Annons

TTL kabel

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Hej,
Jag skule vilja kunna sätta min blixt på ett stativ vid sidan om kameran ibland och såg att Canon säljer en kabel som sätts i blixtskon. Den kabeln är dock dyr och kort, 60 cm. Finns det någon tredjepartare som tillverkar motsvarande eller helst längre?
 
BugEyes skrev:
Hej,
Jag skule vilja kunna sätta min blixt på ett stativ vid sidan om kameran ibland och såg att Canon säljer en kabel som sätts i blixtskon. Den kabeln är dock dyr och kort, 60 cm. Finns det någon tredjepartare som tillverkar motsvarande eller helst längre?

Spontant tycker jag en sådan kabel inte ska kosta mer än 20:-, det är trots allt bara frågan om en förlängning av några kontaktytor. Den är sannolik mindre tekninsikt avancerad än en CAT-5-kabel för dataöverföring.

Som svar på din fråga funderar jag på om Hama har denna sladd i sitt sortiment, eller om en skrotad blixtfot och ett skrotat kamerahus kan byggas om till förlägningskabelkontakter.
 
Re: Re: TTL kabel

RolandM skrev:
Spontant tycker jag en sådan kabel inte ska kosta mer än 20:-, det är trots allt bara frågan om en förlängning av några kontaktytor. Den är sannolik mindre tekninsikt avancerad än en CAT-5-kabel för dataöverföring.

Som svar på din fråga funderar jag på om Hama har denna sladd i sitt sortiment, eller om en skrotad blixtfot och ett skrotat kamerahus kan byggas om till förlägningskabelkontakter.

Den innehåller kort sagt:
Kabeln (En 6(!!!) ledare)
4n kondensator.
kopplingsytor.

detta är inte dyrt att tillverka!.. fattar inte att priset ligger så högt.
 
BugEyes skrev:
Hej,
Jag skule vilja kunna sätta min blixt på ett stativ vid sidan om kameran ibland och såg att Canon säljer en kabel som sätts i blixtskon. Den kabeln är dock dyr och kort, 60 cm. Finns det någon tredjepartare som tillverkar motsvarande eller helst längre?

Måste du prompt ha TTL? Jag skaffade mig en 10 meters PC-kabel och en lös PC-kontakt till min lilla blixt. Mycket roligare än att stöka med Canons korta, krulliga TTL-kabel (som jag aldrig använder längre). För att få några rejäla fördelar av att flytta blixten måste den bort mer än 60 cm från kamera.

5-10 meter kabel och PC-sko får du för ett par hundringar.
 
Det finns piratkablar till Nikon och Canon på Jessops i Storbritannien. Sist jag kollade kostade de kring 300 SEK.
 
Re: Re: TTL kabel

RolandM skrev:
Som svar på din fråga funderar jag på om Hama har denna sladd i sitt sortiment, [...]
När jag letade efter dylik till mitt Nikonsystem hittade jag tredjepartstillverkare som gjorde förlängningar genom att köpa in original-TTL-sladdar och skarva dem. Det kan man lätt göra själv också bara man hittar blixtsko/kontakt (vilket inte är det lättaste) men jag antar att många fotografer är lata. Det behöver väl knappast nämnas att dessa modifierade varianter är dyrare än originalen. Paramount Cords är ett sådant företag.

Annars håller jag med Magnus att man bör fråga om man behöver TTL. I hemmastudion tycker jag det är onödigt, men ska man göra saker ute i fält där förhållanden ändras hela tiden tycker jag att sladden varit mycket behjälplig.
 
Jo, jag vill ha TTL för detta så jag kan sätta upp det snabbt och även använda blixten handhållet. Det är inte direkt hemmastudiobruk jag är ute efter utan bara att få iväg blixen lite så jag kan modellera ljuset.
 
jimh skrev:
Det finns piratkablar till Nikon och Canon på Jessops i Storbritannien. Sist jag kollade kostade de kring 300 SEK.

Tack!!!

Dubbla längden och ungefär halva priset, beställt och klart för 29,90 pund och 1,2 meter. Dock kostade transporten ytterligare 15 pund men det når ändå inte upp till vad en kort kabel kostar här.
 
Ett varningens ord!

det är inte alls säkert att du kan skarva kabeln själv. Det sitter en kondensator i och du måste då balansera kabellängden för att få rätt spänning samt att motståndet inte får bli för högt...

Det är iaf vad en svagelare sa åt mig.
 
Nejdå, jag tänker inte alls skarva den själv, jag beställde den där från Jessops som är dubbelt så lång från början.
 
Fick den idag och den funkar utmärkt, men den är inte 120 cm lång utan ett rent plagiat av Canons. Blev några kronor billigare i alla fall.
 
Intressant att de är så korta. Min egen Nikon SC-29 är ca 1,5 meter lång när man tänjer på den (spiralsladd, i normaltillstånd är den mycket kortare). Själv har jag aldrig lyckats tänja på den till full längd under användning av kameran, så lång arm har jag inte :)

För mig har det oftast räckt med att man kan flytta på blixten knappa halvmetern åt något håll för att få önskad effekt, speciellt som det ofta rört sig om att jag vill kunna slå blixten i någon yta snarare än att flytta den väldigt långt från kameran, har inte monterat den på stativ är. YMMV.

Kul att se att det finns tredjepartssladdar som funkar och är billigare. Man lär sig något nytt varje dag...
 
Re: Re: TTL kabel

Stiffneck skrev:
Jag skaffade mig en 10 meters PC-kabel och en lös PC-kontakt till min lilla blixt.

Fungerar det då på precis samma sätt som med en TTL-kabel?
Och finns det färdigmonterade PC-grejer någonstans att köpa?
 
Jag mätte den nu och den går att dra ut till ca 80 cm innan det börjar strama och sedan lite till.
Det gick att sätta blixten på ett eget stativ och kameran på ett annat utan problem.
Verkar gedigen och har stativgänga i metall.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.