Annons

Tuija Lindströms bilder, är de verkligen bra?

Produkter
(logga in för att koppla)
berga skrev:
Charles Ives var en försäkringsmäklare i USA som skrev modern musik och var en av pionjärerna med att introducera klanger i konstertmusiken.
--------------------------------------------------------------------------------------------------

Klanger i konsertmusiken? Det har väl kompositörerna sysslat med i 300 år.
 
Wolfgang skrev:

Klanger i konsertmusiken? Det har väl kompositörerna sysslat med i 300 år.

Locka inte ut mig på för djupt vatten, men det går en skiljelinje mellan älder konsertmusikt och modern. Den äldre har melodin som grundpelare medan den moderna, som Ives, har klangen som grundtemant. Natuligtvis finns det medlodi hos Ives och klang hos äldre kompositörer.
 
Vem bestämmer god smak?

Joakim X 2

De som tycker att det är viktigt med god smak. De flesta struntar fullständigt i om de har god smak, i detta sammanhanget, eller inte. Tycker jag om en sorts musik så gör jag det om det.

I vissa kretsar är det viktig att ha god smak. Det är möjligt att god smak används i akademiska konstnärskretsar, men fenomenet finns på andra håll också. Hårdrockare kan förakta dansbandsmusik som simpel tillexempel. Att definiera vad god smak, eller bra foto, är ett sätt att sätta en gräns mellan oss, ´som är inne, och alla andra som inte tillhör oss.

Ett exempel som dyker upp i dessa fora är "fotoklubbsestetiken". Vad det nu är, men den är till för att skilja ut amatörfotografer från vanliga semesterfotografer.

Och visst, smak eller erfarenhet av en viss sorts konst kan fungera som ett socialt filter och sortera ut "pöbeln".
 
mats lindfors skrev:
Det är väl ditt förenklade sätt att försöka förstå saken. Men det du inte tänker på är att du nedvärderar mig och många andra ganska så ordentligt och det gillar jag inte alls. För hundra år sedan så kanske din teori skulle ha stämt bättre. Jag gillar bilder som jag kan dröja mig kvar vid, som kittlar min fantasi, som jag inte riktigt förstår.
Jag ber om ursäkt om du tog illa upp det var inte min mening. Jag tycker dock mig ha rätt att utrycka min åsikt om hennes bilder. Det är varken dumt eller fel att tycka om Tuijas bilder, men jag gör det inte. Har bara ett annat sätt att se på det. Dessutom tror jag att det jag skrev stämmer. jag tycker Tuijas bilder är tillintetsägande och ibland rent av dåliga, men det betyder inte att de är det. Det betyder bara att jag tycker det. No hard feelings.
 
fargo skrev:

Sånt här har inte med intelligens att göra. Om jag får spekulera lite så tror jag att det har att göra med intresse, nyfikenhet och vilja att ta till sig vad andra människor tycker, tänker och uttrycker.

Intelligens och nyfikenhet går i mångt och mycket hand i hand..

Mvh. Adrian
 
Tolkningar

Det jag tycker är så sorgligt är att många liksom bestämmer sig för att hon ska vara bra för att andra säger det, och därför försöker ta reda på vad som är bra med utgångspunkten att det är just det, bra alltså. För det måste det ju vara.. Andra tycker det, och tidigare grejer KAN inte ha varit lyckoskott. Det här KAN inte vara ett totalt stolpskott som faktiskt är ogenomtänkt skräp.. (Och kom nu inte och säg att det är så jävla fint och konstnärligt att bryta mot regler och försöka gå tillbaka till grunderna bla, bla. Det är inget nytt med det.)

Tänk om ni när nybörjarnas nybörjare kom in här och la upp en (i de flestas ögon) riktig pissbild skulle analysera sönder hennes bild istället för att komma med kommentarer som:

-"passar bättre i familjealbumet"
-"skärpan hamnar fel"
-"för mörk"

o.s.v. *kastar många hårda stenar i glashus här* =)

Och det går inte riktigt att avfärda mitt resonemang med att den ena är nybörjare och att den andra är erkänd konstnär. Nog fan kan man ha bildseende och -tänkade med sig i sin person.

Mvh.

Adrian som undrar om någon faktiskt orkar läsa hans trötta cyniska skit =)
 
Adrian82 skrev:

Nä, men allvarligt talat. Intelligenta människor är mer nyfikna och kunskapstörstande än normalbegåvade /-intelligenta.

Mvh. Adrian

Då kommer nästa stora fråga i denna debatt, vad är intelligens?

Är man intelligent om man ser nåt stort i Tuijas bilder?

Är man intelligent om man lyckas få ihop geometriska figurer på ett visst sätt?

/Larsa som anser att känslomässig intelligens är viktigast & erkänner att han ser ner på föreningar typ mensa...
 
Liax skrev:
Är det de lägre klasserna som definierar den goda konsten? Eller de som har makt, pengar och inflytande?
Betänk Maslows behovspyramid. Jag tror inte att det är en fråga om pengar utan om tid. ''God konst'' är tidskrävande precis som att det tar tid att bli en skicklig hantverkare.
 
Det jag menar är:

Börjar tröttna ordentligt på denna diskussion som jag själv startade (*heh*), men det är jag säkert inte ensam om! :-D Gör ett sista desperat försök att förklara hur jag menar. Håll i er! 8)

I flera studier har man kommit fram till att de som hörs och syns mest i våra medier är medelålders, vita och välbeställda män med akademisk utbildning. Det är dessa grabbar som uttalar sig om det mesta, oavsett om det rör ekonomi, bilar, sjukvård, konst eller nästa veckas väderleksrapport. Så ser verkligheten ut och det kan du enkelt konstatera själv genom att titta i vilken tidning som helst.

Det är alltså inte den ensamstående trebarnsmamman med invandrarbakgrund som uttalar sig om den senaste utställningen på Kulturhuset, även om det kan förekomma i extrema fall. Sannolikheten att det ska vara en medelålders man med akademisk utbildning är betydligt större. Eller hur?

Att då påstå att det framförallt är nämnda män som sätter standarden på det kollektiva medvetandet är enligt min mening ingen överdrift på något sätt, det är helt logiskt. Det är nämligen dessa män som ständigt hörs och syns i våra medier, det är dessa mäns åsikter vi pumpas med så fort vi sätter på TV:n eller öppnar en tidning. Och det är dessa män som mer än andra talar om för oss vad som är bra och dåligt när det till exempel handlar om konst.

Det avvikande i detta är att dessa män faktsikt tillhör en minioritet i samhället som helhet. De har oftast liknande bakgrund (akademisk) och kommer inte sällan från övre medelklass eller överklass. De kommer alltså från familjer som med stor sannolikhet har en större kulturell medvetenhet än gemene medborgare.

Självklart kan inte dessa individer tala om för oss vad vi personligen anser är bra konst, det avgör vi tack och lov till stor del själva. Däremot definierar dom vad som anses vara god konst.

Är detta då något negativt? Det är inte alls säkert. Kanske är det bra att människor som har tid, bildning och intresse får avgöra vad som är god konst.

Slutligen. Någon nämnde Maslows behovspyramid, och den är ett lysande exempel för att tydliggöra just detta. För det är väl ingen överdrift att påstå att det förmodligen är välutbildade och högavlönade personer som har mest tid och pengar att lägga på konst?

Därför anser jag (personligen bör jag väl tillägga) att det till mycket stor grad är en liten elit som avgör vad som ska definieras som god konst. Men det behöver inte innebära något negativt. Basta! ;-)

/Joakim - som nu lägger ner detta projekt, ska titta på lite solnedgångsbilder och lyssna på Britney Spears.
 
larsaz skrev:
Då kommer nästa stora fråga i denna debatt, vad är intelligens?

Är man intelligent om man ser nåt stort i Tuijas bilder?

Är man intelligent om man lyckas få ihop geometriska figurer på ett visst sätt?

/Larsa som anser att känslomässig intelligens är viktigast & erkänner att han ser ner på föreningar typ mensa...

Man kan vara intelligent på väldigt olika sätt. En person som kan lösa svåra matematiska problem behöver inte vara intelligentare än någon som inte kan lösa samma problem. Däremot har den förstnämnda personen en större matematisk intelligens..

Intelligens kan yttra sig inom musik, som språkförmåga, på ett socialt plan, bildkonst etc. Man kan alltså vara mer eller mindre intelligent på olika områden.

Det var väl ett intelligent svar!? :=))
 
Re: Det jag menar är:

Liax skrev:
Att då påstå att det framförallt är nämnda män som sätter standarden på det kollektiva medvetandet är enligt min mening ingen överdrift på något sätt
Vilket kollektiv? De sätter knappast standarden för hårdrock.

Liax skrev:
Någon nämnde Maslows behovspyramid, och den är ett lysande exempel för att tydliggöra just detta. För det är väl ingen överdrift att påstå att det förmodligen är välutbildade och högavlönade personer som har mest tid och pengar att lägga på konst?
Är det därför som världen är fylld med rika konstnärer?
 
Jag har ingen intelligens att tala om i nåt sammanhang. Är inte välbeställd heller. Ingen akademiker eller har ens nån i släkten.
Har inte läst hela tråden.

Och då till bilderna:-
Skulle själv tycka det vore svårt att ta "kul" bilder på en hamn.
I svartvitt och satta i sitt sammanhang tillsamans ger hennes bilder en känsla som jag kan förknippa med en hamn.
Tekniskt sett är bilderna i samma råa känslostil som en indusriell hamn ger mig.
Jag tycker att hon i bildernas sammanhang har hittat rätt.
Jag tror också att andra fotografer här bland medlemmarna skulle kunna göra lika bra ifrån sig i en tråkig hamn. Men inte många.
Att så att säga få fram den industriella hamnens själ.
Mvh/-Anders
 
Suck!

Jörgen, Jörgen, Jörgen...dom som skapar konsten är inte samma som avgör fall den är bra eller inte! Eller huuuuuur!
 
forstheim skrev:
Man kan vara intelligent på väldigt olika sätt. En person som kan lösa svåra matematiska problem behöver inte vara intelligentare än någon som inte kan lösa samma problem. Däremot har den förstnämnda personen en större matematisk intelligens..

Intelligens kan yttra sig inom musik, som språkförmåga, på ett socialt plan, bildkonst etc. Man kan alltså vara mer eller mindre intelligent på olika områden.

Det var väl ett intelligent svar!? :=))

Mycket intelligent svar Jonas.

Jag har en gammal kompis som alltid hade 5:eek:r i allt i skolan, däremot så kunde han inte skära en limpskiva samt satt ofta & hånade vi i 5:andeltagarna för att dom missade frågor, han var då 20 år själv...

/Larsa som minsann kan skära limpa! Men då hade jag också dåliga betyg.
 
Liax skrev:
dom som skapar konsten är inte samma som avgör fall den är bra eller inte!
Vem är det då? Den oinsatta majoriteten? De 1000 slumpmässigt utvalda personerna som du skrev om tidigare? Nej, nu vet jag... Det är vita välbeställda medelålders män med akademisk bakgrund. Vem vet... det kanske också krävs av dem att de ska vara insatta i ämnet.
 
Re: Usch...

matknu skrev:
(Jag vill förresten rösta upp Terje på 10-topp listan. Fanken...jag kommer inte att köpa en enda fotobok förrän Terje klämmer ur sig en ny...hoppas jag inte behöver vänta så länge...)

Tack snälla... Håller för fullt på med förlagskontakter - seg process! Fick en kick när jag läste detta - jobbar på det ännu mer nu... :)

Terje
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.