Annons

Tuija Lindströms bilder, är de verkligen bra?

Produkter
(logga in för att koppla)
Chano skrev:

Du som inte tilltalas eller fattar bilderna ska helt enkelt hålla käft och gå vidare i livet, kanske med lite tur kommer du till insikt.

Gud har avslutat diskussionen. Nu vet vi att bilderna är bra!

( ;) )
 
Man får lov att tycka vad man vill, hon vinner inget pga sitt namn... Hennes bilder speglar hennes personlighet och är alldeles underbara... Hon får med en annan demension än vad många andra lyckas med. Bilderna talar ett språk som många andra inte lyckas med...

Det är iaf vad jag tycker... Sen får andra tycka att det är suveränt, eller att det är skit. Kvittar mig vilket.
 
http://www.foto.gu.se/personal/tuija/tuija1.html
Den som tycker att bilderna på den länkade förstasidan är dåliga amatörbilder är bara enfaldig. Det här är kvalitetsbilder. Att bildspråket är lågmält och saknar flashigt effektsökeri tycker jag är modigt och befriande och utmanande för betraktaren. Det finns en värld bortom MTV.
 
Industrihamnar har en stjäl,
Och i stället för att strö sin ”utan bakgrund bildblindhet”.
Så är det väl bättre att visa sin egen industrihamn. Så kör på.
Den glättjefulla färgglada industrihamnen full med människor som dansar eller nåt.
Men om inte ordblindheten gör det så tror jag bildblindheten sätter stopp för de flesta.
Och till syvene och sist så sätter industrihamnens själ stopp för allt skitförnämnt snack.
Och kvar finns bara bilder.
Tuijas bilder.
En liten del av världen.
En liten del av världen.
En liten del av världen.
En liten viktig del av världen.
Mvh/-Anders (en liten viktig del av världen).
 
Senast ändrad:
Chano skrev:

Så är det väl bättre att visa sin egen industrihamn. Så kör på.

okej...
tyvärr lite skarp o så, men jag har kört blurrning o försökt stjäla själen...
 

Bilagor

  • industrihamn4332.jpg
    industrihamn4332.jpg
    20.6 KB · Visningar: 339
Chano skrev:
Jag har besökt och arbetat i industrihamnar ute i världen
Tuijas bilder av en industrihamn är suveräna med allt vad man kan önska i känsla.
Du som inte tilltalas eller fattar bilderna ska helt enkelt hålla käft och gå vidare i livet, kanske med lite tur kommer du till insikt. En insikt som bara kan komma genom erfarenhet.
Att inte fatta vad bilderna vill ge behöver inte betyda att man är helt idiot för alltid..
Men att inte ge utrymme för de som gillar bilderna eller förlöjliga dessa är att förta sin egen jävla existens som alls ett mänskligt fenomen.

Hoho, veckans gapflabb :)

Men ... sicket struntprat! Serien "Harbour works" suger stora stenar genom näsan. Några axplock:

http://www.foto.gu.se/personal/tuija/Jpegs/h04.JPG

http://www.foto.gu.se/personal/tuija/Jpegs/h11.JPG

http://www.foto.gu.se/personal/tuija/Jpegs/h34.JPG

Ovanstående bilder är så j*a dåliga att dess motsvarighet knappast ens förekommer i nybörjarpoolen.

Tuija *kan* fotografera, om hon vill. Här vill hon uppenbarligen inte eller så är det ett experiment på hur usla bilder möts av publiken.

Förbannat less på skitförnäma egoister som låtsas vara mer, men är flugskitar i jämförelse.

Hoho, garv igen, här blir du din egen baneman. Läs vad du skrev lite längre upp i ditt inlägg :)

/Johan
 
hansen2 skrev:
Hoho, veckans gapflabb :)

Men ... sicket struntprat! Serien "Harbour works" suger stora stenar genom näsan. Några axplock:

http://www.foto.gu.se/personal/tuija/Jpegs/h04.JPG

De två andra bilderna vill jag inte hänga i julgranen men jag tycker faktiskt att den här är lite intressant. För vad är det som säger att det alltid måste vara fel att plåta genom sly?

I det här fallet täcker slyn bilden som ett mönster och bildens enda intressepunkt, skorstenen, sticker upp i den enda luckan. Den lutande horisonten är jag dock tveksam till.

Iofs. kanske inte heller något för julgranen men jag får en känsla av att bilden är mer genomtänkt än den känsla av "nu tar jag en bild på fabriken på andra sidan men orkar inte kliva ur bilen och krypa genom slyn för att få en ren bild", som bilden inger.
 
LeadHead skrev:
De två andra bilderna vill jag inte hänga i julgranen men jag tycker faktiskt att den här är lite intressant. För vad är det som säger att det alltid måste vara fel att plåta genom sly?

I det här fallet täcker slyn bilden som ett mönster och bildens enda intressepunkt, skorstenen, sticker upp i den enda luckan. Den lutande horisonten är jag dock tveksam till.

Iofs. kanske inte heller något för julgranen men jag får en känsla av att bilden är mer genomtänkt än den känsla av "nu tar jag en bild på fabriken på andra sidan men orkar inte kliva ur bilen och krypa genom slyn för att få en ren bild", som bilden inger.

En mer trolig förklaring är att det är första bilden på rullen som tillkommit genom att dra iväg 1-2 bilder i tomma intet för att vara riktigt säker på att hon inte befinner sig i den ljusskadade delen på filmen som blir vid filmladdningen :))

/Johan
 
Aton_ skrev:
Den som tycker att bilderna på den länkade förstasidan är dåliga amatörbilder är bara enfaldig.
Jaha, tack för det, jag är enfaldig?
Precis så tycker jag nämligen om dessa bilder.
Gråa, tråkiga, sneda, perspektivfel, oskarpa och amatörmässiga.
Näe tack, jag tittade länge men fick aldrig någon såndär skön "wow-känsla".
Man få däremot en känsla av att hon kört vilse och hamnat på en gammal industritomt och pajat bilen, under tiden hon väntade på bärgaren tog hon några bilder bara för att det inte fanns något annat och göra.
Fast det kanske är just det som är bra?
En erkänt duktig fotograf backar tillbaka och gör något riktigt dåligt och så helt plötsligt blir det kultförklarat!!!
 
Harbour works var inte lika grådassiga på Liljevalchs sommaren 2004. Bilderna på webben är inte i närheten av de riktiga kopiorna men det kan bero på att Tuija verkar göra kopiorna lite olika beroende på humör eller så.
Gillar en del av Tuija bilder men inte allt. Harbour works är ok men inte det bästa. Bäst var nog hennes bilder fån ett sandtag.

/Johan
 
"vad kejsarens nya kläder äro makalösa! Vilket vackert släp han har på manteln!
Så utmärkt det sitter! Ingen ville låta märka att han ingenting såg, ty då hade han ju icke dugt för sitt ämbete eller ock varit mycket dum"

Kejsarens nya kläder av H. C. Andersen



Näe, jag säger inte att det är så med Tuija Lindströms bilder i "Harbour works", men det var ändå min tanke när jag tittade på dem.
 
Senast ändrad:
Chano skrev:
Du som inte tilltalas eller fattar bilderna ska helt enkelt hålla käft och gå vidare i livet, kanske med lite tur kommer du till insikt. En insikt som bara kan komma genom erfarenhet.
Att inte fatta vad bilderna vill ge behöver inte betyda att man är helt idiot för alltid..
Men att inte ge utrymme för de som gillar bilderna eller förlöjliga dessa är att förta sin egen jävla existens som alls ett mänskligt fenomen.

Förbannat less på skitförnäma egoister som låtsas vara mer, men är flugskitar i jämförelse.

Mvh/-Anders

Vad tycker du igentligen?
Ska/kan/får man kritisera andra fotografers bilder eller inte?
Du kritisera hårt här
eller gäller det bara Tuijas bilder alla måste tycka om urskillningslöst.

/Michael
 
Michael f8 skrev:
Vad tycker du igentligen?
Ska/kan/får man kritisera andra fotografers bilder eller inte?
Du kritisera hårt här
eller gäller det bara Tuijas bilder alla måste tycka om urskillningslöst.

/Michael
Jag såg oxå den kritiken, och reagerade först... men den var klart konstruktiv, och givande.
Fixar man inte sånt så kanske man inte ska vara här?

Det var för övrigt en riktigt dålig bild... (jaja, kritisera mina, det är ju det jag vill!)
 
alla bilder är subjektiva. både från fotografen och betraktarens sida.
jag gillar inte bilderna själv, men blir glad att dom uppskattas. mångfald i utbudet är bra.
dessutom har jag själv tagit liknande bilder för många år sen (nej, jag var inte nybörjare då) och inser nu att dom kanske ska skannas in och läggas upp för kritik. då kanske det kommer in många intressanta och olika åsikter under dom.
 
Ja vad ska man säga.. jag är kluven inför harbour works. Jag tycker hon fångar en speciell känsla i bilderna. Dom känns råa och avskalade men jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag själv skulle kunna prestera något liknande eller ej. Vissa av dom tycker jag är jättebra medan andra har jag svårare att förstå.
Så är det väl.
 
Segeson skrev:
Näe tack, jag tittade länge men fick aldrig någon såndär skön "wow-känsla".
En bild blir inte dålig för att man inte tycker om den. Din och min känsla för en bild säger väl mycket lite om bildens kvalitéer. Skulle Picassos konst vara skit för att jag inte gillar den? En absurd tanke. Nu drar jag verkligen inga paralleller mellan Picasso och Tuija Lindström, det var ett extremt exempel. Men principen är densamma för mig.
 
hansen2 skrev:
Serien "Harbour works" suger stora stenar genom näsan.
...
Ovanstående bilder är så j*a dåliga att dess motsvarighet knappast ens förekommer i nybörjarpoolen.
Korkat inlägg. Har du överhuvudtaget funderat över vad konstnären vill säga med bilderna och tekniken? Varför väljer hon ett ett så enkelt bildspråk?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.