Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips om manuell systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

hadoque

Medlem
Har bestämt mig för att skaffa en gammal hederlig manuell systemkamera.
De modeller jag tycker verkar intressanta är Nikon F3 och FM2, men nu undrar jag om jag kan få fler tips om bra äldre systemkameror som ligger i nivå med dessa i pris och kvalité.
 
Första frågan blir väl, vad för typ av bilder har du tänkt använda kameran till? Det finns ju även andra typer av systemkameror att fundera på än SLR. Bland mätsökarkameror nytillverkas fortfarande en del analogt.
 
Vad ska man säga, ganska allmänna bilder av familjen och naturen o dyl. Jag gillar att fotografera med ett vanligt normalobjektiv, men vill gärna ha tillgång till annan optik ibland. Har haft två systemkameror innan och är nöjd med konceptet.
Har ingen erfarenhet av mätsökarkameror. Vad är fördelen jämfört med en vanlig systemkamera?
 
Tycker FM2 är ett alldeles utmärkt val, och F3 också. Själva hade jag tittat på FE2 också. Som FM2 men med tidsautomatik och tjusig analog skala istället för de besvärliga lysdioderna.
 
Det är nästan omöjligt att ge ett objektivt råd. Den analoga marknaden är stor! De omnämnda modellerna från Nikon är robusta och driftsäkra. I dagens läge hittar du säkert en trevlig Nikon-utrustning till bra pris. Du får antagligen mest för pengarna om du köper en sådan utrustning privat.

Mätsökarkameror (som Leica, Voigtländer Bessa, Minolta Cle, Zeiss Ikon) är charmigare att använda. Särskilt lämpliga för gatufotografering och fotografering i svagt, befintligt ljus utan stativ, men det inte lika lätt att få tag i en prisvärd utrustning, och de är inte lika mångsidiga som en spegelreflex.
 
Tack för tipsen. Hur är det med andra märken? Finns det några "klassiker" eller "trojänare" bland exempelvis pentax eller canon?
 
Bästa ljusmätaren i en manuellt fokuserad Nikon hittar du i FA. Förutom den irriterade spaken till okularslutaren är FA en genomtänkt kamera som dessutom ger programautomatik, om man nu vill ha tillgång till det.
 
Analog kamera...jag säger bara CONTAX med Carl Zeiss optik!

Idag, ganska överkomligt i pris. Deras 50/1,7, fantastisk optik!

cf
 
Själv röstar jag på Nikon F6. Den ojämförligt bästa kamera jag ägt och det har passerat en hel del modeller under åren.

MVH: Micke
 
hadoque skrev:
Tack för tipsen. Hur är det med andra märken? Finns det några "klassiker" eller "trojänare" bland exempelvis pentax eller canon?

Vad gäller Pentax finns det en del väldigt trevliga hus. Om du söker en dåtidens (förstås lika bra då som nu) proffskamera så är Pentax LX en bra kandidat. Ganska dyr ännu enligt mig men kan vara värt att kolla upp. Pentax MX är ett annat mycket trevligt hus, den kan du också kolla på. Eller en lite äldre modell som var Pentax "topmodell" då de släpte K-fattningen är Pentax K2. Alla dessa är utan tvekan väldigt robusta och håller hög kvalité.

Vad gäller optik till äldre pentax finns det också en hel del, 50mm 1.4 är ju nästan oberoende av märke väldigt trevlig. Men det finns även andra objektiv i olika prisklasser beroende på klass. Användares åsikter om objektiv kan du hitta på www.pentaxforum.com eller på http://stans-photography.info/Introduction.shtml.

MvH Axel
 
Ok, tack igen för alla tips. Nu har jag lite att jobba med. Men en fråga till. Hur vet jag vad som är bra pris på dessa kameror? Visst finns det någon tidning med aktuella värderingar av kameror? Någon slags lista måste det ju finnas, som typ pantbankerna använder sig av?
 
Jag skulle tro att det bästa sättet att få en bild av hur mycket man skall betala för begagnade kameror är att hålla koll på auktioner och se hur mycket folk betalar för en kamera i ett specifikt skick. Sen är det ju bara en fråga om du är villig att betala mer än de andra.
 
Vad det gäller pris på äldre kameror är det nog som tidigare nämnts Tradera/ebay som är enklast.

Man ska dock vara lite vaksam på att äldre slr ofta har dåliga ljustätningar och ibland även har kontaktproblem i elektroniken.

Jag har ett par Nikon EM, trevliga kameror, men dom som jag fick tag i behövde nya ljustätningar och rengöring av kontaktytorna för bländarvärde. Det är dock inte alla som har detta problem, och det är lätt att åtgärda själv om man är lite klurig.


//Alexander
 
Mina favoritkameror när det gäller SLR är helt klart Minoltas kameror som börjar på ett X! Jag körde innan med pappas XG-2 men ville ha en egen och köpte en X-300, mycket nöjd med båda två. Med min X-300 satte jag dit ett Minolta Rokkor 50mm 1:1.7. Jag har aldrig brytt mig om att använda något annat efter det, bortsett från ett 100mm 1:2.1 vid konserter. Finns flera kameror som börjar på X från Minolta på Tradera och de dyker upp med lite jämna mellanrum så om du blir sugen kan du säkert hitta någon billig där som du har råd att köpa bara för att prova.
 
Canon T90

Det här är ju ganska trevligt, analoga kameror ligger ju alla nära och de flesta har bra koll på läget.

En viktig fråga är ju om du vill/måste ha autofocus. Själv hoppar jag gärna över det när det blir tal om vanlig film - små bild.

Mitt val faller direkt på Canon T90, av den anledningen av att det är den bästa analoga, utan autofocus, små bildskamera som tillverkats. Dessut om har du mycket bra priser på deras STORA sortiment av FD optik, inkl L optiken som ofta ligger i bästa Carl Zeiss nivå(!).

Som klar tvåa på min lista har vi Canon F1 New.

/B
 
FM2+F3+F100

Jag har haft en Nikon FM2 som är en hel mekanisk kamera som funkar även om exponeringsmätarens batteri är slut. Detta är en fördel.
Sedan blev det den fina Nikon F3 som man kan få med den stora HP-sökaren. Med den sökaren ser man hela bilden fast man har glasögon på. En klar förbättring mot FM2:an.
Den kräver dock batteri. Utan batteri kan man ta bilder endast med 1/60sek.
Nikon F100 är en höjdare och slår både FM2 och F3. Den är visserligen batteribunden, men har istället flera mätmetoder, stor sökare och andra finesser.
Fast jag plåtar mestadels digitalt numera, så vill jag behålla den för analoga uppgifter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.