Annons

Bygga större fotovägg (bredd ca 6 m) - Ljus, materialval, etc

Produkter
(logga in för att koppla)

AndFor196

Medlem
Hej alla,

Såg att mitt tidigare konto blivit avregistrerat.
Fair enough då det var ett bra tag sedan jag hängde här - och för all del nästan också som jag överhuvudtaget fotograferade någonting. Sorry! Fattar att det är lite som att svära i kyrkan. ;)

Inom kort kommer jag dock att ha behov av att bygga upp en fotovägg modell större för att kunna utföra ganska basic (men ändå bra) produktfotografering.
Känner dock lite grann att jag famlar i mörkret vad gäller detta. Och belysning är väl egentligen A och O vad gäller detta så det är ju så klart inget bra. :ROFLMAO:
Skämt åsido...

Kommer att behöva bygga upp en väl tilltagen fotovägg för att, på ett bra sätt, kunna fotografera en del större prylar (möbler, etc).
Utrymmet som finns erbjuder upp till ca 6 meter i bredd och kanske 4 meter djup. Känns dumsnålt att inte nyttja detta och då istället behöva kämpa mer med att få fotot bra.

Men hur tänker man kring ljus? Detta är verkligen någonting jag aldrig riktigt hållit på med alls - en extern blixt med softbox var ungefär så långt jag tog mig när jag höll på lite mer aktivt.
Så jag behöver alltså er hjälp - tittar man på blixtar eller fast ljus? Hur många ljuspunkter är rimligt att anta att man behöver? Tänk att man ena dagen kommer att fotografera en brun soffa på kanske fyra meters bredd och nästa gång knäppa bilder på ett litet vitt kafébord.
Förslag på faktiska produkter uppskattas så klart också väldigt.

Vad gäller materialet så hade det så klart varit bra med någonting i någon form av konstmaterial som är lätt att torka rent efter det att man tvingats gå på duken.
Så klart klurigt att hitta någonting som är sex meter brett. Någon form av skarv på bredden kommer säkert att behöva finnas.
Kommer att vara vit till färgen.

Optimalt vore så klart också att få ytan välvd upp mot den bakre väggen för att på så sätt få det lite mjukare. Borde i och för sig inte vara orimligt att få till.

Budget?
Tja, eftersom jag verkligen inte är särskilt insatt i detta så har jag egentligen ingen aning.
Men hellre "prisvärt och funktionellt" än "det bästa som pengar kan köpa" - om det alls är begripbart.

Tack på förhand för all hjälp!

Bygg en rundfond du kan bygga den av plywood med reglar som en skateramp ungefär sedan spacklar du och slipar så att du får bort alla skarvar,sen är det bara måla med valfri färg och måla om när den blir smutsig.
6 meter brett låter bra men 4m djup låter snålt om du frågar mig. Riggar du upp ett ikeaomslag med 6 meter brett då får du ha en jäkla vidvinkel på 4m. Skulle kanske fundera på att vända på studion så du har 4m brett och 6
Du glömmer skriva vad du har för takhöjd?

Vill du ha snyggt ljus skulle jag kört en stor tak softbox oftasft brukar de gå att luta då du har fyra separat motorer i varje hörn.

chimera f2x har jag använt i del hyrstudios utomlands men är rätt dyr. Går väl att bygga egen.

Fin pryl!
Dock inte aktuellt att lägga 150k på enbart belysning.

Känner att jag kanske borde förklara mer precist vad "studion" ska användas till. Kommer att dra igång en auktionsfirma där väggen kommer att agera fond då vi katalogiserar de objekt som ska upp på hemsidan för att säljas.

Överlag är det låg nivå på de aktörer som verkar idag (Bukowskis och de större verken undantaget), varför vi ämnar lyfta det något. Dock inte så pass långt att det blir studiobilder värda en IKEA-katalog.

Tror inte att det kommer att erbjudas särskilt mycket mer utrymme på djupet än ca 4 meter. Att vi ibland kommer att fotografera objekt som är ganska breda (om än inte 6 meter i särskilt många fall).

150k är ju enbart på softboxen inte ens belysning. :)

Bygga har jag dålig koll på prissättningen men om jag ska gissa 6 meter ny vägg+ golv färg och runda delen skulle jag tror lätt går på 20-25 om du anlitar en firma. Men kanske är golv och vägg bra så du bara behöver rolla de och bygga rundningen då är det säkert billigare..

Ljus kommer också landa på mer än 20-25.
Två stycken
http://www.godox.com/EN/Products_TTL_Power_Pack_Kit_AD1200Pro.html

Två stora softboxar eller paraplyer.

Men å andra sidan skulle du kunna köpa färg på rusta måla golv och vägg och köpa en gammal profoto 2400ws och bränna av den upp i taget, så kanske du klarar dig.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto