Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tuija Lindströms bilder, är de verkligen bra?

Produkter
(logga in för att koppla)
Svar till Joakim

Liax skrev:
Många använder ordet subjektivt som om det inte skulle kunna finnas något som är fult eller vackert, gott eller äckligt och så vidare. Utan att det är upp till varje individ att avgöra hur det förhåller sig.

Problemet är att världen inte är svart eller vit. Värderingar, som vad som är gott eller äckligt eller gott eller ont, är resultatet av människans tusentals år på jorden. Det är ingen slump att de flesta religioner har en kärna där värderingarna är lika.

Anser vi att det är individens bakgrund och kultur som bestämmer värderingar och får följa dem så hamnar vi i en ståndpunkt att hedersmord är ok om det görs av människor från Mellersta Östern eftersom det är accepterat där.

Å andra sidan anser vi att det finns fasta värderingar så hamnar vi i ett totalitärt samhäller där endast ett sätt att tycka är ok. Under kommunismen så var endast en typ av konst acceptabel och allt annat var mer eller mindre förbjudet.

Hur löser vi detta dilema? Det går nog inte att lösa, men bergpredikan hjälper oss lite "Var mot andra så som du vill andra skall vara mot dig".

För mig lämnar detta ett stort område öppet, till exempel detta med vad som är bra och dålig konst. Här är skall det subjektiva finnas och i min värld finns det.

Jag skadar inga andra människor om jag tycker om Tujas bilder, när alla andra inte gör det.

Tillåter vi inte subjektiviteten i detta hamnar vi i "ren smak" och "barbarisk smak". Å andra sidan så är det inget fel med subjektivitet här eftersom det värdenihilistiska träsket är grunt när vi pratar om smak.

Jag håller med om att det finns en inlärdhet i att tolka bilder och text. När vi kan tolka det så uppfattas det som bra, men detta innebär inte att det är fel att göra annat. Detta har länge kännetecknad konsten, se mitt tidigare inlägg. Vi kan också ändra vår tolkning. I dag skriver vi Helsingborg och Trelleborg, inte Hälsingborg och Trälleborg.
 
Gah! Jag glömde att bocka av rutan "Bevaka svaret" när jag postade ett inlägg. Nu får jag epost efter epost från "Forum Mailer" trots att det står att man inte får ny epost förrän man besökt diskussionen igen. IRRITERANDE! Skriver detta inlägg och bockar av "Bevaka svaret" för att se om det slutar strömma in epost.

Det borde vara så att man måste BOCKA FÖR rutan OM man vill ha epost, istället för att behöva klicka bort bocken. Det är så lätt att man glömmer.
 
Till Kim och KG

Kim.
Vad som är nyskapande vet vi inte idag. Vi vet inte heller vilka som bidrar i processen. Ditt argument användes säkert mot impressionisterna när de ställde ut på Paris salongen.

Det finns bara ett sätt att se på vad som är nyskapande, vänta i 50 till 100 år.

KG.
Charles Ives var en försäkringsmäklare i USA som skrev modern musik och var en av pionjärerna med att introducera klanger i konstertmusiken. Jag tycker att hans lilla stycke "Central Park in Dark" är ett mästerverk, men stycket är svårt om man förväntare sig en traditionell melodi i stycket. Slappnar man av och lyssnar till klangerna och tänker sig vara i Central Park så upptäcker man styckets storhet.

Mer om Charels Ives finns på Charles Ives Society

Anders
 
Skapa ett filter (finns i nästan alla e-postprogram) som skjutsar iväg alla FS-mail till en separat FS-mapp. Denna kan du sedan gå in i när du vill se om det är någon som svarat, eller ta bort alla 50 mailen med ett par klick. Funkar för mig.

/Pontus
 
Re: Till Kim och KG

berga skrev:
Kim.
Vad som är nyskapande vet vi inte idag. Vi vet inte heller vilka som bidrar i processen. Ditt argument användes säkert mot impressionisterna när de ställde ut på Paris salongen.

Om bilderna ser precis ut som vilka dussinbilder som helst är de inte nyskapande (jag uppfattar dessa bilder som just såna, vanliga trista bilder som man sett 1000X förut)...impressionisterna bilder gjorde inte det..de var bara inte uppskattade...kanske/troligen just för att de inte såg ut som de "skulle" enligt dåtidens syn på hur bilder skulle se ut.
 
Pongu skrev:
Skapa ett filter (finns i nästan alla e-postprogram) som skjutsar iväg alla FS-mail till en separat FS-mapp. Denna kan du sedan gå in i när du vill se om det är någon som svarat, eller ta bort alla 50 mailen med ett par klick. Funkar för mig.

/Pontus

Bra idé. Jag ska skicka dem direkt till sopkorgen, eftersom de gånger jag får från "Forum Mailer" så är det då jag glömt att bocka av "Bevaka svaret". Jag vill inte ha dem.
 
Anders

Jag tror faktiskt vi i det stora hela är överens, vi formulerar oss kanske bara något annorlunda!

Det jag menade, i grund och botten, var att vi nog inte är så subjektiva som vi tror. Och att det visst går att tala om bra och dålig konst, men att det också finns ett glapp i detta (en gråskala mellan svart och vitt).

/Joakim
 
Senast ändrad:
Re: Re: Till Kim och KG

sagan skrev:
Om bilderna ser precis ut som vilka dussinbilder som helst är de inte nyskapande (jag uppfattar dessa bilder som just såna, vanliga trista bilder som man sett 1000X förut)...impressionisterna bilder gjorde inte det..de var bara inte uppskattade...kanske/troligen just för att de inte såg ut som de "skulle" enligt dåtidens syn på hur bilder skulle se ut.

Jag kan hålla med om det. Men detta känner jag för en stor del av svenska fotografer som anses vara bra. Ingen nämnd och ingen glömd.

Det som är intressant med Tujas dussinbilder är att de är medvetet fotograferade. Hon viste säkert att diskussionen att dessa bilder finns i min makulaturrulle skulle komma. Så på så viss är bilderna bra, det gav upphov till den diskussion hon ville skulle komma.
 
Vad är konst?

MOZART hade sin syn på det:
"Min musik skall lekmannen tycker om, utan att veta varför, men även experten skall tycker om den, men han vet varför."
BEETHOVEN hade en annan syn saken betr vissa av hans symfonier som orkestermusiker och publik hade svårt för:
"Den musiken är inte för Er utan för en senare tid."

När det gäller Tujas bilder så får kanske en senare tid avgöra om det är konst.

Bara för att man diskuterar en bild betyder ju inte att själva bilden är ett konstverk på grund av det. Och att det är ett nytt grepp betyder inte heller att det med automatik är konst.
 
Senast ändrad:
Re: Vad är konst?

Wolfgang skrev:
MOZART hade sin syn på det:
"Min musik skall lekmannen tycker om, utan att veta varför, men även experten skall tycker om den, men han vet varför."

Ang. dom gamla klassiska mästarnas musik så undrar jag hur många som egentligen fick njuta av den, var det inte bara en elit (högt uppsatta människor) som fick njuta deras musik?

Sedan så förstår jag att det var dom Mozart menade, antar att experterna han åsyftade var andra musiker/kompositörer samt musikkritiker (om sådana fanns?).

Idag så har ju som tur är dom flesta i vår del av världen en möjlighet att på något sätt njuta (eller förfäras) av konsten.

Larsa
 
Svar till Larsa

larsaz skrev:
Ang. dom gamla klassiska mästarnas musik så undrar jag hur många som egentligen fick njuta av den, var det inte bara en elit (högt uppsatta människor) som fick njuta deras musik?

Sedan så förstår jag att det var dom Mozart menade, antar att experterna han åsyftade var andra musiker/kompositörer samt musikkritiker (om sådana fanns?).
Larsa
För Mozart var högt uppsatta människor i salonger och på Hovet hans levebröd, men de gillade inte hans operor utan det var i en teater i Prag som han firade triumfer.
Hans sista opera Trollflöjten var mycket populär bland gemene man.
Mozart spelade även ofta i parker och på kaffehus för vanligt folk och han skrev musik som sångare och instrumentmusiker beställde.
Men i dagens tid är det både lekman och expert som prisar Mozarts musik. På så sätt har han fått rätt.
Kompositören Brahms som var mycket omstridd bland experter sa en gång: "Det finns inte en enda staty av någon musikkritiker."

Det som är konst kommer automatisk att bestå och det är alltså en senare tid som kommer att avgöra det.
 
Senast ändrad:
Liax skrev:
Om du skulle samla ihop 1000 slumpvis utvalda människor och låta dessa betrakta Tuijas bilder skulle jag kunna GARANTERA dig att den stora massan inte skulle se ett skit i hennes bilder.
Tuijas bilder är kanske inte lättillgängliga för den stora massan men det är inte lättillgängligheten som definierar vad som är bra. ''Bra'' är ett adverb. Det finns många exempel på svårtillgängliga saker som också anses som ''bra'' men då ofta från en konstnärlig aspekt.
 
Re: Christian

Liax skrev:
Jag gillar ingen av artisterna du nämner, i mina öron är det ren skit! :)

Men jag måste ändå erkänna, trots att det svider, att de gör bra musik, annars skulle inte miljoner och åter miljoner människor jorden runt tycka det.

/Joakim

Det handlar om marknadsföring. Det är klart att folk köper deras skivor när de har en sådan kraftig exponering (!) i media. Folk är lata, de letar inte upp musiken själva utan konsumerar det som serveras.
 
Re: Vad är konst?

Wolfgang skrev:
När det gäller Tujas bilder så får kanske en senare tid avgöra om det är konst.

Det där ska jag använda nästa gång nån kritiserar nån av mina bilder... he he... "lilla vän, det där är inte för dej, det är för dina barnbarn" *s* tack Wolfgang!

/kg som fotar för framtiden
 
Svar till K G

Det är väl en fin tröst, inte sant?
Allvarligt talat, man skall bara fotografera för sig själv, inte för att följa trenden att behöva skapa något "nytt". Bara det man tycker om.
Och det hoppas jag att Tuja också gjorde, annars är det synd om henne.
 
Re: Till Kim och KG

berga skrev:
Charles Ives var en försäkringsmäklare i USA som skrev modern musik och var en av pionjärerna med att introducera klanger i konstertmusiken.

Kul kille... men jag förstår varför jag har missat honom, men nånstans ringer en klocka, jag har nog hört talas om honom. E väl på samma nivå som Åke Hodell kanske. Geni, givetvis, vem kan motstå hans "Spirit of Ecstasy"?? men hur många har hört den? *s*
 
Re: Svar till anna

Liax skrev:
Du har helt rätt, det är egentligen det jag menar. Vad bra att du satte ord på det, tack!

Många använder ordet subjektivt som om det inte skulle kunna finnas något som är fult eller vackert, gott eller äckligt och så vidare. Utan att det är upp till varje individ att avgöra hur det förhåller sig.

fast det håller jag med om. sedan att det avgörandet till viss del beror på påverkan, kultur, miljö osv är helt klart, men det betyder ju inte att det finns objektiva rätt eller fel, objektiva bra eller dåligt, objetiva vackert eller fult.

enligt mig kan ingenting vara vackert isig själv om inte jag eller du tycker det. däremot så kan något vara grönt eller fykantigt i sig själv, det har ingentingmed mig att göra, det är en egenskap hos föremålet. men rätt eller fel, vackert eller fult sitter i betraktarens ögon .så ser jag på det iallafall.


sen kan man förvisso kanske tyckaattävenfärger sitter i betraktarens ögon, vi ser ju även färger olika.

men vad exakt menar du med att det finns saker som är fula/vackra? jag anser inte att någonting kan vara det isgi själv. eller på ett objektivt sätt.


Liax skrev:
Självklart har den individuella synen/smaken en viss inverkan, men det jag menade var att den spelar en mycket LITEN roll när vi avgör nämnda faktorer. Egentligen så är vi väldigt påverkade av vår omgivning, uppväxt, kontext, med mera.

jo... men detta du tarupp är ju just exemepl på subjektivitet, hur vi "färgas" och tittar genom "filter".

N
Liax skrev:
nåväl, som jag skrev till Jörgen. Jag tror inte på subjektivitet, och då menar jag ur denna aspekt. Att det visst finns fult och vackert ur ett generellt perspektiv. Man kan därför utan tvekan säga att en bild är dålig. Och att påstå något annat är som att säga att det inte finns kallt och varmt!

visst kan man säga att en bild är dålig. men inte i sig själv, den blir dålig därför att vi tycker det. kyla och värme beror inte på våra åsikter.
 
Liax skrev:

Vilka har definierat den goda konsten? Inte är det den generella kulturkonsumenten! Nej det är en minoritet, en elit som anser sig ha bättre smak än alla andra.

De goda konsten saknar definition, vad jag vet. Den elit du anspelar på förmodar jag utgörs av konstkritiker t.ex., eller? Att man är tydlig med vad man tycker är inte detsamma som att säga sig ha bättre smak än någon annan.

Det är ju deras jobb att uttrycka sin mening, för böveln!

En kirurg eller plåtslagare eller busschaufför eller bagare skulle ha svårt att sköta sina jobb om deras beslut hela tiden skulle kritiseras för att vara elitistiska.



Vi har alltså en liten klick människor som ska tala om för alla andra vilket som är god konst, eller fotografi i detta fall.

Nej. De talar om vad de själva tycker och eftersom det är deras jobb så kan de också ofta motivera varför (till skillnad från oss, kanske?).

Filosofen Torbjörn Tännsjö arbetar med moralfrågor och uttrycker sig ofta om vad han tycker och motiverar varför. Men han säger aldrig att han kan avgöra moraliska frågor för vår räkning, det gör vi bäst själva. Det finns en skillnad alltså, ganska viktig också när det gäller sådana här frågor med filosofisk prägel.



Och alla som inte uppskattar den goda konsten (var på väg att skriva den goda kosten, men den gillar jag) är helt enkelt för dumma.

Sånt här har inte med intelligens att göra. Om jag får spekulera lite så tror jag att det har att göra med intresse, nyfikenhet och vilja att ta till sig vad andra människor tycker, tänker och uttrycker.

Eftersom jag förmodar att du till viss del reagerat på andra inlägg i tråden men ändå valt att uttrycka dig generellt, så gjorde jag också det.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.