Ttpp skrev:
Kan man verkligen tjäna några som helst pengar på iStockPhoto? Jag menar de säljer ju bilderna för typ en krona styck! Nej, vill man sälja billigt så kan man väl ändå sälja med värdighet på typ Sheep (www.sheep.se), det gör jag. Inte fan ska man väl sälja sina bilder royaltyfritt för en krona styck, det är ju helt galet! 500 kr är väl det minsta man kan ta.
Det är ju trots allt bara en fråga om definitioner (och spekulationer). Exempel: Du säljer en bild royaltyfritt för 500 kr. Den används av en tidning i USA som har en upplaga på 750 000 ex. Då blir styckepriset per tryckt bild 0,0007 kronor. Då är det väsentligen bättre styckepris att sälja sin bild 900 gånger för "typ en krona styck", om bilderna används i exempelvis rapporter/årsredovisningar av småföretag och inte trycks i fler än några enstaka exemplar.
Ok, säger du då, vem vet hur bilderna används, kanske är förhållandet precis motsatt? Så det spelar väl ingen roll hur mycket man spekulerar? Just det, alldeles rätt, säljer du royaltyfritt spelar det ingen som helst roll hur bilderna används, oavsett om du säljer för 500kr/st eller för "typ en krona styck". Det enda som spelar roll är hur ofta du säljer din bild. Om vi då jämför ditt exempel, att sälja bilden för 500 kr royaltyfritt, med Tors bild på iStock:
Det är väl ganska skapligt för en privatperson att få 500 pix för sin bild om den säljs en gång. Men jämför med Tor som hade sålt sin bild nästan tusen ggr och redan tjänat 5 500 pix på sin bild, låter det inte ännu bättre? Det är väl slutsumman för bilden som räknas? Eller?
Sen glömmer du en viktig aspekt till; priserna på iStock är baserade på upplösningen. Så de bilder som säljs för det lägsta priset (jag tror det är för ca 1 dollar styck), duger endast till webbanvändning. De som behöver bilder till tryck får köpa de högupplösta versionerna som kostar betydligt mer än "typ en krona styck" som du påstår. Jag vet, för jag har köpt bilder därifrån.
Det är mycket roligare att betala en liten summa än en stor summa för likvärdiga bilder. Jag tror inte att jag är den ende bildköparen som tänker så. Alltså borde det rimligtvis vara mycket enklare att få fler köpare att bli intresserade av din bild om den är billigare än hos andra, men ändå håller lika hög kvalitét.