Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på kamera (någon vänlig själ som vill hjälpa mig)

Produkter
(logga in för att koppla)

street_tess

Avslutat medlemskap
Skulle vilja ha en digital kamera (ingen system heter det så? ). Alltså en sådan jag inte behöver köpa saker till.
Den skall vara hyffsat bra inget jätte flashigt och inte kosta så där jätte mycket. 3000 Kronor hur långt kommer man på det.

Skulle vilja ha en kamera att fota djur och sånt gärna på lite längre håll vill fota räven och rådjuren här hemma och mina hundar så klart. Det ska även gärna vara en kamera så jag kan ta kort på mina hundar när de springer det vore kul.
Skulle ju kunna gå upp i pris om det krävs, undrar bara hur långt man kommer på ca 3000-5000 kronor.

Sen undrar jag även vad dessa ord står för
megapixlar (hur mycket ska man ha, vad är bra och vad är inte).
Max Upplösning (är det då vad som är största utskrift formatet, blir de suddigt om man har större.

Upplösning ?????

Sensor ?
Optisk Zoom
Digital Zoom
Total Zoom
Filter gänga ?
Slutar tider ?

Frågade i en annan topic men är inte säker på att ajg skrev rätt, fick svar men blevinte klokare på det.

Någon som skulle kunna hjälpa mig, vill verkligen börja fotografer
Maila mig gärna på min mail [email protected]

http://www.scandinavianphoto.se/
URL: http://www.scandinavianphoto.se/?504149

Dessa två kameror skulle jag rekomendera.

Den sistnämda kostar ju lite mera men o andra sidan får du ett objektiv som betraktas som extremtele.

Du kan alltså stå på din trappa och fotografera en räv lååångt bort. Så mycket mer en så kan man inte köpa på en kamera!

Ang resten:

Megapixlar: Runt 5-6MP skulle jag gissa är idialet,

Optisk Zoom: Är det du kan zooma in, eftersom du vill ha stor televerkan så skall du satsa på kameror som kan zooma in mycket.

Digital Zoom är ett sätt att lura mindre kunniga människor, alltså rena bedrägeriet. Digital zoom är att du skärbort delar av kortet och sedan förstorar up pdet så det blir lika stort som ursprungligen. Samma som du kan göra i ett bildbehandlingsprogram, Strunta helt i Digital Zoom!

Filtergänga är bra om du vill kunna sätta på olika filter efteråt.

Slutartider, det avgör du själv eller kameran ;)
Däremot tiden det tar för kameran att knäppa när du trycker på kanppen är viktigt, ju snabbare desto bättre. Men det ska gå lååångt under 1 sek!

Ovanstående kamera Canon Powershot S3IS finns för ca:4200:- på nätet. www.theclickstore.se till exempel. Lite billigare än hos Scandinavian. Det är en bra och allsidig kamera som säkert passar en nybörjare.

Dick.

För 3000-5000 kr så kommer du rätt så långt tycker jag. Kompaktkameror är uteslutet p.g.a. den klena zoomen och du vill inte ha systemkamera. Då återstår dom som ibland kallas för långzoomare, alltså en något större kamera med rejäl brännvidd.

Några intressanta modeller är:
Fujifilm FinePix S5600 som kostar ca 3000 kr.
Fujifilm FinePix S9500 kostar ca 5000 kr.
Olympus Camedia SP-500 Ultra Zoom kostar ca 3000 kr.

Dessa är bara exempel som jag hittade vid en snabb sökning på Cyberphoto, finns en hel del fler modeller att välja på om man lägger ner lite tid.

Sen undrade du vad megapixlar är för något. Det är kamerans upplösning. Alltså hur många bildpunkter som bygger upp bilden. Om du tar en kamera som har 3456 x 2304 pixlar så får du 7962624 bildpunkter totalt. Avrundat blir detta 8 miljoner bildpunkter, 8 Megapixlar med andra ord.

Upplösningen är inte allt. En kompaktkamera på 8 megapixlar ger ofta sämre bild än en systemkamera på 6 megapxilar p.g.a. att optiken är sämre samt att bildsensorn är mindre och detta ger mer brus. Så man ska inte stirra sig blind på detta. Det säger bara antalet bildpunkter, inget om kvaliten på dessa. Men generellt sätt så ju fler bildpunkter desto bättre bild. Men som sagt innan det hänger på andra saker också. Jämför t.e.x. med en bil som har en motor på 300 hk men som har riktigt dåliga däck. I teorin kan bilen kanske köra i 250 km/h men däcken begränsar farten till bara hälften. Kanske en dålig liknelse men jag hoppas du förstår.

Sensorn är den saken i kameran där bilden registreras. På en analog kamera är det ju istället på själva filmen som bilden exponeras men på en digital är det istället en sensor.

Optisk zoom är hur mycket du kan zooma med objektivet. Detta är den intressanta zommen som du ska titta på.

Digital zoom är den zoomen som kameran kan förstora upp bilden med elektroniskt. Detta är inget som du behöver bry dig om eller använda. Du kan göra samma sak fast bättre i datorn. Bildresultatet går inte att jämföra med den äkta zoomen, optiska zoomen.

Total zoom brukar man kalla det för när man lägger ihop den optiska och digitala zoomen. Helt värdelöst. Återigen poängterar jag att det är den optiska zoomen som är intressant.

Filtergängan är den gängan som sitter längst fram på objektivet på många kameror dock ej kompakter. Där kan man skruva fast filter för att få olika effekter. T.e.x. polarisationsfilter för att ta bort reflexer i glas och vatten samt få mer färgmättnad. Filtergängan har olika dimension beroende på kamera.

Slutartiden är den tiden som själva bilden tas. Den varierar från gång till gång beroende på mängden ljus och bländaren i kameran. Om du t.e.x. ska frysa en snabb rörelse som i ditt fall en hund som springer vill du ha en snabb slutartid som t.e.x. 1/1000 sekund. Detta kräver dock mycket ljus. När man fotograferar i mörker så använder man ofta slutartider på flera sekunder.

Hoppas jag inte rörde ihop det för mycket och att du blev något klokare annars är det bara att fråga igen!

Fina tips av Kalle.
Du kan säkert få den senare kameran billigare än så. Ser att den kostar under £300 (3.970 Kr), som billigast, här i England.
http://www.purelygadgets.co.uk/showproduct.php?prodid=1893
Dom skickar utomlands, men jag vet inte hur det är med tull och skatt vid import - trots att det ju är inom EU...
Har du själv vägarna förbi Tyskland, tex., så kan du säkert spara in ännu mer. :)

Av dom kamerorna Stefan Zavarko(Avenue) rekomenderade skulle jag varna för en, eller rättare sagt inte rekomendera , nämligen Fujifilm FinePix S5600.

Säkert en bra kamera, men, när du slår på kameran ska ett tungt(nåja) objektiv åka ut och det tar lite tid och en hel del batteri om du startar och stänger av kameran då och då.
Zoomen gillar också batterier...

Hadde en tidig föregångare (602Z) som tog 3 sek från vred på on/off knappen till kameran var klar att användas.

Då skulle jag ta Fujifilm FinePix S9500 som har ett objektiv som du zoomar manuellt med.

Okej tack så mycket, har nästan bestämt mig för den dära som e lite dyrare, även om jag gillar stilen och utseendet på den billigare as mycket mer, tycker den dyra var ganska ful, men bättre med kvalite det är ju ingen snygghets tävling ja ska vinna.

I alla fall undrar jag över en sak till
Det här med upplösningar upplösningarna om den är större (som på den dyrare kameran) om jag då skriver ut mindre bilder blir dom sämre än om jag skulle ta med den billiga kameran (som har mindre upplösning). Eller är det så att ju mer upplösning ju bättre bilder med vilken kamera eller storlek på bilderna man vill ha, för jag vill nog ha bilder som inte är rikigt stora som A4, men ändå kunna ta bra bilder med sånt format också. Förstår ni vad jag menar ?

Sen undrar jag även vad för program (i datorn)man ska ha för att skriva ut bra bilder, de är ganska dyra program man behöver väl, jag har bara paint än så länge, men har ingen skrivare heller så de får jag införskaffa också .

När det gäller upplösningen så är det ju så att ju mer desto bättre kan man säga. Bilden beskrivs mer detaljrikt med bättre upplösning. Men om du t.e.x. skriver ut en bild i litet format som 10x15 cm så tvivlar jag att du ser skillnad på om kameran har 6 eller 8 megapixlar. Utan det är först vid större utskrifter det märks. Så bilden blir inte sämre vid små utskrifter för att du har hög upplösning på kameran.

För att skriva ut bilderna så brukar det ju följa med program till skrivaren där man kan göra enklare inställningar och exempelvis välja om man vill ha en stor och två mindre bilder på en A4 papper för att inte slösa med papper.

Men vad du däremot behöver är någon form av bildbehandligsprogram. Dom kan uträtta underverk med bilder som man har missat någonting på. Om man höll kameran snett vid fotograferingstillfället så att horisonten är sned så är det en barnlek att räta upp den. Om bilden är felexponerad inom rimliga gränser så kan den gå att rädda. Röda ögon som är vanligt vid blixtfoto är också lätt att fixa till. Bleka himmlar kan man öka färgmättnaden i eller t.o.m. byta färg på helt. Det finns en uppsjö bildredigeringsprogram på marknaden. Men ett program som har blivit något av en standard är Adobe Photoshop. Det finns i en något bantad version för hemmabruk som heter Photoshop Elements, kostar ca 900 kr. Det är väl investerade pengar för programet klarar av så gott som allt du behöver och lite till. Ett populärt gratisprogram är Gimp, ska tydligen påminna en hel del om Photoshop.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto