Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tjäna pengar på sina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
jorgene skrev:
Och på dom 2-3 veckor som gått sedan Tors inlägg ovan, har ytterligare 49 nedladdningar av bilden skett. Med tidigare snitt betyder det ~300kr till Tor, med (förmodar jag) noll och intet i adderad arbetsinsats.
Tre veckor har gått och ytterligare 64 nedladdningar av bilden har skett. Vilket innebär ytterligare ~400kr (med gamla snittet) ner i Tors ficka. Ytterligare arbetsinsats? Noll, förmodar jag...

jorgene skrev:
Tre veckor har gått och ytterligare 64 nedladdningar av bilden har skett. Vilket innebär ytterligare ~400kr (med gamla snittet) ner i Tors ficka. Ytterligare arbetsinsats? Noll, förmodar jag...
Hörde jag ordet kortsiktighet, någon...?

Florestan skrev:
Hörde jag ordet kortsiktighet, någon...?
Vad är kortsiktigt i att -- hittills -- tjäna 6500kr på en enda bild? Vad är kortsiktigt i att den, förmodligen, kommer att fortsätta dra in hundralappar per månad ett bra tag till, utan ytterligare arbetsinsats?

Hur många bilder har du tjänat 6500kr eller mer på, Daniel?

Hur stor är sannolikheten att denna bild hade sålts för motsvarande inkomst till fotografen, på t.ex. Sheep.se eller liknande?

jorgene skrev:
Vad är kortsiktigt i att -- hittills -- tjäna 6500kr på en enda bild? Vad är kortsiktigt i att den, förmodligen, kommer att fortsätta dra in hundralappar per månad ett bra tag till, utan ytterligare arbetsinsats?

Hur många bilder har du tjänat 6500kr eller mer på, Daniel?

Hur stor är sannolikheten att denna bild hade sålts för motsvarande inkomst till fotografen, på t.ex. Sheep.se eller liknande?

Det är ju svårt att dra några slutsatser utifrån en enda bild och jag undrar lite hur det ser ut i stort för fotografer som är anslutna till istock. Om man antingen inte har några utgifter för sina fotografier, har ett stort bildarkiv eller tycker om att fotografera "stock-bilder" så kan det ju vara ett bra tillskott. Dock så tror jag det är svårt att direkt tjäna pengar på enbart istock-försäljning utifrån ett företagsekonomiskt perspektiv där man får räkna in alla kostnader från införskaffning av utrustning, värdeminskning, transporter, skatter etc. Att man inte har några utgifter för sin fotografi måste ju vara en sanning med modifikation och beror ju på hur man betraktar sin fotohobby. De jag känner som är anslutna till bildbyråer lägger ner ganska mycket tid och en del pengar för att få fram bilder som de ska leverera. Bilder som de sannolikt inte tagit annars och som kanske inte är så jätteintressanta rent bildmässigt, t ex kontorsmiljöer/situationer.

Men har man foto som hobby och vill få in lite slantar då och då så kan istock naturligtvis vara ett alternativ men vill man verkligen tjäna pengar så har jag svårt att tro på de som utmålar guld och gröna skogar.

Robin Gyllander skrev:
Snyggt jobbat :D
Fast får de ändra bilderna på en av sidorna är bilden spegelvänd.

Det roliga med att spegelvända bilden är att det nu också blir vänstertrafik! Hade väl fungerat bra i ett land med vänstertrafik men det är en tysk sida och där har man fortfarande, mig veterligen, kvar högertrafiken.

Sen jag började med microstock tittar jag med förundran på hur jag tänkte tidigare när jag fotade. Ingen koll för fem spänn. Man lär sig nåt grymt av att bli rejectad och att läsa/posta i de olika forumen.

Det är alltid lika roligt att diskutera detta med envisa oldschool fotografer som vill döda sina bilder för 1200:- spänn.

Själ föredrar jag att tjäna 3-20kr/bild resten av livet. Och då se sina bilder komma till användning. Istället för att säljas till en tidning som gäller 1 mån, och sen aldrig kunna användas.

Sen finns det ju Royalfree sidor som tar 1000/bild. Det är säker jättesmart koncept när www.shutterstock.com tar 1-5$ för lika bra bilder.

Senast redigerad av en moderator:
Så du vill att andra ska respektera ditt val att gå microstock-vägen, men andra som vill sälja på andra sätt är "envisa oldschool" och "dödar sina bilder"? :)

Alltid intressant att se hur respekt och fritt val ofta bara gäller i ena riktningen. ;-)

Det säger jag efter att ha blivit idiotförklarad tillräckligt många ggr av folk som inte ens vet hur det fungerar. "säljer du din bild för 5kr" Ja fast 2000ggr

Själv har jag försökt sälja bilder till sportmagazin bla och vet hur svårt det är.

Någon som vet hur bildbyrån.se fungerar?

Visst är det kul att kunna sälja bilder man tagit men jag har ingen lust att lägga ner en massa tid och energi på att säljar bilder för runt $1 på t.ex istock. På hemsidan verkar bildbyrån.se lite bättre och seriösare än t.ex Sheep.se

//Resin

lite pengar i visa bildbyråer !

Många om dom enklar bildbyråer betalar BARA 1$ eller 1€ euro per bild. tyker att det är en skoj som fotograf det tar tid och pengar för att fota den bild som bara dom köper för lite pengar, dem andra bildbyråer har provat att säljar bilder men dem är fullt med fotografer. Vad rekomenderar ni. Tack.

Jag säljer bilder via iStockPhoto. Det finns flera andra liknande bildbyråer där "alla" har möjlighet att sälja sina bilder. iStockPhoto ställer dock höga tekniska krav för att bilderna skall accepteras.

Du tjänar inte många kronor per såld bild men säljer du många bilder tjänar man helt klart en slant. För mig passar det perfekt. Jag fotograferar, laddar upp bilderna och tjänar pengar. Jag tar kort på vad jag vill, slipper bearbeta några kunder och utvecklas hela tiden som fotograf.

Än så länge är det min hobbyverksamhet och jag använder pengarna jag tjänar till att köpa ny kamerautrustning.

Många om dom enklar bildbyråer betalar BARA 1$ eller 1€ euro per bild. tyker att det är en skoj som fotograf det tar tid och pengar för att fota den bild som bara dom köper för lite pengar, dem andra bildbyråer har provat att säljar bilder men dem är fullt med fotografer. Vad rekomenderar ni. Tack.

Kolla istockphoto.com tråden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar