Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Titta Det Snöar!

Produkter
(logga in för att koppla)
HDFS) (KGS skrev:
... vinterdäck? jo... hade tänkt det men... tja...

Mmm dom säger att det kan vara bra.. Resultatet av hemresan från jobbet är en pajad fälg och en vett skrämd cyklist.. Gled närmare 50meter med låstahjul och studsade mot en trotoarkant och slutligen rakt ut i en rondell, fart?? ca 10km/h när jag började bromsa...

Gällivare... Världscup tävlingar på skidor. Lördag - Söndag . Åker upp på fredag för att fota lite bilder dagen före tävlingarna drar i gång. har förhoppning att få komma in till något landslag och fota lite mer personliga porträtt. Italienska landslaget äter kvällmiddag eller något liknade. Härligt med vinter..

Trafik kaos i södra sverige !!.. Varför drabbas vi aldrig av trafik kaos här uppe. Trots att vi minst sagt kan ha vinter här.

Kanske dags för lite förarutbildning för er sörlänningar eller kanske utbilda de som sköter snöröjningen.. .. .. .. !!

Herkules) Lennerö (Norrbild skrev:
.............Trafik kaos i södra sverige !!.. Varför drabbas vi aldrig av trafik kaos här uppe. Trots att vi minst sagt kan ha vinter här.

Kanske dags för lite förarutbildning för er sörlänningar eller kanske utbilda de som sköter snöröjningen.. .. .. .. !!
Bor visserligen själv i Dalarna där kaos inte är något man sätter i samband med snöväder.
Men problemet k a n ju också bero på att södra Sverige är något mera tätbefolkat än både Gällivare och Leksand.....?
Us

Här i Mölndal har alltihop utom de högar jag till grannarnas lustiga kommentarer skottade upp, regnat bort. Men det ligger tunga moln på himlen.
Ljusmätare talar om för mig att det är stativens tid några månader framåt. Åtminstone när snön kommer och försvinner under en natt.

Lars Selin

Skönt att jag tog upp båten igår kväll;-)
Det var dock ingen angenäm syssla, -6°C, blöta handskar, mörkt, frusna tår.
Har i alla fall lärt mig en sak: nästa år tar jag upp båten i tid.

Hoppas vi får en vit och kall vinter, så får vi trevliga motiv att plåta!

/PG

Ägnat typ två tre timmar till att skotta loss bilen vid två tillfällen. Kanat raktfram i en korsning där vägarbetetsprylar slutligen satte stopp för bilen. Kanat rakt fram i två rondeller. I den ena tog en snövall emot och i den andra var det nära att en cyklist tog emot. Va fasen har cyklister i rondeller att göra egentligen. I synnerhet när det verkar tro att alla medtrafikanter bromsar på en femöring så då behöver man inte ta det försiktigt och visa hänsyn... Nåja, det var nog läge att byta underkläder för honom iaf...

Och detta var bara resan till jobbet...

Vinterdäck... nä, de kommer i helgen förhoppningsvis...

/Maverick

sagan skrev:
Har inte haft några som helst problem med det, inte ens vid -30.

Instämmer, -30 med Olympus o bara dryga 20 minusgrader med Minoltorna hittills men problem? Nä! Hur funkar det egentligen med film när det är riktigt bitande kallt? Borde inte den frysa o bli spröd o eländig?

Minns plötsligt en film som gick av o hamnade på fel spole när jag vevade fram en ny ruta. Och det påminner om en kul fråga jag fick en gång om jag hade winder till min digitalkamera... men den spar jag till tråden "Kommentarer från vanligt folk" om jag hittar den igen...

Upptäckte att min bild som hamnade i den här tråden i natt var mer Stockholm än snö, jag trodde jag var i No Words "Stockholm" he he...

Maverick skrev:
Ägnat typ två tre timmar till att skotta loss bilen vid två tillfällen. Kanat raktfram i en korsning där vägarbetetsprylar slutligen satte stopp för bilen. Kanat rakt fram i två rondeller. I den ena tog en snövall emot och i den andra var det nära att en cyklist tog emot. Va fasen har cyklister i rondeller att göra egentligen. I synnerhet när det verkar tro att alla medtrafikanter bromsar på en femöring så då behöver man inte ta det försiktigt och visa hänsyn... Nåja, det var nog läge att byta underkläder för honom iaf...

Och detta var bara resan till jobbet...

Vinterdäck... nä, de kommer i helgen förhoppningsvis...

/Maverick

He he...
Du kan ju inte säga att du inte blivit varnad i alla fall, med tanke på all medial uppmärksamhet ang denna "snöstorm"
Tur bara att ingen blev skadad pga att du inte bytt till v-däck.

/PG

Maverick skrev:
I den ena tog en snövall emot och i den andra var det nära att en cyklist tog emot. Va fasen har cyklister i rondeller att göra egentligen.
jag cyklade i en rondell i morse. det var för att jag oxå var tvungen att ta mig fram fort och det inte var skottat nån annanstans och cykeln bara fastnade i snön.

gameburg skrev:
He he...
Du kan ju inte säga att du inte blivit varnad i alla fall, med tanke på all medial uppmärksamhet ang denna "snöstorm"
Tur bara att ingen blev skadad pga att du inte bytt till v-däck.

/PG

Nupp det gör jag inte heller, men det hjälper ju inte med varningar om man inte har några v-däck att byta till. Inte heller går att skotta i preventivt syfte...

/Maverick

Estethia skrev:
jag cyklade i en rondell i morse. det var för att jag oxå var tvungen att ta mig fram fort och det inte var skottat nån annanstans och cykeln bara fastnade i snön.

Fast jag behövde inte ta mig fram fort, det är bara det att det inte stannar när jag vill. En rondell är ju inte en särskilt lämplig plats för en cyklist ens när det är torrt och fint.

/Maverick

Estethia skrev:

Snälla Christel! Tänk dig för! Jag har vårdat allt för många cyklister som vurpat i snön. Och de skadas ofta illa. Inte minst av bilister med sommardäck som inte kan bromsa.
Alltså: Cykla inte på vinterväg! Det är livsfarligt!

/Syster Lars

larsselin skrev:
Snälla Christel! Tänk dig för! Jag har vårdat allt för många cyklister som vurpat i snön. Och de skadas ofta illa. Inte minst av bilister med sommardäck som inte kan bromsa.
Alltså: Cykla inte på vinterväg! Det är livsfarligt!

/Syster Lars
du kan få vårda mig om jag gör mig illa. ;o)
vad gör man om man måste ta sig fram fort då och saknar alla fordon utom cykel (och bor på ett ställe som helt saknar cykelvägar)?

Estethia skrev:
du kan få vårda mig om jag gör mig illa. ;o)
vad gör man om man måste ta sig fram fort då och saknar alla fordon utom cykel (och bor på ett ställe som helt saknar cykelvägar)?

Min bror har dubbdack pa sin cykel (vana fran da han bodde i Lulea).

Har i england regnar det bara och jag som behover solsken. Tror ifs att det ska bli +4 grader i morgon och solsken fast har inga modeller da.

// Helena

Idag klockan 11 var/är det alldeles vitt och fint utanför mitt (köks)fönster.

Bilagor

• snö2jpg.jpg
    snö2jpg.jpg
    46.1 KB · Visningar: 347
fast dubbdäck funkar ju fint när det inte är 30 cm snö.
jag kommer ju knappast fram fortare.
fast dubbdäck kanske inte är så värst mönstrade å andra sidan?
mina däck är så pass mönstrade att den fullkommligt kramade fast sig i snön... jag fick trampa på som attan i nedförsbackarna (överdriver inte det minsta).

Tur man är utbildad i första hjälpen iaf :)

Saken är den att det är mycket halkigare inne i städerna än ute på landsvägen. Jag gissar att det beror på markvärmen eller nått...

Jag lovar att jag ser om alla jag eventuellt kör över...

/Maverick

ANNONS