Annons

Tips på vad jag ska köpa!

Produkter
(logga in för att koppla)

EllBe

Medlem
Jag har varit fotointresserad under flera år. Tidigare har jag använt mig av vanliga digitalkameror, men nu vill jag köpa en systemkamera.

Eftersom jag inte är så insatt skulle jag vilja veta vad jag ska tänka på när jag väljer kamera. Någon kanske har något bra tips på en bra kamera för en nybörjare?

Dessutom undrar jag om det är någon som har lite övriga tips på hur jag ska komma igång. Finns det någon bra bok man kan läsa?

Det är mycket frågor, men jag hoppas att någon vill hjälpa mig!
 
Hej!

Jag föreslår att du gör en sökning i forumet, finns väldigt många bra trådar med tips till förstagångsköpare.

Sen kan det vara bra att veta vad du har för budget.
 
OK, jag är så grön att jag inte ens tänkte på det här med budget :)

Men jag tänkte mig att det skulle kosta max 10000 kr.

Jag har försökt att kolla runt i forumet, men det är inte så lätt att förstå alla termer eftersom jag är så grön! Det var därför jag tänkte att någon kanske har ett boktips!
 
Canon 400d är en väldigt bra kamera, finns för under 10 000 kr med ett kitobjektiv. Verkligen en kamera att växa med i framtiden. har stora potentialer men är samtidigt lättanvänd.

Även Nikon D40 & D80 är väldigt bra kameror. D40 lite billigara och lite färre funktioner, men fortfarande en väldigt bra kamera att växa i.

Nikon D80 finns i ett bra paket tillsammans med ett 18-135 mm objektiv.


jag tycker du ska tänka efter lite på vad du kommer att fota mest och fundera på vad du skulle vilja ha hos en kamera
 
Innan du blir överöst med fyratusen tips på kameror hit och dit... Läs igenom nybörjarkurserna som finns här på fotosidan. Det kan vara bra att ha lite koll på slutartider, bländare och iso innan du börjar leta kamera.

/petter
 
tack för tipsen! jag ska kolla upp de modeller som du tipsade om.

Jag har framförallt tänkt använda kameran till att lära mig grunderna i fotografering.
 
Med grunderna antar jag att du menar den tekniska biten. Bildseendet påverkas ganska lite av utrustningen.

Jag tycker att du ska satsa på en kamera med stor sökare: nikon d80, canon 20d eller nåt från pentax? Köp till ett extra förstoringsglas över sökaren så kommer du nära de analoga kamerorna i storlek (iaf, med D80). Hitta ett 50/1.8 eller 35/2 och börja experimentera med skärpedjupet.
 
Efter ett antal dagars självstudier och funderande är jag nu tillbaka eftersom det har dykt upp lite nya frågor som jag hoppas att någon kan hjälpa mig att svara på! Det är mycket nya begrepp att hålla reda på. :D

Just nu lutar det iaf mot att jag kommer att köpa en Canon EOS 400D eller en Nikon d40.

Jag har sett att Nikon även har en modell som heter d40X. Där får man 10 MP men jag undrar om det finns några andra väsentliga skillnader?

Jag har även noterat att det saknas autofokusmotor på d40 och att det gör att nyare objektiv blir dyrare. Men jag är lite osäker på vad det innebär för mig när jag använder kameran. Kan någon förklara det för mig?

Slutligen undrar jag över hur pass känsliga dessa kameror är för väder och vind. Jag vill använda kameran till att fota utomhus under exemepelvis vintern. Eftersom jag bor långt norrut kan det ju bli ganska kallt! :D
 
fundera øver pentax k10d eller k100d.

vædertætat.

stabilisering i huset, inga objektiv med stabiolisering som nikon och canon har = lite billigare objektiv.

du kan anvænda de flesta gamla pentaxobjektiv.
sensor rengøring.

10 mp.

autofokusmotor ær det på mitt kitobkjektiv iaf. borde vara det på alla men vet inte.

vældigt mycket kamera før pengarna. samma funktioner till annat mærke kostar tusenlappar mer.

bra bilder.

en kamera att væxa i som du kommer ha længe. kanske inte før att du kommer ha ett annat mærke kortare men...

læs tester. jag bodde på biblioteket i en månad innna jag bestæmde mig. skulle egentligen køpa en canon powershot 3 is...
blev en pentax k10d :)
jag ær nøjd! en semiproffskamera som ger mig mycket att kunna arbeta med. jag tror att det passar mig bra. De andra større mærkena ær i stort sett lika bra. Prova i affærer hur de kænns i handen också. pentaxen ær lite tung men det får jag væl træna upp :)

jag køpte på cyberphoto och allt gick på 11500. k10d + 18-55, 2 gb minne, lowepro slingshot 200, uv + pol. filter.

viktigaste rådet får bli: gør inget hstkøp. var noggrann och læs på. æven om hur man fotar. biblioteket ær en guldgruva. ofta gratis tidningar också man kan sitta och læsa. ett nogrannt val kænns mer rætt,
æven om det kanske ær fel så kænns det mindre fel iaf :)

lycka till!
 
Tack för tipsen!

Jag har redan flyttat in på biblioteket!

Dessutom har jag börjat titta lite mer på Pentax k100D. Tyvärr bor jag i en liten stad och det är inte så lätta att komma iväg till en fotohandlare så jag kan titta på dem i verkligheten. Förhoppningsvis kan jag åka in till en fotohandlare i påsk!

Jag kollade precis på Pentax kamera på dustinhome och rubriken på en av modellerna står det (PENTAX K100D DIGITAL SYSTEMKAMERA + 18-55/50-200 MM). Innebär det att det följer med två olika objektiv?

Det är säkert en dum fråga men frågar man får man ju ingenting veta!
 
Nej, det betyder att två objektiv följer med i paketet. Ett 18-55 och ett 55-200.
 
okok.

Då jag köpte så stod de t.ex

400D + 18-55 + 70-300, alltså ett plus mellan dom två
 
PENTAX K100D DIGITAL SYSTEMKAMERA + 18-55/50-200 MM

8 195,00 kr inkl. moms
Med denna prissättning borde det vara 2 optiker
 
Instegsmodeller är ju dessa
Nikon D40
Pentax K100
Nikon D50
canon D400

Nikon D80
Pentax K10

samtnågra olympus som jag inte känner till något om

Söker själv efter en som jag kan kan utvecklas med under en längre tid
Har då blivet sugen på en Nikon D40 den känns grym obra bildkvallitet till ett bra pris....
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.