Någon har säkert påpekat detta förut, men jag orkar bara inte lusläsa igenom allt, att skumma tog tid bara det.
Det man funderar över när man ser en så omryktad fotografs bilder hålla en sådan, enligt många av oss, låg kvalitet är vilken den djupare dimensionen är. När man uttalar sig om någonting uppfattar alla det man sagt på olika vis, därför att de befinner sig på olika uppfattningsnivåer. Detta hänger både samman med erfarenhet, intelligens och faktakunskap (Inte bara intelligens som det tidigare påståtts.)
Men är inte konst någonting som bör tala till alla?
Uppenbarligen är det inte många här, om än ett par, som uttryckt sig positivt om Tuijas konst. Ett tidigare inlägg innehöll en jämförelse mellan Mozart och Beethoven som var intressant. Mozarts musik är vidare uppskattad än Beethovens, barn brukar attraheras av Mozart. Förmodligen tack vare att skaparen var mån om dess lättillgänglighet.
Men finns det därmed djupare dimensioner i Beethovens musik, som inte återfinns i Mozarts? Det är nu det börjar bli intressant. En bild säger mer än tusen ord, inte sant?
Jag skulle, innan jag släpper ifrån mig min hastigt ihopslagna slutsats, vilja jämföra Jens Assurs bilder med Tuijas.
När man ser en bild av Jens påverkas man direkt, kanske för att han fotograferar journalistiskt. Om man visar en bild av honom för ett barn, skulle barnet förmodligen reagera känslomässigt på bilden. Jag är helt övertygad om att få barn skulle reagera på Tuijas bilder (Iallfall de som verkar varit aktuella i denna eldiga diskussion...)
När det gäller marknadsföring kan man, som ni vet, välja att rikta in sig på olika sätt. Vissa vill nå alla, sälja så mycker som möjligt till alla.
Andra vill sälja till alla, men ändå specifiera sig till en speciell "VIP-målgrupp".
Den tredje väljer att utesluta. Här kan man givetvis välja att utesluta några få, eller kanske de flesta.
Tuija är förmodligen av den tredje typen. Hon kan bli höjd till skyarna i den lilla målgrupp hon attraherar, just därför att inte flertalet attraheras!?
Själv uppskattar jag (men berörs knappast nämnvärt) vissa av hennes bilder, men jag har å andra sidan aldrig berörts av det otroliga djup som måste finnas i alla dessa bilder av solnedgångar och vackra blommor...
Det skulle vara intressant att höra henne själv berätta om tankarna bakom hennes bilder. Har försökt leta reda på någonting sådant. Om någon har sett någonting, lägg gärna upp en länk!
Hoppas ingen orkat läsa igenom hela min reflektion, annars får ni gärna komma och slå lite på mig.