Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tuija Lindströms bilder, är de verkligen bra?

Produkter
(logga in för att koppla)
FILM) (ulltand skrev:
Jag såg oxå den kritiken, och reagerade först... men den var klart konstruktiv, och givande.
Fixar man inte sånt så kanske man inte ska vara här?

Det var för övrigt en riktigt dålig bild... (jaja, kritisera mina, det är ju det jag vill!)

Det jag reagerade främst på var, att vissa kan man ge negativ konstruktiv kritik till.
Men Tuija ska man inte ge sig på eller vara oförstående till hennes bilder enligt vad jag uppfattar Anders Gustafsson.

Utan att känna någon av personerna så utgår jag från (mina fördomar!?) att Tuija klarar av negativ kritik bättre än en 13 åring tjej.
Tuija med bilderna Harbour works, vill ju provocera med dessa bilder, det framgick tydligt i pressreleasen till utställningen.

Om nu Anders hade förstått att Tuijas bilder inte alls handlade om hamnar, utan det handla om inre "känslor", som man kunde få en hint av i filmen som var kopplad till utställningen.
Sen är väl upp till var och en, att tolka och uppfatta bilderna som man vill.
Som enskilda fotografier eller i en helhet.

Vad jag tycker? Det spelar ingen roll!
Huvudsaken, tycker jag, är att ingen är "befriad" från kritik för offentliggjorda verk samt att de som inte förstår visar ett "kvitto" på att de inte kunde ta till sig budskapet.

/Michael
 
Aton_ skrev:
Korkat inlägg. Har du överhuvudtaget funderat över vad konstnären vill säga med bilderna och tekniken? Varför väljer hon ett ett så enkelt bildspråk?

Varför korkat?

Mina funderingar vad hon vill är väl ganska klart, att hon vill provocera? Och hon har sannerligen lyckats. Här går diskussionerna heta över bildserien och visst är det härligt? :)

/Johan
 
Aton_ skrev:
En bild blir inte dålig för att man inte tycker om den. Din och min känsla för en bild säger väl mycket lite om bildens kvalitéer. Skulle Picassos konst vara skit för att jag inte gillar den? En absurd tanke. Nu drar jag verkligen inga paralleller mellan Picasso och Tuija Lindström, det var ett extremt exempel. Men principen är densamma för mig.
Bra sagt.
Jag skulle vilja komplettera med att det kan vara svårt att uppskatta saker man inte gillar, men om man vet hur svårt det kan vara att skapa det där man inte gillar så kanske det blir annorlunda.
Picasso har nog slitit åtskilligt för sina tavlor, det kan jag förstå utan att någonsin ha hållit i en pensel. Varför han inte lade ner energin på bättre saker är svårare att förstå ;-)

Tuija har nog också slitit med sina bilder. Kanske inte just de som vi diskuterar här, men alla de som har skapat henne ett namn. Fast om hon fortsätter så här så vet jag inte om jag minns henne så länge till...
 
var inte hon med i ngt nummer av Foto förresten?

jag visste inte vem hon var då, men blev förvånad över bilderna som de hade valt ut att publicera i samband med artikeln.

det kanske inte var hon, men det var ngn som tog liknande bilder.
 
mill skrev:
var inte hon med i ngt nummer av Foto förresten?

jag visste inte vem hon var då, men blev förvånad över bilderna som de hade valt ut att publicera i samband med artikeln.

det kanske inte var hon, men det var ngn som tog liknande bilder.
Jo, kan ha varit ca ett halvår sedan kanske? HAr inte numrena tillgängliga för att kolla men de flesta bilder FOTO publicertade i artikeln tycker jag är bra.

Ang. Harbour works så är det inga bilder jag personligen "förstår" eller fastnar för, men Tuja som fotograf tycker jag ändå är värd sitt namn som fotograf och för det hon gör. Även om inte jag heller kan känna för allt eller ens mer än hälften alltså.
 
japp, kan ha varit för ca 6 mån sen. det var ett gult omslag, det minns jag. det var det första, och sista, numret jag köpte av tidningen.
 
Efter att ha läst genom tråden lite sporadiskt så funderar jag på några saker som är grundläggande för konst, just bedömningen av verk.

Picasso är väl ett exempel på att en "skitförnäma egoister" får döma vad som är bra konst och inte. Väldigt många skolelever tycker inte om picassos konst är i närheten av bra bara konstig, orsaken till att jag använder skolelevers åsikt är att det är den enda socialt breda grupps (dock inte åldersmässigt) bedömning som jag vet av. Om vi lever i en demokrati så skulle man kunna anse att den stora massans åsikt borde vara det som styr?
Om så är fallet är Picasso dålig?

Att Picasso har lagt ner mycket möda på tavlorna det kan många ju se, men det är ju inte mått på att resultatet är bra, man inser bara att han hade mycket tid över:)
 
Det tycker jag också att det innebär, men det är väl inget problem i sig (bortsett från att jag absolut inte tycker om de programmen på nåt sätt).
 
Senast ändrad:
Aton_ skrev:
En bild blir inte dålig för att man inte tycker om den. Din och min känsla för en bild säger väl mycket lite om bildens kvalitéer. Skulle Picassos konst vara skit för att jag inte gillar den? En absurd tanke. Nu drar jag verkligen inga paralleller mellan Picasso och Tuija Lindström, det var ett extremt exempel. Men principen är densamma för mig.
Det var just det jag menade, JAG tycker inte om dom. Men jag är samtidigt övertygad om att det finns personer som gillar detta.
 
mats lindfors skrev:
Jag tror hon är ute efter att försöka beskriva ett speciellt känsloläge.

//mats
När man inom konsten ser tavlor målade på motsvarande sätt brukar man tala om att konstnären nog inte mår så bra.
Det kan ju vara det hon försöker berätta, kanske ett rop på hjälp?
 
Michael f8 skrev:
Vad tycker du igentligen?
Ska/kan/får man kritisera andra fotografers bilder eller inte?
Du kritisera hårt här
eller gäller det bara Tuijas bilder alla måste tycka om urskillningslöst.

/Michael

Tog väl i lite om Tuijas bilder men jag tycker dom får allt för hård kritik.

Och till bilden jag kritiserade så visste jag inte att människan var 13 år.
Brukar kolla men gjorde det inte.
Hur som helst så tyckte jag att bilden var dålig.
Och att hon skulle ge den fina motorcykeln en bättre bakgrund.
Borde väl inte ha skrivit att bilden var dålig kanske. När fotografen var så ung.
Men jag är ändå glad att jag i det stora hela gav konstruktiv kritik.
Mvh/-Anders
 
Och jag måste medge att jag faktiskt funderar på att sluta kommentera bilder.
Även om jag bara kommenterar bilder som jag tycker om. Även om jag ger "negativ kritik" till bilden så har jag ändå fastnat för något varför jag är där.
Vilken rätt ger det mig. Att tycka, tycka om andras bilder.
Vilken rätt ger det mig att ge kritik även om den kan verka konstruktiv.
Kanske kvarhåller man några regler som egentligen borde förpassas bort till intet.
Ju längre man håller på här på FS desto mer funderar man vad man egentligen håller på med.
Och desto mindre blir det efter ett tag att vara inne på FS.
Nåja..Jag skällde på de som skällde och då får man ju också ta ta skäll.
Ha det.
Mvh/-Anders
 
Jag tror inte man ska sluta att kommentera. Men om Tuijas bilder hade varit tagna av en 13-åring med första kameran så kanske man borde försöka att vara lite snäll. I alla andra fall tycker jag att man kan skriva sin åsikt. Lägger man upp bilder här på FS så är det väl för att man vill att någon ska kommentera bilderna och eftersom kommentarerna beror på kommentatorns humör får man räkna med skiftande kommentarer. Lägger man upp bilder som är lite ovanliga där det inte framgår vad som är syftet med bilden bör man nog förbereda sig på negativa kommentarer. Speciellt om bilderna bryter mot fotografins enkla "grundregler". Bilderna här är ju ens eget lilla galleri på stora gatan Internet.
 
Mikebild skrev:
Jag tror inte man ska sluta att kommentera. .
..
Lägger man upp bilder här på FS så är det väl för att man vill att någon ska kommentera bilderna och eftersom kommentarerna beror på kommentatorns humör får man räkna med skiftande kommentarer. ....

Bilderna här är ju ens eget lilla galleri på stora gatan Internet.

-Nej! Kommentarerna fungerar (för mig) på två olika sätt. Dels får de mig att inse hur man kan förbättra delar i bilden vilket är OVÄRDERLIGT. Dels ger den positiva feedbacken en uppmuntran om att fortsätta plåta och ett kvitto på att man är på rätt väg.
 
En gammal diskussion men visst är Tuija Lindströms fotografier bra. Till exempel är hennes självbetitlade fotobok underbar, liksom det jag har sett från henne under senare år.

Den som är intresserad av hennes nyare arbete kan titta på The F Blog, vilken hon gästar idag: http://gruppof.blogspot.com

Bästa,
F.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.