Annons

Tips om analogt Nikon-hus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Peffis

Aktiv medlem
Jag har fotat en del med digital Nikon (D70) och samlat på mig en del objektiv för denna kamera. Nu är det så att jag skulle vilja prova att fota med film också och är därmed intresserad av ett Nikon-hus för detta ändamål.

Är det möjligen någon som kan tipsa om ett lämpligt Nikon nybörjarhus för analogt foto som inte kostar alltför många tusenlappar? Kanske någon modell som det finns gott av på begagnatmarknaden och som är ett vettigt köp?

Mvh
Stefan
 
F3

Jag skaffade F3 för några år sedan och tycker att det är en bra kamera. Ej AF dock, vilket du kanske vill ha? Saknas hos F3 och är man van vid den automatiken kan det kännas besvärligt, vissa objektiv kanske inte är bra utan AF etc.

Det F3 är bra på är sökaren (100% och utbytbar mattskiva), ljusmätningen (enkel centrumvägd utan krusiduller men funkar jättebra) och den allmänna kvalitén (minst sagt betryggande.......).
 
Jo den verkar ju gå att få tag på på begagnatmarknaden. Jag har inte bestämt mig riktigt vad gäller AF ännu. Jag använder det hela tiden på min nuvarande kamera så det kanske skulle kännas omständigt utan. Fast å andra sidan kanske det ger ändå mer "analog känsla" att köra med manuell fokus :)

Är det F4 annars som gäller om man vill ha AF?
 
...skulle välja en F80, har själv haft en och var väldigt nöjd. Du kan hitta ett fint hus för runt 1000 lappen. Saknar motivprogram, men har (P) för automatik. Har mycket av vad dom dyrare kamerorna har.
 
Dom har eller i alla fall hade en fin FM2 hos Scandinavian Photo i stockholm för en kort tid sedan. Priset var mycket lågt, Om jag minns rätt så har den stått där ett tag, kanske prutbar vem vet.

Mankan
 
F3 alt F100

Om man klarar sig utan AF är F3 en fantastisk kamera och relativt lätt att få tag i beg till bra pris och skick.

Om du vill ha AF tycker jag du ska leta efter en F100 i bra skick, brukar oxå finnas till överkomliga priser. Har allt man kan önska av en analog kamera
 
Allvarligt talat. Stefan frågar om ett nybörjarhus och nämner att han vill prova på film. För mig betyder det att han är ute efter enklast, billigast möjliga kamera som kan hantera de gluggar som han redan har. Ingen F100 eller F3 som faktiskt fortfarande går för rätt avsevärda pengar jämfört med en F60, F75 eller varför inte en F601. Tom en FM10/FE10 är ju en kamera som borde funka. Dessa kameror får du för en spottstyver idag. Såg en F601AF för 500 kronor för en kort tid sedan. En kanonkamera med alla ljusmätningsmetoder och programfunktioner. Lite högljudd men som sagt kanon.

En liten tanke dock. Ingen av de kameror som vi har rekomenderat klarar av Nikons objektiv i serien DX. Kolla om det är något av dessa som du idag använder på din D70. De flesta klarar inte heller av gluggar i G serien. Om det är en DX glugg du har så finns det ingen filmkamera som klarar av den fullt ut. De nyare såsom F80, F65 F75 F100 fungerar mekansikst och elektroniskt men inte optiskt. Eb DX glugg kommer att vignettera (mörka hörn) mer eller mindre kraftigt på alla filmhus. Om det är en glugg i serien G som inte har en bländarring så måste du även här använda en av de modernare husen. Har du gluggar av annan sort så kan du välja vad du vill.

Update:
Tittade på din profil. Din 18-70 funkar inte på en filmkamera medan ditt 70-200 fungerar på de nyare kamerorna och fisheyen funkar finfint på alla ovan nämnda kameror. När det gäller fisheyen så kommer den faktiskt att fungera bättre på en filmkamera än på din D70. Du använder inte hela bildcirkeln som den ger med en D70. På en filmkamera kommer den att ge 180graders synfält diagonalt, Kul!

Mankan
 
Glöm manuellt.
Det är en annan känsla i manuella gluggar som de nyare AF inte har.

Men det finns ett undantag tycker jag och det är om du i huvudsak skall använda den i studio. För då KAN det hända att en manuell kamera tilltalar DITT arbetssätt. Men du vill nog ha manuella gluggar (som också kan fås för en spottstyver).

Du får en 601 AF för under 500 + frakt.
Är de slut så finns det en uppsjö av
801(om man inte behöver spotmätning)
och
801s mellan 500 - 1000 kr

Sök i gamla annonser och pruta så hittar du säkert ngt.
 
Jo jag tittade i din profil för att se vilka objektiv du har.

Ditt 18-70 kommer du inte kunna använda till något analogt hus pga att det inte tecknar ut hela bildcirkeln.

Ditt 16 fisheye och 50 är inget problem på något analogt hus från den senaste 30 åren.

Ditt 70-200VR antar jag att du vill använda :)
Det har tre saker som gör att det bara fungerar på de nyaste av de analoga husen.
Eftersom det är G-objektiv så finns det ingen bländarring och därmed krävs ett hus som kan styra bländaren helt och hållet.
VR kräver sin styrning från huset.
AFS likaså.

De kamerahus du kan välja mellan är:
F65, F75, F80, F100, F5, F6.
De två första är väl enkla.
De tre sista är väl dyra.

Det bästa valet blir F80.
Är ett rätt välutrustat kamerahus och modernt nog för att likna din D70.
F80 är billiga. Jag sålde mitt för 1000kr förra månaden. Det var i mycket fint skick. Det finns många till salu, även om en del har en sned uppfattning om kamerans rätta värde.

/Erik


PS.
F65, F75 och F80 kan precis som ditt D70 inte mäta ljuset med manuella objektiv.
DS
 
jag har oxå funderat på att köpa ett analogt hus, så jag kanske kan låna tråden...
antingen ett nikon-hus för att kunna använda mina befintliga objektiv, eller så kanske man skulle satsa på en kamera med m42-gänga? eller en gammal canon med FD-fattning?
några tankar om detta? jag kan ju använda de flesta av mina objektiv till en nikon, men å andra sidan är oftast objektiven till de gamla kamerorna apbilliga...

jag bryr mig inte så mycket om märke, mer om prisvärdhet och gärna en säker ljusmätare. och att jag inte förlorar allt för mycket om/när jag säljer sakerna igen efter att jag tappat intresset för det analoga ;) typ...
 
Kanske någon av dessa?

Jag har Nikon FE (basic, nästan manuell..), F4S (rattar och vred i stället för detta irriterande fibblande i menyer) och F100 (fin, snabb, som en analog D200 ungefär, tar G-optik) som samlar damm i garderoben...

Tror inte du kan använda din DX-optik till filmkamerorna om du vill ha bra bildresultat ända ut i bildkanterna.
 
Tack för alla tänkvärda ord alla. Det där med att man inte kan använda DX-optiken hade jag ju inte tänkt på och det var ju värt att fundera över. Jag hade nog mest tänkt använda mitt 50mm och mitt 16mm fish-eye för analog-foto och troligen mest 50mm.

Just det ja...sen är det ju det där med avbildningsstorleken också. Antar att jag när jag nu är inkörd med vilka vinklar mitt 50 ger på min digitala kommer få lära om lite nu med analogt.

Jag tror nog att det kanske landar på en F80 tillslut. Dels så kanske igenkänningsfaktorn från D70 är skapligt stor för att minska gapet, men sen träffade jag en kompis också som gärna säljer sin gamla F80 för nästan ingenting. Så jag provar nog med den. Tack alla för all hjälp!
 
Re: Kanske någon av dessa?

cowboy skrev:
Jag har Nikon FE (basic, nästan manuell..), F4S (rattar och vred i stället för detta irriterande fibblande i menyer) och F100 (fin, snabb, som en analog D200 ungefär, tar G-optik) som samlar damm i garderoben...

Tror inte du kan använda din DX-optik till filmkamerorna om du vill ha bra bildresultat ända ut i bildkanterna.

hmmm, en FE hade kanske varit intressant, hur är det med batterier till den då? jag antar att mina en-el3 inte funkar allt för bra...
nån prisidé kanske?
 
Ser att du redan bestämt dig men vill ändå säga att F75 är trevlig kamera till storleken.. visst sökaren är liten jämfört med andra och den är simpel, men som komplement till digital (d70 för min del) känns det bara bra med en liten lätt filmkamera. Den exponerar även väldigt bra!

Nikon FE köpte jag nyligen och den är härlig.. Kamera, väska samt 50/1.8 + 135/2.8 gav jag en tusing för.. Är annan sak att fokusera manuellt och inte ha all automatik, den har bländar prio (räknar ut slutare efter vald bländare) vilket är perfekt! (hade varit jobbigt utan ljusmätare).
 
Även om du mest kommer använda 16 och 50, så är det väl lite slöseri att inte kunna använda din fina telezoom? För det kan du inte med FE då den saknar bländarring. Bara så du vet...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.