ANNONS
Annons

Tips på bra allround objektiv till Canon 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

daz

Aktiv medlem
Precis som topic säger så är jag intresserad av tips på bra allround onjektiv till min nyköpta 10D.
Dom ska inte va allt för dyra. Men alla tips är nyttiga.. Är även intresserad av en vettig extern blixt till den..

Dessutom vill jag helst att allt detta ska fungera med min gamla EOS 500n då jag vill kunna använda den oxå..

Det första jag skulle satsa på är nog en 50mm f1,8, liten, billig och skarp.. perfekt porträttoptik (enligt mig iaf)..

Canons 28-135 IS USM är också mycket uppskattad, kan dock inte säga något om den själv..

Sen beror det ju på vad du är ute efter för brännvidder..

Men köp för guds skull ingen billig skitoptik till din 16.000 kronors kamera..
Optiken är viktig, särskillt på en DSLR..

Jag tänkte till att börja med använda dom jag redan har.

ett 28-801:3.5-5.6 macro
och ett:100-300 1:4.5-6.7 UC

Båda är sigma.. Men just nu vet jag inte om dom funkar.. får svar på det imorgon. Mailade zieger tidigare med alla specs på dom..

Men varför skrev du inte att du hade två gluggar redan från början?

Men med tanke på objektiven du listade så tåls det här stycket Björn skrev att upprepas..
Men köp för guds skull ingen billig skitoptik till din 16.000 kronors kamera..
Optiken är viktig, särskillt på en DSLR..

henab skrev:
Men varför skrev du inte att du hade två gluggar redan från början?

Men med tanke på objektiven du listade så tåls det här stycket Björn skrev att upprepas..

Och med det menar du att dom 2 jag har är dåliga?

Well.. min ekonomi tillåter mig inte att köpa några nya just nu.. Så jag kommer använda dom här (om dom nu fungerar) tills jag har råd att köpa nya... Som jag oxå skrev tidigare..

Istället för att köpa en billig optik till så plåta på med de två du har och sedan kompletera med ett som du får behov för. Ett fast 50mm för 13-1500kr är dock alltid bra att ha!

gunte skrev:
Det du har borde väl räcka rätt långt..
Men glöm inte stativet ;)
mvh/gunte..

Jag har funderingar på att köpa ett 3-ben snart.. Jag har ju ett 1-ben, men det räcker inte till för mörkerfoto. På dagen räcker det helt klart...
Har ni tips på ett litet, lätt stativ oxå? ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar