Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tuija Lindströms bilder, är de verkligen bra?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Det jag menar är:

Först av allt vill jag säga att ditt senaste inlägg är betydligt mer nyanserat och tydligt formulerat än de tidigare. Om ditt första uttalande hade sett ut på det här viset hade vi haft en lite annorlunda diskussion. Det ska villigt erkännas.

Men, vi är fortfarande oense och jag ska efter bästa förmåga försöka förklara min ståndpunkt utan bli allt för polemisk. Sedan kanske vi kan lägga detta bakom oss.

Flera av de fakta du radar upp är ingenting som jag förnekar. De är enkla att kolla upp och stämmer säkerligen. Däremot drar jag inte samma slutsatser utifrån dem.

Om till exempel personen som oftast uttalar sig inte vore medelålders och vit vore det en statistisk sensation. 40-talskullen var en stor kull barn och de flesta av dem var vita.

Däremot är det intressantare att fråga sig varför kvinnorna är i minoritet samt att de flesta kommer från likartade förhållanden. (Eller som andra väljer att formulera sig: Hur kan det komma sig att Sverige är världens mest jämställda land och att inkomstskillnaderna är så små jämfört med hur det är i andra länder?)

Men grunden i att vi tycker olika bottnar nog mest i att följande kedja ser olik ut för dig respektive mig;

problem + fakta + teori = slutsats

Skulle vi se samma problem så skulle vi nog välja att ta hänsyn till olika fakta, vilket i sin tur kan bero på att vi sätter tilltro till olika sorters vetenskapliga teorier.

Den teori du använt dig av skulle jag vilja kalla strukturalistisk till sin karaktär. Jag tycker att strukturella angreppssätt kan vara givande på många sätt, framför allt för att försöka finna mönster. Jag kan däremot inte använda mig av dem när det är dags för att dra en slutsats om hur något förhåller sig. Det strider mot min uppfattning om vad vetenskap är för någonting, att slutsatsen ska vara möjlig att falsifiera av någon som vill kolla upp vad jag nyss påstått. En strukturell teori och medföljande slutsats är näst intill omöjlig att falsifiera.

Ett exempel som du tar upp handlar om tid för att tillgodogöra sig konst. Jag har andra fakta som är intressanta när det gäller tid.

Den genomsnittlige svensken har idag ungefär 4-5 timmars fritid per dygn. Om vi ser till oss själva och vår närmaste omgivning så är nog de flesta av oss överens om att vi själva bestämmer vad vi ska göra under denna fritid.

Visst finns det undantag och detta gäller säkert inte dem som har det sämst ställt, är ensamstående med barn eller av någon annan anledning inte har möjlighet till det som är en självklarhet för andra av oss.

Men på det stora hela är jag övertygad om att vi själva efter intresse väljer om vi vill meka med bilen, diskutera på nätet, fotografera eller läsa en bok. Och detta leder ju till en helt annan slutsats än den du drar.

Ungefär så ser jag det.

Slutligen vill jag säga att sånt här mycket väl kan diskuteras utan att en massa vetenskapliga termer dras in. Jag tycker inte att man behöver motivera sina tyckanden och värderingar med en massa vetenskapliga teorier. Att det blev så den här gången beror nog mest på att du använde dig av en teori, vilket i och för sig är väldigt intressant!, för att motivera din åsikt om eliters definition av god konst och sedan framställde det som en objektiv sanning.

Men som sagt, det är helt okej.
 
Liax skrev:

I flera studier har man kommit fram till att de som hörs och syns mest i våra medier är medelålders, vita och välbeställda män med akademisk utbildning.

Själv får jag alltid intrycket att TV-programmen riktar sig mera till yngre personer än äldre.
I alla fall reklamkanalerna.
 
Terje skrev:
Tack snälla... Håller för fullt på med förlagskontakter - seg process! Fick en kick när jag läste detta - jobbar på det ännu mer nu... :)

Terje

Terje, Du har verkligen förändrat naturfotografin till det positiva. Jag väntar också på Din nya bok!

I sammanhanget tänker jag också på Christer Strömholm som har präglat en hel generation fotografer.
 
Liax skrev:
Hittade en länk från bildbyråsiten "Bildhuset" till Tuija Lindströms fotogalleri. Måste erkänna att jag häpnade.

http://www.foto.gu.se/personal/tuija/tuija1.html

Bilderna som Tuija Lindsröm tagit lämnar mig totalt likgiltig. Jag vetefan vad de ska betyda, men de ser ut som bilderna jag själv tog i början av min fotokarriär. Bilder som sedan åkte i soporna när jag insåg hur dåliga de var.

/Joakim

Synd att de hamnade i soporna. Du kanske hade varit representerad på diverse museum med bilderna i behåll. Personligen tycker jag de verkar hålla bra teknisk klass trots dåliga jpg-bilder. Många av kompositionerna är också spännande. Det var ödsliga bilder så som det brukar vara om du går runt i liknande miljöer.
 
Wolfgang skrev:
En hamn ger mig personligen positiva vibrationer.
Handel och resor samt människor som möts.
Tuji ger enligt min mening fel signaler.

Har själv arbetat i industrihamnar en gång i världen. Och dom är inte lika inbjudande som hamnar där resande möts.
Industiella hamnar är vad jag menar och det hon avbildat..vad jag kan se.
Mvh/-Anders
 
Bildkreator skrev:
Sedan så undrar jag verkligen hur en fotograf arbetar?
Så här, enligt Nationalencyklopedins ordbok:

fotograf
- person som (yrkesmässigt) fotograferar

Om du vill veta vad fotografera betyder:

fotografera
- avbilda med hjälp av ljusets inverkan på ett ljuskänsligt material och med hjälp av kamera
 
steinick skrev:
Så här, enligt Nationalencyklopedins ordbok:

fotograf
- person som (yrkesmässigt) fotograferar

Om du vill veta vad fotografera betyder:

fotografera
- avbilda med hjälp av ljusets inverkan på ett ljuskänsligt material och med hjälp av kamera

Tack för upplysningen. Nu har jag äntligen fått upp ögonen.

/ Kenneth
 
Jag tycker inte heller att bilderna är bra och jag skulle inte betala för dem eller lägga upp dem här på FS om de vore mina egna (kanske dumt, då skulle jag tjäna massa pengar). Jag är inte duktig på ngt sätt, men jag får tycka till ändå.

Hon förmedlar dock en känsla. Jag tycker alla bilder är mörka, kalla, hemska och tråkiga. Jag vill bort därifrån och därför tycker jag hon har lyckats, om det nu var hennes mening. Men som sagt, det här är inget jag uppskattar alls och skulle än mindre kunna tänka mig att hänga upp på mina väggar.

(Jag har bara läst de fem första sidorna så risken finns att ngn annan sagt ngt liknande).

/anders, som tycker som han vill
 
mill skrev:
Jag tycker inte heller att bilderna är bra och jag skulle inte betala för dem eller lägga upp dem här på FS om de vore mina egna (kanske dumt, då skulle jag tjäna massa pengar).

Du eller jag skulle knappast kunna tjäna pengar på dessa bilder...

Jag försöker att vara försiktig med att klanka ned på "konst" jag inte förstår mig på, detta är ett sådant exempel som jag är helt oförstående inför.

Jo, dom är mörka & "tråkiga" men för mig räcker det inte riktigt för att övertyga.
 
mill skrev:
Hon förmedlar dock en känsla. Jag tycker alla bilder är mörka, kalla, hemska och tråkiga. Jag vill bort därifrån och därför tycker jag hon har lyckats, om det nu var hennes mening.

Där tror jag du hittade ett bra svar! Tillsammans med min egen teori från förstasidan (som kanske är alltför vild?) kanske vi kan förstå dessa bilder bättre.
 
Pojkar pojkar

Ni måste inte tycka att dom är bra!

Ni måste inte så tydligt säga att ni själva hade gjort en mycket bättre utställning.

Ni borde inte visa era avundsjuka ansikten så öppet.

Tuija Lindström har gjort en utställning med bilder ni tycker är fula, så? Provocerar det?

Ut och fota och ställ ut det sen. Säkert finns det många som bara väntar på att få döda er i ett småsint forum på FS. ;-)
 
Tråkig inställning du har, detta är ett disskussionsforum & frågan handlar (tycker jag) om att förstå vad som är god konst, jag gör det inte alltid (om ens någonsin)...
 
Pojkar pojkar pojkar

J. Patric skrev:
Instämmer. Totalt ointressant för mig. Bilderna saknar själ, och är uruselt kopierade. Påminner mig om apan som kladdade på taveldukar och fick lysande recensioner av konstkritiker ovetandes om vem som...

Bara ett hastigt exempel på den pågående debatten.Tror inte min inställning är utmärkande tråkig. Däremot kan man ju säga att TL verkligen lyckats starta en bris i fixeringsbadet. 14 sidor diskussion kring bilder som få tycks anse ha något värde. Det kanske inte tyder på tråkig inställning i första hand, men att det är tråkigt i största allmänhet. Get a life guys! Själv skall jag plocka lite löss och måla en olja :)
 
Vad i hela friden menar du att vi ska ha forumet till om vi inte ska disskutera, vadå get a life?

Menar du att denna disskussion är mindre värd än alla tekniktrådar m.m som finns här på FS?

Uttalanden typ det du länkar till förekommer ju i många trådar oberoende vad dom handlar om.
 
Re: Många av bilderna är otroligt bra

mats lindfors skrev:
Bara en mycket duktig och erfaren fotograf kan ta sådana här bilder. En del kanske borde fråga sig varför dom inte kan se skillnad på sina tidiga amatörbilder och dom här? Måste bilderna vara dåliga för att man inte "förstår" dom? Behöver man ogilla det man inte "förstår"?
(Det jag skrev tidigare tål att upprepas)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.