Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Titta Det Snöar!

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, err, alltså,

det här med glädjerop för att det snöar har inget som helst med barnslighet att göra. Bara så att ni vet... Jag blev bara så exalterad över de fotografiska möjligheteran. Bara så att ni vet.

Tiddelipom.

Trafikkaos på E4 (Braehus-Ödeshög) och snö i Hallstahammar...

Bilagor

• snowmini.jpg
    snowmini.jpg
    20.4 KB · Visningar: 583
Och så till väderstationen i Tullinge. Snön ligger fin på marken.
Handhållet 70-200 (200) med ISO3200.

EXIF:
File Name
_MG_1097.JPG
Camera Model Name
Canon EOS 20D
Shooting Date/Time
2004-11-18 00:38:09
Shooting Mode
Manual
Photo Effect Mode
Off
Tv( Shutter Speed )
1/40
Av( Aperture Value )
2.8
Metering Mode
Evaluative
ISO Speed
3200
Lens
70.0 - 200.0mm
Focal Length
200.0mm
Image Size
1728x1152
Image Quality
Fine
Flash
Off
White Balance
Auto
AF Mode
Single AF
Parameters
Tone Curve Standard
Sharpness level 0
Color tone Normal
Color Space
Adobe RGB
Noise reduction
Off
File Size
1479KB

Bilagor

• tittadetsnöar1.jpg
    tittadetsnöar1.jpg
    39.1 KB · Visningar: 566
Äntligen..

..nu ser man inte skillnad på gräs och mossa längre!

Linghem 00:23

Bilagor

• nysnö 5.jpg
    nysnö 5.jpg
    40.5 KB · Visningar: 550
Orörd snö... brrrr snöskottning i mängd väntar... vinterdäck? jo... hade tänkt det men... tja...

Bilagor

• opelsnowmini.jpg
    opelsnowmini.jpg
    29 KB · Visningar: 533
Har ingen lust att åka till Stockholm, men skulle väldigt gärna vara där om några timmar när kaoset bryter ut... många fototillfällen borde det kunna bli...

Bilagor

• moonoverstockholmmini.jpg
    moonoverstockholmmini.jpg
    19.3 KB · Visningar: 574
Jag känner mig hyfsat avundsjuk på er som får uppleva snö i natt. Här i Malmö ligger regnmolnen som en tung filt över staden och inspirerar inte till något fotograferande. :(

dJb skrev:
Jag känner mig hyfsat avundsjuk på er som får uppleva snö i natt. Här i Malmö ligger regnmolnen som en tung filt över staden och inspirerar inte till något fotograferande. :(
Trösta dig med att du inte, som jag, måste oroa dig över att det fortfarande sitter slitna sommardäck på bilden...och att värmen inte funkar...

Hm. Jag undrar hur det står till med Svenskar och snö. Man har ju vetat sedan länge att det troligen skulle dra in kallare lyft denna vecka och för några dagar sedan kunde man få det ganska säkert att det var snö på G.

Men har Svensken satt på vinterdäck eller gjort sig redo för detta? Nä, knappast. Istället brister man ut i förvånig att det kom snö i November.

Här utanför börjar redan de första bilarna rulla och redan nu ser man de första som överaskat att vi inte bor i tropikerna. Bilarna vinglar lite när hjulen spinner till och för var liten extra rotation med knappast någon friktion pressas snön ihop till ett tunt underliggande islager. Ett litet tunt lager som kommer göra de första pigga kontorsarbetarna glatt förvånade att 2 ton metall på små gummi sulor kan glida så bra i sidled.

Jag är smått förvånad. I vilket annat land som hälst med samma klimat Som sverige förväntade man sig att de första bilarna borde vara kommunens plogbilar, eller att komunen åtminstonde såg till att dagvattenbrunnar var ränsade från snö.

För det finns risk att allt smälter och rinner det inte bort kan det bli riktigt fin iskana.

Men är jag irriterad för vår Svenska dummhet?

Nä, jag är bara glad och jag har redan planerat flr denna vecka. Lång kallingat , hanskar med lösa fingrar, extra batteri till kameran, termos med o-boy och blåbärs soppa, Sport-Lunch och en varm jacka mm.

Tjo! Nu skall jag ut och fotografera vinter kaos och det tackar jag jag för, för det är det ända roliga med vintern :-D

P.S Jag hoppas bara att det inte blir några alvarliga saker. För insidenter är kul, men olyckor är inte kul.

Nekomy skrev:
I vilket annat land som hälst med samma klimat Som sverige förväntade man sig att de första bilarna borde vara kommunens plogbilar, eller att komunen åtminstonde såg till att dagvattenbrunnar var ränsade från snö.
Ett av de länderna är Portugal, men endast i bergen, där de faktiskt har en del snödagar varje vinter, men de skulle aldrig komma på tanken att ploga efter första snön. Det är ju helt meningslöst, då är det ju så lite! Bättre att vänta tills det har byggts upp lite.. LOL .. ibland är man glad över att man bor i Sverige..

Ha! Bytte till vinterdäck igår klockan 16.00 ungefär. Ett par timmar senare började det snöa och sen har det hållt på. Cirka 15 cm tror jag det har kommit hittills i Arvika. Och snön fortsätter att falla. Varför är det just idag som jag ska åka till Oslo?

ANNONS