Annons

Tips om fotning på en nattklubb..?

Produkter
(logga in för att koppla)

BeachMagnus

Aktiv medlem
Ska göra min första fotning på en nattclub ikväll? dvs mycket abstrakta ljus, folk i rörelse osv. Är det något speciellt jag borde tänka på? Har Canon 300d med 18-55 på ... 3 timmar kvar tills jag ska vara där ;)

Ska du fota med eller utan blixt?

ISO800 bör funka och att du använder exponeringskompensation -1 eller -2.

Lycka till!

Ställ kameran på något av de manuella lägena, dvs inte något motivalternativ. Sen borde det finnas en knapp (finns på EOS 300) som står Av +/- på. Håll in den och ratta på ratten till önskad kompensation.

Ja, för att i M-läget ställer du ju redan allt manuellt. :)

Kolla i instruktionsboken om "Exponeringskompensation".

jag antar att du kör med blixt (omöjligt att få en skarp bild annars).

hur ser det ut i lokalen? högt eller lågt i tak? ljusa eller mörka väggar? har du en extern blixt? (550 ex eller dylikt).

om du har en extern blixt och det är lågt i tak så föreslår jag att du slår blixten rätt i taket, kör med bländare 4 och tider runt 1/3 - 1/10. är det en vit eller ljusväg kan du slå blixten i väggen när du fotar människor som står vid väggen :)

om du inte har en extern blixt utan bara den inbyggda (såg att du hade en 300D) så får du ju slå blixten rätt på. tänk på att köra med ännu länge tid då för att få med lite färg och fart i bakrunden.

lycka till! :)

Du kan även testa att köra med synk på andra ridån med korta tider för att få med mycket av bakgrundljuset, blir ganska snygg effekt.

Om man exempelvis ska fota en konsert så använder man vanligtvis inte blixt, för att kommentera Jespers inlägg.

Det enda som jag kan ge är väl lite inspiration, kolla på www.festfoto.tk, rubriken fest, sedan underrubriken skelett..

Men kör på 800 asa, bländare 4 och slutartide kring ½ till 1/10 sec beroende på ljuset, samt en blixt på. Någonting sådant brukar funka som standard. Men pröva en massa så fort du kommer dit, du ser trots allt resultatet dirrekt och kan anpassa :)

Har du nån EXIF-information att delge till dina bilder Jesper?

Kör inte ISO800 om du har blixt, utan försök ligga på under 400, gärna 200. Blir alldeles för kornigt. Iaf för min smak. :-/

Jag skulle nog köra på ISO200, blixt riktad 60 grader med bouncer. Tv: 1/20-del ner mot 1/2, med synk på andra ridån (i vissa fall). Av: 5,6 el. 8 och MYCKET vidvinkel. *ler*

Testa, testa och experimentera massor. Till slut så sitter det i ryggraden. :)

Glock skrev:
Du kan även testa att köra med synk på andra ridån med korta tider för att få med mycket av bakgrundljuset, blir ganska snygg effekt.

Du menar väl långa tider? Kör du på kortaste blixtsynktiden så lär du inte få med mycket befintligt ljus.

Walle skrev:
Du menar väl långa tider? Kör du på kortaste blixtsynktiden så lär du inte få med mycket befintligt ljus.

*skrattar* Javisst menar jag lååååånga tider. :)

På min 10D (med 550EX) kan man faktiskt synka på alla tider, FP-blixt heter det visst, kan man inte det på din? ;)

visst har jag det!
Bild 1:

File Name
152_5237.CRW
Camera Model Name
Canon EOS 10D
Shooting Date/Time
2004-04-02 23:18:37
Shooting Mode
Manual
Tv( Shutter Speed )
1/10
Av( Aperture Value )
4.0
Metering Mode
Evaluative
ISO Speed
400
Lens
17.0 - 40.0 mm
Focal Length
17.0 mm
Image Size
3072x2048
Image Quality
RAW
Flash
On
Flash Type
External E-TTL
Flash Exposure Compensation
0
Red-eye Reduction
Off
Shutter curtain sync
1st-curtain sync
White Balance
Flash
AF Mode
One-Shot AF
Parameters
Contrast +1
Sharpness +1
Color saturation +1
Color tone +1
Color Space
sRGB
File Size
6486KB

Bild2:

File Name
168_6845.JPG
Camera Model Name
Canon EOS 10D
Shooting Date/Time
2004-04-24 00:00:56
Shooting Mode
Manual
Tv( Shutter Speed )
0.3
Av( Aperture Value )
4.0
Metering Mode
Evaluative
ISO Speed
200
Lens
17.0 - 40.0 mm
Focal Length
17.0 mm
Image Size
3072x2048
Image Quality
Fine
Flash
On
Flash Type
External E-TTL
Flash Exposure Compensation
-2
Red-eye Reduction
Off
Shutter curtain sync
1st-curtain sync
White Balance
Flash
AF Mode
One-Shot AF
Parameters
Contrast +1
Sharpness +1
Color saturation +1
Color tone +1
Color Space
sRGB
File Size
1897KB

och om du har en blixt så tryck ner iso så lågt det går, gärna 100 eller 200.

men och köra med bouncer kan jag personligen inte rekommdera, tycker det blir alldeles för stelt ljus och klubbkänslan går förlorad.

tänk på att kolla på historogrammet noga! 90 % av alla bilder ser bra ut när du chimpar men jag lovar att nästan alla är underexponerade. så ha koll på det.

sen är det som sagt bara att prova dig fram :) och tänk på att det inte är bra att slå blixten i taket om det är ett svart/mörkt tak.

Glock skrev:
*skrattar* Javisst menar jag lååååånga tider. :)

På min 10D (med 550EX) kan man faktiskt synka på alla tider, FP-blixt heter det visst, kan man inte det på din? ;)

Hehe, jo visst kan man synka på alla tider med min 420EX, men inte med studioblixtar ;)

Dock så fryser man ju inte motivet när man använder FP-blixt.
Effekten av en kvarts/halv sekunds slutartid i kombination med blixt kan bli riktigt ball på vissa inomhusbilder!

Walle skrev:
Hehe, jo visst kan man synka på alla tider med min 420EX, men inte med studioblixtar ;)

Dock så fryser man ju inte motivet när man använder FP-blixt.
Effekten av en kvarts/halv sekunds slutartid i kombination med blixt kan bli riktigt ball på vissa inomhusbilder!

FP funkar väl bara med 550EX? :-/

Jag diggar synk på andra ridån skarpt! :)

ANNONS