Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tjäna pengar på sina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ttpp skrev:
Kan man verkligen tjäna några som helst pengar på iStockPhoto? Jag menar de säljer ju bilderna för typ en krona styck! Nej, vill man sälja billigt så kan man väl ändå sälja med värdighet på typ Sheep (www.sheep.se), det gör jag. Inte fan ska man väl sälja sina bilder royaltyfritt för en krona styck, det är ju helt galet! 500 kr är väl det minsta man kan ta.

Alla har väl rätten att sälja för precis den summa de vill? Eller finns det kartellregler inom fotografin som hindar detta? :O
 
Ttpp skrev:
Kan man verkligen tjäna några som helst pengar på iStockPhoto? Jag menar de säljer ju bilderna för typ en krona styck! Nej, vill man sälja billigt så kan man väl ändå sälja med värdighet på typ Sheep (www.sheep.se), det gör jag. Inte fan ska man väl sälja sina bilder royaltyfritt för en krona styck, det är ju helt galet! 500 kr är väl det minsta man kan ta.

Det är ju trots allt bara en fråga om definitioner (och spekulationer). Exempel: Du säljer en bild royaltyfritt för 500 kr. Den används av en tidning i USA som har en upplaga på 750 000 ex. Då blir styckepriset per tryckt bild 0,0007 kronor. Då är det väsentligen bättre styckepris att sälja sin bild 900 gånger för "typ en krona styck", om bilderna används i exempelvis rapporter/årsredovisningar av småföretag och inte trycks i fler än några enstaka exemplar.

Ok, säger du då, vem vet hur bilderna används, kanske är förhållandet precis motsatt? Så det spelar väl ingen roll hur mycket man spekulerar? Just det, alldeles rätt, säljer du royaltyfritt spelar det ingen som helst roll hur bilderna används, oavsett om du säljer för 500kr/st eller för "typ en krona styck". Det enda som spelar roll är hur ofta du säljer din bild. Om vi då jämför ditt exempel, att sälja bilden för 500 kr royaltyfritt, med Tors bild på iStock:
Det är väl ganska skapligt för en privatperson att få 500 pix för sin bild om den säljs en gång. Men jämför med Tor som hade sålt sin bild nästan tusen ggr och redan tjänat 5 500 pix på sin bild, låter det inte ännu bättre? Det är väl slutsumman för bilden som räknas? Eller?

Sen glömmer du en viktig aspekt till; priserna på iStock är baserade på upplösningen. Så de bilder som säljs för det lägsta priset (jag tror det är för ca 1 dollar styck), duger endast till webbanvändning. De som behöver bilder till tryck får köpa de högupplösta versionerna som kostar betydligt mer än "typ en krona styck" som du påstår. Jag vet, för jag har köpt bilder därifrån.

Det är mycket roligare att betala en liten summa än en stor summa för likvärdiga bilder. Jag tror inte att jag är den ende bildköparen som tänker så. Alltså borde det rimligtvis vara mycket enklare att få fler köpare att bli intresserade av din bild om den är billigare än hos andra, men ändå håller lika hög kvalitét.
 
Danlo skrev:
Jag laddade upp en bild på ett hjärta för ca ett år sen och upptäckte idag att den har blivit nedladdad en gång, jag har tjänat nästan 5.30kr! Tjohej! :D

Detta är det ultimata beviset på att det faktiskt går att tjäna pengar. Kul! Jag ska börja lägga upp lite fler bilder på Istock nu..

Länk till mitt hjärta ifall någon är nyfiken :)

http://www.istockphoto.com/file_closeup.php?id=2822887

Kul daniel, det där värmde faktiskt en frusen hjärta, ditt inlägg alltså.
 
Re: Re: Re: Re: fråga angående rättigheterna man säger upp

The Tor skrev:


Om det är ett heltidsjobb eller inte beror väl på hur mycket tid man lägger ner? Inte hur mycket pengar man tjänar?

Jag menade helt enkelt att om man tjänar så mycket så läggar man nog ner mycket tid också.
Jag kan tyvärr inte ge något svar på din fråga om hur.
Tycker detta är en intresant debatt.
 
Re: Re: Re: Re: Re: fråga angående rättigheterna man säger upp

Oscar Cederqvist skrev:
Jag menade helt enkelt att om man tjänar så mycket så läggar man nog ner mycket tid också.
Inte nödvändigtvis. Det handlar om hur bra man är på att ta stock-bilder. En bra stock-bild behöver inte ta mer än några minuter att plåta, redigera och ladda upp. Sedan kan man på denna enda bild tjäna hundratals kronor i månaden. Om man har 50 sådana bilder kan man få in 25000:- i månaden.

Oscar Cederqvist skrev:
Jag kan tyvärr inte ge något svar på din fråga om hur.
Men samtidigt så tycker du att det är dumt av mig att sälja bilder via iStock?
 
Det är inte precis någon som tvingar upp armen bakom ryggen på dom som inte gillar det här sättet att sälja bilder... det är frivilligt.

Tidigare har jag känt en skepsis till stock-foto av den billigare sorten men har börjat ändra uppfattning och tror jag ska prova lite så småningom. Ska man tjäna några pengar på fotografi så måste man vara beredd att vara mångsysslare och sälja på alla sätt man kan komma på, det duger inte att ha någon sorts ideologiskt motstånd till detta eller försöka blunda för hur verkligheten och bildköparna ser ut. Klarar man att leva på några få dyrare försäljningar så är väl det bra, får man in pengar på många mindre försäljningar så är väl det också bra.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: fråga angående rättigheterna man säger upp

The Tor skrev:
Inte nödvändigtvis. Det handlar om hur bra man är på att ta stock-bilder. En bra stock-bild behöver inte ta mer än några minuter att plåta, redigera och ladda upp. Sedan kan man på denna enda bild tjäna hundratals kronor i månaden. Om man har 50 sådana bilder kan man få in 25000:- i månaden.

Men samtidigt så tycker du att det är dumt av mig att sälja bilder via iStock?


Vad jag menade som kanske inte framgår så bra är att många bilder(bla dina) håller så hög klass att de borde inbringa mer pengar per försäljning.

Det är möjligt att de inte hade sålt så bra då men därav disskusionen
Själv hade jag blivit glad om någon ens frågat mig om att använda mina bilder.

Jag håller helt och hållet med om att det är upp till var och en att välja själv.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: fråga angående rättigheterna man säger upp

Oscar Cederqvist skrev:
Vad jag menade som kanske inte framgår så bra är att många bilder(bla dina) håller så hög klass att de borde inbringa mer pengar per försäljning.
Det är möjligt att du har rätt men det är också möjligt att iStock faktiskt är det bästa alternativet för mig. Än så länge har nämligen inte någon kommit med ett alternativ trots att jag frågat flera gånger.
 
Folk verkar tro att man säljer sin själ till djävulen om man säljer via Istock. De flesta hobbyfotografer har en övertro på sin kapacitet/kunnande, lite ungefär som manliga bilförare. Gud nåde den som kritiserar en mans bilkörning, finns undersökningar som visar att 80% av manliga bilförare tycker att de kör bättre än medelsnittet, viss likhet med hobbyfotografen.

"Jag är minsann bättre, jag kan sälja mina bilder för 2000 kr/styck" Ja men gör det då. "alla ni andra är prostituerade som säljer via Istock" Paul Stanley, sångare och giarrist i KISS fick frågan av en journalist en gång -"have you ever paid for sex?"
Paul svarade -"We all pay in a certain way, dont we?"
Vad jag menar är att vi alla säljer ut oss på olika sätt, och vi betalar på olika sätt. Det här blev ju filosofiskt, men men.........
 
Jag har lite funderingar när det gäller att tjäna pengar på sina bilder. Har läst den här tråden och förstått att det finns bla iStock och Sheep där man kan få betalt för sina bilder.
Nu har jag lite frågor. Är det någon åldersgräns på de sidorna? Själv är jag 17 år.
Är det svårt att bli godkänd på Sheep, måste man vara proffsfotograf?
På sheep, måste man ladda upp ett visst antal bilder och får man betalt per bild eller hur funkar det?
Om man laddar upp bilder på iStock eller liknande, har man fortfarande rätt att använda den själv, i tex fototävlingar och sådant? Eller har man sålt bilden då?

Hoppas någon har tid att svara på mina frågor! =)
MVH Sally
 
Jag kan bara svara för iStock:
• Är du under 18 år måste du kontakta iStocks support för att få en blankett som dina föräldrar fyller i.

• Via iStock kan du aldrig sälja rättigheterna till dina bilder. Du står alltid som ägare till dina bilder och du får göra vad du vill med dom.
 
Och nej, man måste absolut inte vara proffsfotograf på Sheep. Jag har fotograferat i lite mer än ett halvår och blev godkäns utan problem. Tittar man på deras bilder verkar de inte ha så höga krav.

Du får alltid betalt per bild. Hur mycket beror bla på storleken. På en sida där jag säljer (dreamstime.com) har man olika levels på bilderna. Ju fler ex du har sålt av en bild, desto mer tjänar du på den per gång.
 
Kanske någon annan har yttrat samma åsikt, - orkade inte läsa alla inlägg.

Måste bara säga att jag är mycket förbryllat över alla som är antingen för eller emot. Är det bara svart eller vitt? Kan man inte sälja på IStock och även lokalt och andra byråer? Jag inbiller mig att man lär sig vilken typ av bilder man kan sälja till olika kunder, - och erbjuder således olika bilder till salu till de olika kunderna....?

Har inte själv kommit till skott, men funderar på att just göra så..... Erbjuda mina bilder till salu på flera ställen. Så får vi se om något intresse finns, det är ju en helt annan femma... ;)

Tycker Tor ska fortsätta som han gör eftersom det passar honom.
 
Bling skrev:
Måste bara säga att jag är mycket förbryllat över alla som är antingen för eller emot. Är det bara svart eller vitt? Kan man inte sälja på IStock och även lokalt och andra byråer?

Word! Äntligen någon som fattat! Själv har jag inte haft tid att sälja via iStock, jag har fullt upp med annat (jag har dock köpt bilder via iStock, mycket bra kvalitét på bilderna, måste jag säga). Men hade jag tid att skicka bilder till iStockphoto, vid sidan av mitt yrke och mina studier, så skulle jag absolut göra det. Säkerligen kommer jag att göra det senare. Det skulle vara roligt att se vilka sortens bilder som går åt och vilka som inte gör det. Plus att det skadar aldrig att få ett litet tillskott i kassan.
 
Eeros skrev:
Word! Äntligen någon som fattat! Själv har jag inte haft tid att sälja via iStock, jag har fullt upp med annat (jag har dock köpt bilder via iStock, mycket bra kvalitét på bilderna, måste jag säga). Men hade jag tid att skicka bilder till iStockphoto, vid sidan av mitt yrke och mina studier, så skulle jag absolut göra det. Säkerligen kommer jag att göra det senare. Det skulle vara roligt att se vilka sortens bilder som går åt och vilka som inte gör det. Plus att det skadar aldrig att få ett litet tillskott i kassan.

Det är det som är värst med iStock, att få med bilderna kräver perfekt kvalitet dvs mycket tid.

Var säljer du bilderna istället?
 
"Det är det som är värst med iStock, att få med bilderna kräver perfekt kvalitet dvs mycket tid."


Vilket blir den naturliga gallringen mellan nybörjare och "riktiga" fotografer. Så jag förstår inte rädslan från "riktiga" fotografer.
 
cango skrev:
"Det är det som är värst med iStock, att få med bilderna kräver perfekt kvalitet dvs mycket tid."


Vilket blir den naturliga gallringen mellan nybörjare och "riktiga" fotografer. Så jag förstår inte rädslan från "riktiga" fotografer.

Om det finns 10 000 fotografer på istock och de producerar bra bilder regelbundet (de dåliga bilderna är ju bortgallrade) för minde än en dollar stycket är det väl inte så konstigt att proffen känner sig hotade. De ÄR ju hotade.

Marknaden översvämmas ju av bilder nu när så många har råd med grejerna.
 
min bakgrund är snickeribranchen, i vilket jag kan se likheter med vad som dryftas om här.

Vi säljer kanske ett matbord om året om ens det. IKEA/MIO/ETC är billigare (svårt att kunkurrera med indonesien/kina etc)

Kvar för oss är specialbeställningar. Vi får nischa in oss och konkurrera med närhet, service, utöver kunnandet i specialsnickeribranschen.

Vill man köpa en bild på Stadshuset, och hittar man en för 1 kr, så köper ju folk det. Men vill man få sitt bröllop fotat, så är det närmare till hands att ta in ett proffs.

Det är tufft för fotografer som är vana att jobba som förr, det kan jag förstå. Så det gäller att hitta nya vägar, som vi fått göra i vår bransch, och många med oss i alla möjliga branscher.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.