Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

tips på bra fotoplatser för fågel/djur foto

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag känner till rätt mycket skådare eftersom jag har haft en fot i skådar- och kryssarleden tidigare och jag kan är bara att min sammanfattning lyder sådär:

Tyvärr så råder det, som sagt, en ömsesidig brist på förståelse och framförallt en naiv syn ifrån deras sida.

Risken är väl att säger man mer än så blir det bara pajkastning och tråden handlar ju faktiskt om lokaler.

Senast ändrad:
Skårbydammen! Besök den i april-maj.

Ligger längs gamla täljevägen mellan Salems kyrka och Tälje.

Skogarna söder om Vårsta kan också vara trevliga på våren.

Bra fotolokaler finns oftast närmare än man tror. Vaska runt i den egna kommunen så hittar man säkert några ställen. Slottsparker är inte så dumma då det ofta är gott om fågel samt att fåglarna där är vana vid människor. Tidiga mornar är att föredra.

Reningsdammar är helt OK. I flera kommuner runt Stockholm finns anlagda renings- och avriningsdammar. Sådana lokaler har givit mig hyggliga skott på knipa, kricka, rörhöna, brunand mm.

Dammar vid golfbanor kan ge svarthakedopping. Tänk bara på att folk börjar spela golf jäsikens tidigt. Här måste man komma vid 04:30 och dra före sju.

Stockholms ström är en rätt kass lokal. Gott om fågel, men avståndet mellan kajkant och vatten ger tråkiga bilder. Hammarby sjö är bättre, bra lokal för att plåta flygande mås/trut.

Har man egen tomt så är ju småfågelfotograferingen fixad. Börja mata tidigt på hösten, oktober, så bir det fina skott. Förläng sedan matningen till maj-juni. Större hackspett äter jordnötter året runt verkar det som.

Själv tycker jag det viktigaste är att kartlägga olika lokaler så man vet vad man kan förvänta sig för fåglar. Olika lokaler för olika fåglar helt enkelt, och givetvis olika beroende på årstid.

Fåglarna i sig är ju olika beroende på årstid. Att komma kricka nära under sommarhalvåret är inte lätt, men vinteritd kan någon individ valt att övervintra med gräsänder och kan då vara väldigt oskygga.

Till sist: Dra fördel av skådarsläktet. Kolla Dagens fågel för rapporter. Alltid finns det rapporter om fåglar man kan tänka sig plåta (vi som inte kan åka utomlands tre gånger om året) på lokaler som egentligen inte är skådarlokaler. Framför allt vintertid dyker en del fågel upp lite här och var.

Nu var det ett tag sedan. Tänkte höra hur det står till med platser för fågel och djurfoto här i Umeå. Som ny har man ingen större koll. Är det någon som vill dela med sig är jag tacksam.

Jag som aldrig har varit i Västerbotten vet i varje fall att Umeälvens delta är fågelrikt.

Finns nog en hel del kring Umeå. Så här på rak arm kan jag nog rekomendera Rödbäcksslätten och Holmöarna.

// Daniel

2L8 skrev:
Hej!
Hur nära kan man komma havsörnen? är det på fotoavstånd eller?
Jag har hört att Ledskär ska vara bra för Havsörn och massor av andra fåglar! har du någon kolla på det?

/mvh
Magnus

Alla mina havsörnsbilder är tagna i närheten av Kallrigafjärden, och jag ahr inte haft några supertelen. Men det är ju inte så ofta man har turen att dom flyger nära en, krävs lite envishet :)

2L8 skrev:
Kul att fler lägger in tips!

Jag sökte lite i forumet om Biotestsjön vid Forsmark! Det verkar inte som många har varit där!
Som jag fattar ska det vara en guldgruva på vintern!

Lars-Göran, har du varit där?

/mvh
Magnus

Jag har varit där massor, gick nämligen på Forsmarks skola när jag pluggade. Det ÄR ett guldställe. Särskilt vintertid då det varma vattnet verkar som en magnet på fågellivet. Jag tror inte jag NÅGONSIN varit där utan att se havsörn, dock på varierande avstånd.

Mycket fågellokaler....

har det diskuterats här, så då bjuder jag på några däggdjurstips då.
I mina trakter i nordvästra skåne är det mycket förnämligt att fota vildsvin då denna trakt ligger precis i brytningen mellan skogs och odlingslandskapet. Det gör att det är lättare att se vildsvinen, i många trakter gör all skog att det kan vara mycket svårt att lokalisera dom.
Så för dig som har trakterna till Ängeholm med omnejd så sök dig till Össjö i Ängelholms kommun samt trakterna kring Rössjöholm. Här är oddsen hyggligt bra för att få se dom.
Skulle någon känna att det är intressant så är det bara att slänga ett mail hos mig så kan jag guida nogrannare, alternativt följa med ut.
Utöver vildsvin bjuds även på en hel del dovhjort, rådjur, harar och en inte helt oansenlig mängd rovfåglar.

(Håkan som inte tror på någon massinvasion av fotografer trots mitt tips :))

Vildsvin i Salem/Stockholm

Tjena,

tänkte bara tipsa om att det finns mycket vildsvin i Salem i Stockholm, och för nån som é lite lat som mig är det perfekt då man kan åka i bilen å se dom ute på åkrarna och ta lite bilder på dom, dock är dom ju en bit bort då så 400mm-> är nog att rekomendera.

Finns även älg,rådjur,hare,räv samt fasan efter samma sträcka,

Bara höra av sig om nån vill veta exakt vart :)

Bort från Stockholm

Några bra ställen runt Falun/Borlänge efterfrågas?

Från och med torsdag så blir jag "dalmas" så skulle vara skoj att få lite tips på bra ställen där runt.

Tack på förhand

Ripsa i Sörmland (mellan Nyköping och Malmköping) är nog ett av dom hjorttätaste områdena i Sverige, främst då dovhjort.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar