Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tuija Lindströms bilder, är de verkligen bra?

Produkter
(logga in för att koppla)
Sammma gamla tjafs om kända fotografers verk!
Det gäller sångare och alla andra kulturarbetare oxå. När man skaffat sig ett namn så kan man göra vilket skit som helst och alla bugar och applåderar. Kejsarens nya kläder syndromet går alltid igen...........
 
hansen2 skrev:
Det intressanta är varför du ändrat uppfattning om Harbour Works?

Jag skulle vilja sticka ut hakan med svaret att det skulle du sannolikt inte göra om hon inte var en känd och firad fotograf. I kända konstnärers usla alster försöker folk se det som inte finns där just beroende på berömmelsen ... "det måste vara vackert men jag ser det inte" :))

Jo, det är säkert en faktor men å andra sidan så betraktade jag de första gångerna bilderna med inställningen att hon är en pretentiös konstakademiker i Göteborg och därför måste bilderna rimligen vara kassa och ska sågas, speciellt som någon tog upp dem som så här på Fotosidan... ;-)

En annan faktor är att bilderna säger olika mycket beroende på om man är på humör att fundera över gamla industriområden och de öden som är förknippade med dem. Inte för att jag vet om industriområdena i fråga verkligen är nedlagda men det är ju den känslan man får...

Notera: "Viss mån". Jag tycker fortfarande att bilderna var för sig, med ett fåtal undantag, som just bilder inte är något att hänga i julgranen (eller på väggen). Om man bedömmer fotografierna som en konsekvent kollektion kan man, åter igen beroende på humör, komma fram till ett annat omdöme.
 
LeadHead skrev:
En annan faktor är att bilderna säger olika mycket beroende på om man är på humör att fundera över gamla industriområden och de öden som är förknippade med dem. Inte för att jag vet om industriområdena i fråga verkligen är nedlagda men det är ju den känslan man får...

Det är möjligt men det är uselt genomfört.

Jag ger henne dock en eloge om syftet var att skapa en sådan här debatt ;)

/Johan
 
en knäpp på näsan

Kan inte låta bli efter att ha skummat igenom alla trådar, roa mig åt frustrationen vissa känner över hennes bilder, som oskarpa, sneda, dåligt kopierade osv... Hur, ja HUR kan denna människa få så stort erkännande för skiten hon gör?

På något sätt känns det som att hon är den runda bollen ni försöker passa till era fyrkantiga huvuden.
 
Re: Re: en knäpp på näsan

HDFS) (KGS skrev:
eller inte...

Nej, knappast. Men jag får nog säga att hennes bilder inte lämnar mig likgiltig. Jag blir alltid sne när jag ser dem och tänker på hur många andra fotografer det finns som är rejält mycket duktigare, mer kreativa och förtjänar mer uppmärksamhet än Tuija. Många av dem är medlemmar här på fotosidan.
 
Själv anser jag att hennes bilder i MÅNGA estetiska och tekniska avseenden inte håller.

Men. Jag tycker det är ganska kaxigt och ärligt av henne att gör dom.
 
Jag säger då det.

Egentligen orkar jag inte skriva något, men eftersom det redan är skrivit 16 (!!!) sidor inlägg så kan det nog inte skada med ett till..? ;-)

Kort svar på tråden: bilderna är urdåliga. Kejsarens nya kläder har någon redan nämnt så jag gör inte det igen. Ovanliga? Inte ett dugg. Dessa bilder finns i överflöd på varenda fotoskola, det kan jag löva. Surt sa räven? Näe...:) Men det klart att ibland hade lite äkta känsla gjort livet lite lättare även för oss vanliga dödliga. Humor? Jag hoppas att hela grejen är gjord med humor, annars tappar jag sugen helt att ens försöka i fortsättningen.

En gång frågade jag min målarlärare om skillnaden på stor konst och loppisfynd var prislappen. Jag undrar fortfarande.

Vänligen,
Helena, en total amatör med öppet sinne
 
Måste skriva jag med.

Kommer att tänka på alla trådar av typen "Varför inga kommentarer?" när jag tittar på hennes bilder.

Den stora merparten av dem känns som just den typen av bilder som hade fått noll kommentarer och kanske en handfull visningar om de hade laddats upp som kritikbilder här på FS.

Men samtidigt är ju detta positivt. Det visar ju att bilder som ratas av x hyllas av y. Vilket i sin tur borde betyda att man egentligen inte kan lämna "konstruktiv kritik" på en bild. Eller hur?

Det som anses som dåligt för att det är suddigt av x, anses som bildskönt av y.

De sneda linjerna som y tycker förstör bilden anser x vara det som lyfter bilden.

Osv.
 
Repris på mitt första inlägg

Många av bilderna är otroligt bra, tycker jag!
Bara en mycket duktig och erfaren fotograf kan ta sådana här bilder. En del kanske borde fråga sig varför dom inte kan se skillnad på sina tidiga amatörbilder och dom här? Måste bilderna vara dåliga för att man inte "förstår" dom? Behöver man ogilla det man inte "förstår"? Jag tycker att Tuija har har kommit mycket, mycket längre i sitt bildskapande än vad jag själv har gjort.

//mats
 
Re: Repris på mitt första inlägg

mats lindfors skrev:
Bara en mycket duktig och erfaren fotograf kan ta sådana här bilder.

Det måste innebära att alla nybörjarfotografer i själva verket är duktiga och erfarna eftersom deras (våra?) alster ser ut som Tuijas och att upprepad fotografering leder till en försämring av bildkvaliteten :)

/Johan
 
äh, det ligger i betraktarens ögon.

tycker jag de är tråkiga betyder det bara att jag tycker de är tråkiga, inget annat.
 
Härligt exempel på vad som gör en bild bra. För mig känns dessa bilder inte så intressanta, jag har ingen anknytning till vare sig plats eller fotograf. Rent tekniskt tror jag inte att de är märkvärdiga fast jag vet inte. Så varför tycker en del att de är bra ? Jag har ingen aning. Respekt för fotografen, slår an en känsla hos vissa betraktare mm. Tror att det kan bero mycket på att fotografen är känd. Hoppas att hon kan ändra felstavningen på Pressmedälandet..

Vissa av Cartier-Bressons bilder tycker jag också är jättetråkiga, fast det får man väl inte säga. De flesta är dock fantastiska ur ett tekniskt och historiskt perspektiv. Kanske Harbor Works går mot ett liknande öde.
 
jag tycker det har mkt med namnet att göra.

förr stod ju tex fotografens namn under tumnaglarna här på FS, men det gör det inte numera.
 
Tänkte bara lämna en kort personlig åsikt:

NEJ ! Det jag sett av hennes bilder tycker jag inte håller, inklusive flytande kroppar, strykjärn, dekadenta konstnärskollektiv, självporträtt, och harbour works.

Hon är väl helt enkelt bra på att marknadsföra sig själv. Lite självgodhet och stort självförtroende räcker långt i de sammanhangen. Då kan man komma undan även med sämre bilder... tydligen.

Sedan gör väl hennes bilder sällan anspråk på att vara estetiskt tilltalande eller tekniskt korrekta. Sarare vill hon skapa någon metakonstnärlig mening med dem, gärna dolt i en större mängd bilder.

MVH, Niclas Vestman
 
Jag läste tråden och tittade på bilderna.
Sedan tänkte jag så hära:
Det handlar nog om något som jag inte riktigt förstår.

Så jag tog och letade upp lite svartvita bilder som jag valt att plocka undan.
Altså sådana som jag själv valt bort.

Jag lade upp dem på en websida.

http://hem.bredband.net/b121689/experiment.htm

Nu inträffade något lite underligt.

Bilderna blev en liten utställning över något som jag inte ens själv riktigt greppar.
Ett sammanhang som inte fanns innan.

Fortfarande är det bilder som jag plockat bort.
Men det blev ändå någonting av dom.

Gör ett liknande experiment så kanske ni känner denna känsla.

MVH Patrik
 
Jag har besökt och arbetat i industrihamnar ute i världen
Tuijas bilder av en industrihamn är suveräna med allt vad man kan önska i känsla.
Du som inte tilltalas eller fattar bilderna ska helt enkelt hålla käft och gå vidare i livet, kanske med lite tur kommer du till insikt. En insikt som bara kan komma genom erfarenhet.
Att inte fatta vad bilderna vill ge behöver inte betyda att man är helt idiot för alltid..
Men att inte ge utrymme för de som gillar bilderna eller förlöjliga dessa är att förta sin egen jävla existens som alls ett mänskligt fenomen.

Förbannat less på skitförnäma egoister som låtsas vara mer, men är flugskitar i jämförelse.

Mvh/-Anders
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.