Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trött på PC! Dags för Mac?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har inte Adobes kvalitet sjunkit överlag på sistone? Jag tycker många, oberoende av plattform, har problem med dem. De har ju iofs ingen konkurrens, framförallt efter att Quark mer eller mindre har dött, vilket är illa.
 
Vilken typ av problem? Är det verkligen operativsystemproblem du syftar på?

Indesign hänger sig, saker dom senare har fungerat på Windows. Hade grafikerna jobbat huvudsakligen på Windows hade det säkert funnits de omvända tillfällena också. Ett annat problem är att många filter till Photoshop bara fungerar till Windwows eller OS/X, så i vilket fall behöver vi CS5 både på windows och OS/X.

/Karl
 
Det är dags att förnya datorn på bordet hemma och då uppstår frågan: Fortsätta jobba med PC eller skall man byta till en iMac? Vad säger ni???? Varför byta till iMac, de flesta är ju ändå nöjda med PC, eller...?

Tacksam för råd!

Har du testat LINUX?
Det är gratis att ladda ner! Hade jag någon i närheten, som kunde förklara för mig, lite mer ingående hur det funkar, skulle jag gå över helt till Linux-Mint eller Ubuntu. Det är mycket säkrare än Windows, det finns ca 33000 program,det är lätt överskådligt.
Använder en MAC-pro. sedan 1,5år med trippel inst. (Mac, Wind-XP o. Linux-mint) man kör ett gratispr. reflt. Det finns även i Mac ett program "bootcamp" så du kan köra, Mac o. Wind.
Har även en stationär, med Wind-xp o. Linux Ubuntu.
Angående Mac:en, visst den funkar klock rent, hänger sig sällan, är säkrare, men det är nog som en datatidning skrev , det är rörigt lite bökigt, lite tråkig, få gratiprog. jämfört med Wind. o. Linux.
Det finns massor av program som inte funkar på MAC:en
Kommer att köpa, ett nytt OS-Wind 7 eller ny, beg. dator, o. funkar det bra går jag nog tillbaka helt till Windows.
,
 
Indesign hänger sig, saker dom senare har fungerat på Windows. Hade grafikerna jobbat huvudsakligen på Windows hade det säkert funnits de omvända tillfällena också. Ett annat problem är att många filter till Photoshop bara fungerar till Windwows eller OS/X, så i vilket fall behöver vi CS5 både på windows och OS/X.

Man kanske inte ska lasta operativsystemet för problem i applikationsprogrammen.
 
Har du testat LINUX?
Det är gratis att ladda ner! Hade jag någon i närheten, som kunde förklara för mig, lite mer ingående hur det funkar, skulle jag gå över helt till Linux-Mint eller Ubuntu. Det är mycket säkrare än Windows, det finns ca 33000 program,det är lätt överskådligt.
Använder en MAC-pro. sedan 1,5år med trippel inst. (Mac, Wind-XP o. Linux-mint) man kör ett gratispr. reflt. Det finns även i Mac ett program "bootcamp" så du kan köra, Mac o. Wind.
Har även en stationär, med Wind-xp o. Linux Ubuntu.
Angående Mac:en, visst den funkar klock rent, hänger sig sällan, är säkrare, men det är nog som en datatidning skrev , det är rörigt lite bökigt, lite tråkig, få gratiprog. jämfört med Wind. o. Linux.
Det finns massor av program som inte funkar på MAC:en
Kommer att köpa, ett nytt OS-Wind 7 eller ny, beg. dator, o. funkar det bra går jag nog tillbaka helt till Windows.
,

Virtualbox kan jag annars rekomendera, gratis och smidigare än bootcamp.

/Karl
 
Hur många som bytt OS ångrar sitt byte?

För att överhuvudtaget kunna ha en åsikt om vad som är bäst bör man ju ha prövat alternativen.

Sist jag köpte dator blev det en Mac, ville ha en ett tag och pröva och sälja av den om det inte fungerade.
Men för mig fungerade Mac tio gånger bättre än alla Windows datorer jag någonsin ägt så det blir Mac i fortsättningen.

Blev erbjuden en bärbar windowsmaskin i förrgår som en bekant hade över efter byte till Mac.
-En strulande windowsdator? Nej tack.

Men jag skulle gärna vilja höra om någon som provat Mac men som varit missnöjd och bytt tillbaka till windows.
Någon?
 
Indesign hänger sig, saker dom senare har fungerat på Windows. Hade grafikerna jobbat huvudsakligen på Windows hade det säkert funnits de omvända tillfällena också. Ett annat problem är att många filter till Photoshop bara fungerar till Windwows eller OS/X, så i vilket fall behöver vi CS5 både på windows och OS/X.

/Karl

I vilket moment hänger det sig? Jag kör 10.6 och CS5 sviten och visst har det hängt sig eller avslutats några enstaka gånger. Händer det ofta så är det förstås ett problem. Vad använder ni för typsnittshantering, Suitcase, Linotype eller operativets eget? Om det är något av de andra två aktiveras ju typsnitten vid behov i bakgrunden och då kan det vara svårt att associera fel till just typsnitt. Har sett den typen av fel hos flera kunder.
 
I vilket moment hänger det sig? Jag kör 10.6 och CS5 sviten och visst har det hängt sig eller avslutats några enstaka gånger. Händer det ofta så är det förstås ett problem. Vad använder ni för typsnittshantering, Suitcase, Linotype eller operativets eget? Om det är något av de andra två aktiveras ju typsnitten vid behov i bakgrunden och då kan det vara svårt att associera fel till just typsnitt. Har sett den typen av fel hos flera kunder.

Eftersom vi nu har så få är det operativets eget. Det är oftast när bilder öppnas i photoshop från indesign. Vissa bilder funkar det aldrig med på OS/X, men då funkar det på Win.

/Karl
 
Inget desperat med det, jag tycker bara det är så roligt när folk som har så mycket strul med windows byter till mac och allt är kalas. Fast det är klart, det visar väl att osx kanske är lite mer idiotsäkert än windows...och det är väl bra.

Eller oxo är det bara idioter som använder Windows och det är därför det krånglar för så många ;-)
 
Eftersom vi nu har så få är det operativets eget. Det är oftast när bilder öppnas i photoshop från indesign. Vissa bilder funkar det aldrig med på OS/X, men då funkar det på Win.

/Karl

Skumt. Det är ju en mycket använd funktion som jag aldrig haft problem med. Om det är så på alla era macar tyder det på något problem utanför Adobe och osx. Ni kanske har något eget program eller script inom företaget som ställer till det? Så var det hos en stort kosmetikaföretag där jag frilansade som retuschör. De körde visserligen Quark, men problemen härstammade från ett program som de hade specialbeställt.
 
Hysterisk tråd

Du slår knut på dig själv nu :)

1. Windows XP är enligt dig så dåligt att det är helt irrelevant att jämföra med mac osx anno 2006

2. Med win 7 är allt problemfritt

3. När mac-maskinerna tuffar på och win 7 maskinen strular så har det inte med windows att göra

4. Du säger att det är en väldigt stor investering att byta från winXP (som är dåligt men fortfarande används på många företag) till win7 som är problemfritt. Kostnaden för ett IS/IT system är konstant på ett företag, vare sig man behåller eller byter system. Undantaget om man kan ändra mängden support/arbetstid som går åt för driften, då kan ett nytt bättre system ge lägre kostnader...

5. Jag är tydligen okunnig om operativsystem trots att jag skrivit flera stycken och jobbat med utveckling av datorsystem i 20 år. Hur många OS och drivrutiner har du skrivit? Du kanske jobbar på microsoft...

6. Om windows 7 inte fungerar bra så har man valt fel hårdvara eller drivrutiner. Hur väljer man hårdvara i en laptop? Byter du chipset i dina och skriver egna drivrutiner?

Har haft en Windows-talliban som hävdad hårdvarufel då datorn dual-bootas Windows / Linux och kraschar med Windows men inte med Linux.

Det är aldrig Windows fel, det borde du förstå vid det här laget.
 
Skumt. Det är ju en mycket använd funktion som jag aldrig haft problem med. Om det är så på alla era macar tyder det på något problem utanför Adobe och osx. Ni kanske har något eget program eller script inom företaget som ställer till det? Så var det hos en stort kosmetikaföretag där jag frilansade som retuschör. De körde visserligen Quark, men problemen härstammade från ett program som de hade specialbeställt.

Vi har 3 iMacs modell ny med 8GB ram och i7:eek:r som inte har något annat än CS4 och office 2008 installerat på sig och dom har också problemet. Det är bara vissa indesign-inbäddade-bilder, får kolla om jag kan försöka hitta någon likhet på dom som strular.

/Karl
 
Har haft en Windows-talliban som hävdad hårdvarufel då datorn dual-bootas Windows / Linux och kraschar med Windows men inte med Linux.

Det är aldrig Windows fel, det borde du förstå vid det här laget.

Lika lite som det alltid är Windows fel som Mac-Talibanerna brukar hävda.

/Karl
 
Vi har 3 iMacs modell ny med 8GB ram och i7:eek:r som inte har något annat än CS4 och office 2008 installerat på sig och dom har också problemet. Det är bara vissa indesign-inbäddade-bilder, får kolla om jag kan försöka hitta någon likhet på dom som strular.

/Karl

Nu är jag ute på hal is men, har ni testat att plocka bort Office och se om problemet kvarstår? Jag har drabbats av skumma fel på windows när man installerar office-paketet, alltså andra icke-MS program som slutar fungera eller utvecklar nya intressanta fel :)

Vet inte hur svårt det är att plocka bort office från osx, men i värsta fall kan man ju spegla systemdisken till en extern disk först och sedan blåsa systemet helt. När man lekt klart återställer man bara systemdisken från den externa igen (mha disk utility).
 
Vi har 3 iMacs modell ny med 8GB ram och i7:eek:r som inte har något annat än CS4 och office 2008 installerat på sig och dom har också problemet. Det är bara vissa indesign-inbäddade-bilder, får kolla om jag kan försöka hitta någon likhet på dom som strular.

/Karl

När du säger "inbäddade" bilder så finns ju inte alternativet att direkteditera i PS, så jag antar att du menar en vanlig monterad bild (cmd+D)? I vilket fall som helst är det mycket konstigt att det strular på det sättet i flera olika datorer. Vilka filformat använder ni?
 
lånar tråd. macbook pro+skärm

hej
snor tråden lite!
jag ska också gå över till mac nu. dock bärbar och sedan skärm från annat märke.

har funderat på liten 13tum, macbook pro. och sen en stor skärm men från annat märke.
funkar detta bra tror ni eller är jag "tvungen" att gå till minst 15tum för att det ska bli bra koppling imellan och så? vad tror ni?
 
hej
snor tråden lite!
jag ska också gå över till mac nu. dock bärbar och sedan skärm från annat märke.

har funderat på liten 13tum, macbook pro. och sen en stor skärm men från annat märke.
funkar detta bra tror ni eller är jag "tvungen" att gå till minst 15tum för att det ska bli bra koppling imellan och så? vad tror ni?

Nope 13" Mac funkar tillsammans med min 24" Dell-skärm utan några som helst problem.
(Kan köra Apple 30" oxo såg jag)
 
jag hörde nått om att det är någon processor eller liknande som är fem år gammal på 13" och att man bör ta 15" eller vänta tills den uppdateras om några månader, någon som vet hur det ligger till?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.