Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Transparant bakgrund

Produkter
(logga in för att koppla)

nikon-d50

Aktiv medlem
Jag har ett litet problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.
När jag lägger en skugga under ett foto eller skriver text mot en transparant bakgrund och sedan ska spara det som en jpg fil, för att sedan lägga in det på en hemsida. När jag sparar ner filen som jpg och sedan klistrar in det på en hemsida så är det inte en transparant bakgrund längre. Vet någon hur man ska göra? Jag använder element 4 och har tillgång till CS2
// Ove

Snabba svar här*le*

Haha... Det var snabba svar. Jag ska hem och prova i kväll. Bilden måste nog sparas som jpg eller gif för att mitt hemsides program ska acceptera den.
Du Leif Åstrand, du har möjligen inte lust att lägga upp länkarna till hemsidan igen? Skulle vara roligt att se hur du gjorde.

Mvh Ove

jpg stöder inte transparenta bakgrunder, och psd kan du inte visa via webbläsaren. Så det blir till att spara som gif alt. png som jag också tror stöder transparens. Men jag skulle satsa på gif.

Spara som png eller gif om du vill ha transperans. Internet Exploder av äldre datum giller dock inte transparens i png, så kolla innan. Men png blir bättre kvalitet!

Hälsningar, Thorsten

1. Ta bort bakgrundslagret i PS så du har en transparent bakgrund.

2. Ändra Bildläget till Indexerad färg

3. Spara för Webben som GIF och se så att
transparens är ibockat.

4. Spara bilden som min_bild.gif

Ove: valet du har är som nämnts GIF eller PNG. GIF kan ju dock vara lite knepigt eftersom formatet är begränsat till 256 färger och risken är att din bild kommer att se, ja, inte särskilt kul ut.

Med PNG får du JPG:ens kvalitet + transparens, men ska användare av Internet Explorer 6 eller lägre kunna se din transparens så måste en kodsnutt infogas på HTML-sidan:

Du kan läsa mer om lösningen här. Min erfarenhet är att fixen fungerar bra. Skulle du stöta på trubbel kan du ju höra av dig igen.

Nu fungerar det

Jag har provat era tipps på mitt problem nu. Det bästa resultatet blev med PNG-24. Jag har tyvär inget smakprov att visa än men det kommer att bli jätte bra.
Tack ska ni ha för all hjälp.
Mvh Ove

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar