Ja, du, vad ska man välja i kameradjungeln? Jag har fotat sen 1969 och har kört med spegelreflexer, point-and-shoot-kameror och mobiler sedan dess. Nu kör jag med en Nikon Z spegellös där jag kan montera alla mina gamla Nikkor-objektiv (mycket roligt). Jag har också en Leica M Monochrom mätsökarkamera + fyra objektiv och en nyinköpt Richo GR IIIx (pocket-kamera med fast objektiv runt 40mm FF ekvivalent). Om jag var i samma sits som du skulle jag fundera över följande:
- Hur stor och tung får kamera + objektiv (det heter INTE lins på svenska!) vara?
- Behöver du en systemkamera (dvs. ha möjligheten att byta objektiv) eller skulle en kamera med fast zoomobjektiv fungera för dina behov?
- Är det viktigt för dig att kunna fota i manuellt läge eller kommer du att fota främst i något "autoläge"?
- Tänker du fota i RAW och efterbehandla eller kommer du att köra JPEG direkt ur kameran?
- Tänker du skriva ut bilder eller i stort sett bara se dem på skärm?
Min Richo-kamera köpte jag för ca 12k+ (inkl. extra minneskort + ett extra batteri) för att ha som resekamera. Den går ner i en ficka. Är stabilt byggd och levererar MYCKET bra bildkvalitet. Den är superenkel att fota manuellt med och inställningarna är enkla att hantera. Bara tanken på att släpa Nikon-utrustningen med på en resa (jag är 72) får mig att svettas. Nä, de grejerna använder jag för projekt hemmavid. Leican kan jag överväga att ta med, men då förlorar jag möjligheten att plåta färg. Om jag var helt kameralös idag skulle jag överväga en Nikon Z50 + ett 16–50 zoom-objektiv ...
/ Med vänlig hälsning, FiCa1
www.sawantphotography.com