Makten
Aktiv medlem
Du får nog ange en budget om det ska gå att svara på frågan. "Inte för dyr" är 50 lax för någon, och 5 lax för nån annan....utan att bli för dyr?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du får nog ange en budget om det ska gå att svara på frågan. "Inte för dyr" är 50 lax för någon, och 5 lax för nån annan....utan att bli för dyr?
Varför nöja sig med FF, och varför låsa sig till Nikon?Jag har fotat en del med DX formatet och är inne på min tredje Nikon. Just nu en några år gammal D7200 som jag är nöjd med för de jag gör mest, fotar sport.
Jag har en del objektiv som Sigma 150-600 Sport, Tamron 70-200 2.8OS Sigma 18-35 1.8 ART Tamron 28-75 2.8 och en del kit-zoomar.
Jag saknar dock att kunna ta bilder med riktigt kort skärpedjup.Med lite ansträngning går det bra att ta bilder med kort skärpedjup med mina grejer, men kräver en del av att man tar dem på rätt sätt. Jag har även en Panasonic G80 med bla. Olympus 25mm 1.8 och 45mm 1.7 mest för att filma.
Vilken Nikon FX skulle funka för typ porträttfoton utan att bli för dyr? Behöver inte ha världens snabbast autofocus.
Ibland skulle jag vilja kunna fota i tex en biljardhall, så där är ljuset ju inte på topp så ljuskänslighet är ju bra, men behöver ju inte slutartidet snabbare än 1/ 100 kanske där.
Det blir ju långt mycket dyrare, särskilt när du lägger på objektiv och om du ska ha ett med 100 MP-sensorn som även ger lite bättre AF. Dessutom så kan man förvisso diskutera intrycket av skärpedjup med större format, men i rent "matematisk" mening så blir det ju inte kortare eftersom objektiven generellt är ljussvagare. Det finns förvisso lite manuella saker eller vissa objektiv för småbild som kan fungera om man finner sig i vissa olater i kanter och hörn, men Fujis ljusstarkaste porträtttele är ju f/2, vilket motsvarar f/1,6 omräknat till småbild. Låt vara att Fujis objektiv är väldigt bra, men de kostar ju också. För det så flaxar ca 30 tkr iväg.Varför nöja sig med FF, och varför låsa sig till Nikon?
Fujis nya mellanformatare kanske är den verkliga drömmen.
FUJIFILM GFX100S | Cameras | FUJIFILM X Series & GFX - USA
Official product information for FUJIFILM GFX100S for GFX Series.fujifilm-x.com
Varför nöja sig med FF, och varför låsa sig till Nikon?
Varför nöja sig med FF, och varför låsa sig till Nikon?
Fast det finns inte så många objektiv att välja på?Nya? Det är ju GFX50SII som är den nya GFX100S har ju funnits ett tag nu.
GFX50SII är ju dessutom mycket billigare.
Det hela blir ju dock betydligt dyrare än vad du kan få nåt FF-system för då objektiven också är väldigt dyra. Dessutom är det ju också större och tyngre grejor.
Spegellöst kan man lika gärna köpa på e-infinity. Billigaste än rea i Sverige och i paritet med beg.priser.
Priset har gått upp lite, men ca 14500 just nu för z6 med ftz adapter. Kostade 1279 euro i oktober nör jag köpte mitt kit.
Nikon Z6 Mirrorless Digital Camera with FTZ Mount Kit
â¬1,379.00 - 12 Months Warranty - 14 Days Money Back - 100% Brand New - Import Tax Includedwww.e-infin.com
Varför speciella fattningar på objektiven så man måste ha en adapter för att använda F mount objektiv?
Fast det finns inte så många objektiv att välja på?
O då kan det bli billigare
Tack för alla svar.
Finns många vägar att gå här.. I bland tänker jag att jag lika gärna kan sälja allt och byta system helt. Eftersom jag gillar att filma (som jag gör med Panasonic V770 och Lumix G80) kanske jag borde byta till annat märke, då Nikon inte verkar vara i toppklass på just film. Canon med sin dual AF eller Fuji och Sony är ju starka på film.
Helt plötsligt blir valmöjligheterna ert problem. Så mycket att välja på ...
Ang Nikon Z serier så här jag lite problem att köpa konceptet. Varför speciella fattningar på objektiven så man måste ha en adapter för att använda F mount objektiv? Finns ju inte alls lika mycket objektiv på marknaden med "z-fäste".
Hetast just nu tror jag D610 är för mig. Rätt pris om jag bara vill testa ff.
Hade varit kul om någon i närheten av Göteborg/Kungälv ville vara med och a/b testa lite mellan min D7200 och en FF. Eller om man kan hyra en fullformatre någon dag