Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips om analogt Nikon-hus?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Jag har en nikon f 90 x
som jag är supernöjd med.
Efter den gissar jag att det är f 100 som är lite nyare och rankad lite högre
sedan är den nog f5 efter den som är en riktig superkamera som man nu kan hitta till väldigt bra pris för just den.

Manuellt är fm3a kungen.

Men billigare f90x och f100.

lycka till
wiwi
 
Vad säger ni om F50 då? Funkar väl med G objektiv?
Kanske för enkel, eller är det något annat som inte är bra med det huset?
 
Finns som ingen anledning att köpa ett så enkelt hus, nu när alla analoga hus är struntbilliga. Gå upp ett par klasser, tycker jag.
 
Nikon F4 kan väl i princip använda alla gamla manuella Nikon objektiv och fortsatt ge matrix-mätning eller hur? Har en F4S själv, som tyvärr har stått på hyllan eftersom jag nästan bara använder min Hasselblad nu. Men nångång plockar jag ännu upp den, och gillar den skarpt varje gång :)

Allt är knappar o vred är som sagt, inga displayer, ljusmätningen är perfekt, bra tyngd och grepp och den tål allt!

Billigt kan man få den också...
 
F4 marknadsfördes som en manuell kamera med möjlighet till autofokus.

Med andra ord om man vill ha både & hade jag undvikit F4. Men om man bara vill ha manuellt men kan behöva autofokus ibland så är det ett alternativ.

Fast jag tycker F3/F2 är sexigare i det manuella segmentet...
 
Thomas Ekström skrev:
Nikon F4 kan väl i princip använda alla gamla manuella Nikon objektiv och fortsatt ge matrix-mätning eller hur? Har en F4S själv, som tyvärr har stått på hyllan eftersom jag nästan bara använder min Hasselblad nu. Men nångång plockar jag ännu upp den, och gillar den skarpt varje gång :)

Allt är knappar o vred är som sagt, inga displayer, ljusmätningen är perfekt, bra tyngd och grepp och den tål allt!

Billigt kan man få den också...

Den matrixmäter med Ais i alla fall men inte med Ai-modifierade gluggar. det sitter en liten klack på objektivfattningens nedre del som måste påverka en liten spak i botten på kamerahuset för att matrixmätningen ska gå igång. Denna klacken finns inte på pre-Ai gluggar och sätts inte dit vid Ai-modifieringen. Det går att limma dit en hemmagjord klack men det är väldigt viktigt att den sitter med millimeterpresition då den talar om för kamerahuset vilken största bländare objektivet har. Dessutom så är det bara F4 och FA som drar nytta av den.

Vad gäller AF så har den ungefär samma prestanda som F-801 dvs att det går ganska långsamt med stora teleobjektiv (tex 80-200 2,8) men med mindre som 50 mm eller 35-70 3,3-4,5 så är den helt OK. Tom mitt 35-135 går det hyfsat snabbt att fokusera med. Hänger man på ett modernt objektiv med AFS så fixar faktiskt F4:an det också och då går det rätt fort.

Kvalitetskänslan är på topp och den tål mycket riktigt det mesta men sökaren är en akilleshäl då den är tillverkad i plast men det är sällan att den pajar och då brukar det gå att plasta.

M
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.