ANNONS
Annons

Tips om betalning efterfrågas

Produkter
(logga in för att koppla)

magnus_nelson

Aktiv medlem
Jag har två bilder som ett kommunalt museum är intresserade av att köpa till deras fasta utställning. Själva trycket av bilderna kommer de sköta själva. Jag kommer att debitera via Frilansfinans.

Hur mycket kan jag ta för bilderna?

Vet att den här frågan har varit uppe förut, men det är alltid så olika vart och hur bilderna ska användas så jag skapade en ny tråd.

Vore jättetacksam för snabba svar.

Om du är amatörfotograf och har måttliga inkomster från dina bilder tycker jag absolut inte att du ska använda frilansfinans. Det är ett dyrt sätt att ta betalt på och innebär bl a att du betalar väldigt mycket mer i skatt än du borde.

Skicka istället en vanlig faktura och påpeka att du deklarerar för hobbyverksamhet (dvs uppdragsgivaren ska inte dra av några sociala avgifter).

På Skatteverkets webbsajt finns en utmärkt broschyr som förklarar hur hobbyverksamhet ska beskattas.

Så, nu håller jag på att sätta ihop fakturan. :)

Betalar de moms när jag deklarerar det som hobbyverksamhet (vilket jag angett på fakturan)?

Nej, bara yrkesfotografer kan vara momsskyldiga. Om du är hobbyfotograf kan du alltså inte debitera moms.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar