Annons

Tuija Lindströms bilder, är de verkligen bra?

Produkter
(logga in för att koppla)
How many gentlemen have you lost in this action?

Much ado about nothing.

Så menade jag. Självklart skall man diskutera, precis vad man vill och hur mycket man vill. Men lika självklart skall jag kunna ha min åsikt, om den sedan råkar vara lite fördömande så låt det vara mitt problem. Tror du att en lika rikhaltig diskussion hade uppstått kring en bra foto utställning?, det tror inte jag. Min uppfattning är att tråden närs av det faktum att Tuija Lindström är framgångsrik, tar fula bilder och dessutom är hon tjej! Provocerande? Avundsjuka? Seriös fotokritik. Välj alternativ.
 
Re: Många av bilderna är otroligt bra

mats lindfors skrev:
Behöver man ogilla det man inte "förstår"?

Om det gäller konst så behöver man självfallet inte gilla det man inte finner något positivt i, om det sedan beror på att man inte förstår eller ej är ovesäntligt.

Sen så är det en annan sak att man kanske lär sig att förstå när man utvecklat sitt bildsinne, tror dock att man i första hand ska lita till sitt omdömme men inte på något sätt låsa sig utan ta emot andras åsikter om det hela & se om det kanske går upp ett ljus.

Hur jag kommer att uppleva Tuijas bilder om några år har jag ingen aning om, just nu så förstår jag dom ej (dessa alltså)...
 
.Z. skrev:
Om dom ska vara bra för mig så ska dom på något sätt tilltala mig eller säga mig något...
...och det är?

Om du vill diskutera om vad som är bra och inte bra så måste jag veta vad du menar med det. På den här nivån hade vi lika gärnat kunnat prata om vad som är en bra färg. Jaha... du tycker om färgen blå eftersom den tilltalar dig. Skoj. Själv tycker jag om gult.
 
Re: How many gentlemen have you lost in this action?

in2kma skrev:
Men lika självklart skall jag kunna ha min åsikt, om den sedan råkar vara lite fördömande så låt det vara mitt problem.
Självfallet så ska du det!

in2kma skrev:
Tror du att en lika rikhaltig diskussion hade uppstått kring en bra foto utställning
Denna är alltså inte bra? Vissa tycker ju det medan andra inte... Jag kan inte svara på din fråga eftersom jag inte vet om den är bra eller inte, enligt min smak så är den dålig men det är ju bara vad jag tycker... Jag tycker att det är detta denna tråd handlar om.

in2kma skrev:
Min uppfattning är att tråden närs av det faktum att Tuija Lindström är framgångsrik, tar fula bilder och dessutom är hon tjej! Provocerande? Avundsjuka? Seriös fotokritik. Välj alternativ.
Finns kanske vissa som hoppat in på denna tråd p.g.a någon eller några av de saker du räknar upp (va vet jag), för egen del så funderar jag mer på hur man definierar bra konst. Börjar mer & mer inse att det nog inte går, p.g.a detta så kanske man kan säga att en sån här tråd blir lite meningslös...

/Larsa
 
jpersson skrev:
Om du vill diskutera om vad som är bra och inte bra så måste jag veta vad du menar med det. På den här nivån hade vi lika gärnat kunnat prata om vad som är en bra färg. Jaha... du tycker om färgen blå eftersom den tilltalar dig. Skoj. Själv tycker jag om gult.

Och, behöver det vara svårare än så?

Jag gillar grönt...
 
gors skrev:
Det jag skriver om är helhetsupplevelsen. När jag klickar mig igenom bildsviten förutsättningslöst så sätter det igång någonting. En sorts sorg och vedmod. Jag tänker på alla människor som en gång i tiden måste ha varit beroende av jobb vid de här hamnanläggningarna. Jag tänker på hur de delar av samhället som idag är högproduktiva kommer att spela ut sin roll en dag, hur kommer det att se ut då?

Jag håller med Göran här. När jag bläddrade igenom bilderna som de presenteras på den andra länken (en åt gången i en bestämd serie) så gav de ett helt annat intryck.

Vilket intryck ger bilderna? Enkla ord som dyker upp i mitt huvud är "ödsligt, övergivet, gammalt".

Tankarna sattes igång och bilderna kändes bättre även om en del fortfarande var intetsägande.
Notera att jag skriver i perfekt. Närmare bestämt preciserad perfekt. - Just hade bilderna den effekten.

Den stora frågan är: Berodde detta på att bilderna växte för mig vid det andra, mer koncentrerade betrakningstillfället eller på att jag vid den första länken gick in med inställningen "jaha, vad är nu detta för elände jag ska tvingas se" medan jag vid den andra länken hade fått serverat för mig att dess presentationssätt skulle göra bilderna mer rättvisa?
Hur mycket placeboeffekt är det över bedömningarna när det hela diskutteras så här?

En annan fråga man bör ställa sig är: Blir bilderna bättre av att vara tekniskt undermåliga på det sätt som de uppenbart ger intryck av att vara iaf. på webben?
På sätt och vis, ja. Jag kan tänka mig att den här tekniken att framställa lite igengrodda bilder förstärker intrycket av att miljöerna verkar ödsliga, gamla och övergivna. Samtidigt undrar jag hur det hade framstått om de hade exponerats klockrent enligt konstens alla regler ("pun intended") på t.ex. Technical Pan 25 med storformatskamera... ;-)
 
Vill bara påpeka att jag ångrar att jag startade denna tråd och att jag på flera sätt ändrat inställning. Vetefan vad som flög i mig när jag skrev grundinlägget.

Tack för det!

/Joakim
 
Hennes bilder har då inte berört mig det minsta men hennes bilder verkar leda till diskussion så på så vis har hon berört folk och det är inte dåligt!
 
Tyvärr kan jag inte se några bilder.
Länken fungerar inte för mig.

Men tråden får mig osökt att tänka på ett Pablo Picasso citat.

- Det har tagit mig ett helt liv att lära mig att måla som ett barn.
 
Ja, där är den ju. Undrar lite försynt över vilken bild i serien "Next Harbour Work" som fått Liax att ändra uppfattning? ;)))

/Johan
 
Någon har säkert påpekat detta förut, men jag orkar bara inte lusläsa igenom allt, att skumma tog tid bara det.

Det man funderar över när man ser en så omryktad fotografs bilder hålla en sådan, enligt många av oss, låg kvalitet är vilken den djupare dimensionen är. När man uttalar sig om någonting uppfattar alla det man sagt på olika vis, därför att de befinner sig på olika uppfattningsnivåer. Detta hänger både samman med erfarenhet, intelligens och faktakunskap (Inte bara intelligens som det tidigare påståtts.)

Men är inte konst någonting som bör tala till alla?

Uppenbarligen är det inte många här, om än ett par, som uttryckt sig positivt om Tuijas konst. Ett tidigare inlägg innehöll en jämförelse mellan Mozart och Beethoven som var intressant. Mozarts musik är vidare uppskattad än Beethovens, barn brukar attraheras av Mozart. Förmodligen tack vare att skaparen var mån om dess lättillgänglighet.
Men finns det därmed djupare dimensioner i Beethovens musik, som inte återfinns i Mozarts? Det är nu det börjar bli intressant. En bild säger mer än tusen ord, inte sant?

Jag skulle, innan jag släpper ifrån mig min hastigt ihopslagna slutsats, vilja jämföra Jens Assurs bilder med Tuijas.
När man ser en bild av Jens påverkas man direkt, kanske för att han fotograferar journalistiskt. Om man visar en bild av honom för ett barn, skulle barnet förmodligen reagera känslomässigt på bilden. Jag är helt övertygad om att få barn skulle reagera på Tuijas bilder (Iallfall de som verkar varit aktuella i denna eldiga diskussion...)

När det gäller marknadsföring kan man, som ni vet, välja att rikta in sig på olika sätt. Vissa vill nå alla, sälja så mycker som möjligt till alla.
Andra vill sälja till alla, men ändå specifiera sig till en speciell "VIP-målgrupp".
Den tredje väljer att utesluta. Här kan man givetvis välja att utesluta några få, eller kanske de flesta.

Tuija är förmodligen av den tredje typen. Hon kan bli höjd till skyarna i den lilla målgrupp hon attraherar, just därför att inte flertalet attraheras!?

Själv uppskattar jag (men berörs knappast nämnvärt) vissa av hennes bilder, men jag har å andra sidan aldrig berörts av det otroliga djup som måste finnas i alla dessa bilder av solnedgångar och vackra blommor...

Det skulle vara intressant att höra henne själv berätta om tankarna bakom hennes bilder. Har försökt leta reda på någonting sådant. Om någon har sett någonting, lägg gärna upp en länk!

Hoppas ingen orkat läsa igenom hela min reflektion, annars får ni gärna komma och slå lite på mig.
 
*Smack!* (rak höger på Simon)

Jag har också i viss mån ändrat uppfattning om Harbour Works. Jag skulle vilja påstå att det som gör bilderna bra, i den mån de är det, är att de förmodligen metvetet ger en känsla av autentiskt berättande. Stilen för tankarna till gamla dagars dokumentärfotografier. Bortsett från att det saknas uppstyltade stela människor på dem alltså... ;-)

Som någon nämnde tidigare så funkar bilderna bättre när man "tvingas" se dem i större format än när man får upp en karta med tumnaglar att klicka sig vidare från. Det beror sannolikt på att de verkligen inte är kompositionstekniskt och allmäntekniskt starka. Dessutom saknar de färgintrycket. När man måste titta på bilderna en och en tar man in dem på ett helt annat sätt och funderar över platserna man ser. Den (möjligen falska) känslan av autenticitet som stilen ger, bidrar förmodligen till detta.
 
*Doff!*

Tar emot och skäms för fullt.

Någon som vet om det finns någon pågående utställning av Tuija i vår huvudstad? Tänkte ta mig dit imorgon, så när man ändå är där kunde det vara kul att slinka in.
 
LeadHead skrev:
*Smack!* (rak höger på Simon)

Jag har också i viss mån ändrat uppfattning om Harbour Works. Jag skulle vilja påstå att det som gör bilderna bra, i den mån de är det, är att de förmodligen metvetet ger en känsla av autentiskt berättande. Stilen för tankarna till gamla dagars dokumentärfotografier. Bortsett från att det saknas uppstyltade stela människor på dem alltså... ;-)

Som någon nämnde tidigare så funkar bilderna bättre när man "tvingas" se dem i större format än när man får upp en karta med tumnaglar att klicka sig vidare från. Det beror sannolikt på att de verkligen inte är kompositionstekniskt och allmäntekniskt starka. Dessutom saknar de färgintrycket. När man måste titta på bilderna en och en tar man in dem på ett helt annat sätt och funderar över platserna man ser. Den (möjligen falska) känslan av autenticitet som stilen ger, bidrar förmodligen till detta.

Det intressanta är varför du ändrat uppfattning om Harbour Works?

Jag skulle vilja sticka ut hakan med svaret att det skulle du sannolikt inte göra om hon inte var en känd och firad fotograf. I kända konstnärers usla alster försöker folk se det som inte finns där just beroende på berömmelsen ... "det måste vara vackert men jag ser det inte" :))

/Johan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.