förklara?

/kg som försöker ta skarpa bilder med raka horisonter...
 
J. Patric skrev:
Jag har sett dem. Blev matad med dem och liknande "moderna stilar" i fototidningarna jag köpte förut. En av anledningarna att jag inte köper moderna fototidningar längre. Det är inget för mig.
Men det finns väl inga "moderna" fototidningar längre? Bara den ganska trista Foto? Och F, såklart.
 
Om en bild är bra eller inte är ju mycket en definitionsfråga. Om syftet med bilderna är att göra fotografen uppmärksammad så är bilderna alldeles strålande med tanke på vilket utrymme TL fått de senaste 15 åren. Om man å andra sidan tänker på det rent tekniska, så finns väl en del kvar att göra. Personligen tycker jag att oansenliga bilder som måste "förstås" med hjälp av vidhängande text blir ganska ointressanta. Det verka bara vara ett försök till att akademisera bildberättandet. Vad vill bilderna berätta? Och för vem?
 
Terje skrev:
...Hon kan lätt uppfattas som arrogant, precis som Wolgers. Detta retar lätt upp andra. För mig är arrogansen alltid lika lätt att genomskåda - alla arroganta personer är i grunden mycket osäkra. Arrongansen är enbart en försvarsmur...

Fast det är väl ändå kanske snudd på förenklad amatörpsykologi?

Är det så att de som uppfattas som mjuka, tillbakadragna, ödmjuka och gör alla glada är naturliga medan de som är tvärtom (uppfattas arroganta) bara döljer sitt riktiga, osäkra jag?
Jag vill inte skriva under på det...



Vad gäller diskussioen om Tuija känns det som att flyttas tilbaka till fotoklubben 1989 då alla som ville vara med i ”innegänget” var tvungna att offentligt ta avstånd från Tuija och hävda att hon inte kan ta skarpa bilder och alltså är en bluff.

(Ja, alltså, självklart skall man kritisera och säga vad man tycker och kända fotografer har inget automatiskt skydd mot kritik. Jag trodde bara att jag aldrig mer skulle höra av Tuijadebatten igen, lite roligt är det.)

Jag tycker hamnbilderna är trista och rätt uschla.
Bildera Tuija tog på en strippklubb för tjugo år sedan gillade jag, de hade en aning av Penn över sig.
 
KGS skrev:
Hade jag blivit sågad, eller hade jag blivit sågad på fotosidan.se om jag lagt ut

Hade du lagt ut ytterligare 35 bilder i samma stil så kanske en handfull av oss trott att du hade en idé med ditt fotande, en bakomliggande tanke.

De som såg fel a, b och c enligt regelbokens första sida hade kanske sågat dig.

Men med allra största sannolikhet hade du bemötts utav tystnad.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.