Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips om manuell systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
skurken skrev:
Själv röstar jag på Nikon F6. Den ojämförligt bästa kamera jag ägt och det har passerat en hel del modeller under åren.

MVH: Micke
För jobbig att använda då det är för mycket inställningar. Med glasögon är F3HP bäst eller F4E. Annars skulle jag köpa FE3. Jag har kvar min FE som jag köpte begangnad på 80 talet fortfarande. Däremot gick FM kamerans ljusmätning sönder.
 
Minoltas gamla kameror är verkligen suveräna...använde under många år en SR-7 med förmodligen den bästa ´normal´ jag använt...rokkor 2.0/55...en SRT 101 och uppåt är inget dåligt köp om kameran är välskött.
Har sedan 25 år en Canon F-1 new med div. gluggar som jag absolut inte tänker sälja...*s* Det finns som sagt en hel del fina ´analoga´ kameror...Nikons gamla kameror är också helt ok.

/Björn
 
Canon EF

...är min absoluta favorit bland de äldre analoga kamerorna. Canon T90, javisst, men jag har fått för mej att den är svårreparerad om slutaren pajar.
 
Det blev en F3

Ja, till slut blev det ändå en F3. Jag kunde inte riktigt låta bli att lägga vantarna på en så legendarisk kamera. Kanske testar jag de andra jag fick tips om så småningom.
Jag ropade altså just in en F3 från ebay och hållare just på att försöka ropa in ett 50mm 1/1.4 objektiv som kompanjon.
Eftersom jag fick huset billigt (tror jag, 950 kr), så tänkte jag kosta på mig att lämna in den på genomgång av en serviceverkstad. Är det någon som har något tips på en bra Nikon-verkstad i Stockholm? Jag tänker inte skicka något direkt till Nikon, då det tog flera månader sist jag gjorde det.

/Johan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.