ANNONS
Annons

Tips på objektiv mm till Nikon D7200

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack, bra länk med mkt info! :)
Mm, kvalitet och pris verkar hänga ihop gällande stativ. Trodde ändå det
skulle vara tillräckligt med det jag köpte...betalade kring 2500:-
Får väl harva på med Triopon tills jag kan köpa ett till :)

Jag höll på att säga att vi har alla vandrat den vägen. :)

Började själv med ett kinastativ ifrån CyberPhoto för ca 2000-2500. Sedan blev det ett par bättre Manfrotto. Nu senast blev det till slut ett riktigt bra Gitzo.

Hade jag satsat på det rätt ifrån början, genom att veta vad jag vet nu, så hade det blivit klart billigare.

Å andra sidan så kan man inte alltid starta på toppen. Man vet ju inte heller alltid hur länge intresset med foto håller i sig, eller hur stora och tunga objektiv man kommer att skaffa.

Men vill du ha ett enda stativ som förmodligen räcker för dig under väldigt lång tid, och du vill slippa att köpa flera nya i onödan, så kika på ett dyrt, men ändå lätt och stabilt kolfiberstativ ifrån Gitzo.

Hej,
blev för min del;
Tokina 11-16 2,8 IF DX 2
Nikkor 35 mm 1,8 DX A-FS
Tamron 90 mm SP 2,8 1:1 Macro Di
Tamron 70-300 4-5,6 Di LD Telemacro 1:2

Kände också att 18-105 kanske inte skulle bli använt av mig, så jag bytte den mot fast 35 mm och 70-300 (men utan bildstabilisering...) För 700:- till.
Både 35 och 50 mm? Jag kan inte, inte än i alla fall, se nyttan för min del att ha både 35 och 50 mm.
Macroring och blixt köpte jag och de jag var bra köp. :)

Meningen var mest att bara köpa ett 85mm från början. Men samma kille som jag köpte det av sålde även sitt 50mm f/1,8 D, mer eller mindre oanvänt för en extra femhundring, så då tog jag den med! Det var också tidigt i mitt fotande, så jag var fortfarande osäker på vad jag ville ha tillslut. Gillar främst att den har en "hard stop at infinity" som inget annat objektiv jag äger har.
Summa summarum; Var det nödvändigt? nej, inte direkt. men jag är nöjd ändå :)

Snabb fråga. Är du nöjd med ditt Tokina 11-16?

35 mm , 50 mm , 16-85 samt en 70-200.
tänkte säga 80-200-2,8 ED , men det gick fetbort eftersom den inte är kompatibel med DX vad det verkar.

80-200/2.8D ED går fortfarande att köpa ny, och är ett mycket bra objektiv, även om skruvfokusen förstås inte är så snabb. Den fungerar på både FX- och DX-kameror (men ger bara AF på kamerahus med fokusmotor (som D7200 har).

http://www.nikonusa.com/en/nikon-pr....html#tab-ProductDetail-ProductTabs-TechSpecs

En del porträtt kommer det bli så ett fast 50mm är också tanken framöver. Eller är 85mm att föredra? Är det stor skillnad på f1,4 och 1,8? Kort skärpedjup med snygg bokeh är något jag gärna vill ha.

Det jag vill köpa omgående, är ett objektiv som ska fungera både för en del porträtt inom- och utomhus och fungera som ett "allroundobjektiv".

Då du har en APS-C kamera (crop) så föreslår jag Nikons 35mm f1.8 G DX objektiv, som då motsvarar 50mm på en fullformats kamera. En perfekt bränvidd för dig för porträttbilder. Eller den dyrare FX objektivet om du har tänkt dig att byta upp till FX i framtiden.

Jag personligen upplever ingen större skillnad på 1.8 och 1.4 bildmässigt. På Nikons objektiv tycker jag att 1.8 optikerna känns som att de träffar mer rätt och är snabbare, billigare och lättare i handen. F1.4 är dyrare, tyngre men har då fördelen att den är just lite ljusstarkare och om du bländar till f1.8 så kan du nå ett lite bättre bildresultat än om du på kör på samma bländare på 1.8 objektivet. Men i mina ögon är det inte värt pengarna.

Edit:

Såg nu att du redan handlat en 35 :)
Bra val.

Meningen var mest att bara köpa ett 85mm från början. Men samma kille som jag köpte det av sålde även sitt 50mm f/1,8 D, mer eller mindre oanvänt för en extra femhundring, så då tog jag den med! Det var också tidigt i mitt fotande, så jag var fortfarande osäker på vad jag ville ha tillslut. Gillar främst att den har en "hard stop at infinity" som inget annat objektiv jag äger har.
Summa summarum; Var det nödvändigt? nej, inte direkt. men jag är nöjd ändå :)

Snabb fråga. Är du nöjd med ditt Tokina 11-16?

Mer än mycket nöjd med 11-16 objektivet!! :-D
Klockrena bilder! Passar mig utomordentligt. Har hunnit med att testa det inomhus i större och mindre utrymmen. Riktigt bra och skarpa bilder även i en liten "byggarbetsvagn, även om jag såklart hellre hade haft en fullformatare för att få med än mer....
Distortionen var mindre än jag förväntat mig också.

Hard stop at infinity? :)
...oändlig fokuspunkt eller liknande? Eller är jag ute och cyklar... ;)

Jag höll på att säga att vi har alla vandrat den vägen. :)

Började själv med ett kinastativ ifrån CyberPhoto för ca 2000-2500. Sedan blev det ett par bättre Manfrotto. Nu senast blev det till slut ett riktigt bra Gitzo.

Hade jag satsat på det rätt ifrån början, genom att veta vad jag vet nu, så hade det blivit klart billigare.

Å andra sidan så kan man inte alltid starta på toppen. Man vet ju inte heller alltid hur länge intresset med foto håller i sig, eller hur stora och tunga objektiv man kommer att skaffa.

Men vill du ha ett enda stativ som förmodligen räcker för dig under väldigt lång tid, och du vill slippa att köpa flera nya i onödan, så kika på ett dyrt, men ändå lätt och stabilt kolfiberstativ ifrån Gitzo.

:-D ja, verkar som att många har liknande erfarenhet gällande stativ...
Billiga och dåliga prylar blir bara dyrare i längden, som sagt. Tur att jag hann få några tips av er här i forumet och lade till drygt 1500 mer än jag från början hade tänkt ;)
Gitzo ska jag definitivt se till att komma ihåg!
Intresset för foto kommer att hålla i för min del :) Har haft många lånekameror kortare perioder under åren, vilket jag är tacksam för, men det lyckats bli rätt bra foton med de kompaktkameror jag avverkat. Måste säga att det i mitt tycke faktiskt är en "hård skola" att få till bra foton med en enkel kompaktkamera ;) Känns så mycket lättare med systemkameran och samtidigt mer utmanande på annat sätt.

Då du har en APS-C kamera (crop) så föreslår jag Nikons 35mm f1.8 G DX objektiv, som då motsvarar 50mm på en fullformats kamera. En perfekt bränvidd för dig för porträttbilder. Eller den dyrare FX objektivet om du har tänkt dig att byta upp till FX i framtiden.

Jag personligen upplever ingen större skillnad på 1.8 och 1.4 bildmässigt. På Nikons objektiv tycker jag att 1.8 optikerna känns som att de träffar mer rätt och är snabbare, billigare och lättare i handen. F1.4 är dyrare, tyngre men har då fördelen att den är just lite ljusstarkare och om du bländar till f1.8 så kan du nå ett lite bättre bildresultat än om du på kör på samma bländare på 1.8 objektivet. Men i mina ögon är det inte värt pengarna.

Edit:

Såg nu att du redan handlat en 35 :)
Bra val.

Jopp ;) Nöjd med 35:an! Skarpt, lätt och liten.
Har haft till låns en Canon 20D ett bra tag, med endast ett 50 mm fast objektiv. Känns lyxigt med allt jag nu införskaffat i jämförelse... :-D
Men att tänka på att ha objektiv som även passar på en möjlig framtida fullformatare har jag då faktiskt inte tänkt på :/

Mer än mycket nöjd med 11-16 objektivet!! :-D
Klockrena bilder! Passar mig utomordentligt. Har hunnit med att testa det inomhus i större och mindre utrymmen. Riktigt bra och skarpa bilder även i en liten "byggarbetsvagn, även om jag såklart hellre hade haft en fullformatare för att få med än mer....
Distortionen var mindre än jag förväntat mig också.

Hard stop at infinity? :)
...oändlig fokuspunkt eller liknande? Eller är jag ute och cyklar... ;)

Vad trevligt! Jag gillar också bilderna min 12-24 producerar, vidvinkel är ganska underbart! problemet jag har är att fokusen oftar hamnar snett, och även om jag försöker vara ytterst noggrann så träffar jag aldrig på oändligt när jag vill ha det.
Så funderar på att byta, kan ska leta efter ett beggat 11-16 isf :)

Ja precis. Har man på mauell fokus, och drar fokusen sen så långt man kan åt oändligheten stannar den exakt på oändligheten och ger perfekt fokus där (Underbart vid natt foto) Medans alla mina nyare nikon G-objektiv (35 f/1,8 - 85 f/1,8 - 70-300VR - Tokinan) fortsätter en liten bit till, och sätter allt lätt ur fokus.. :)

Vad trevligt! Jag gillar också bilderna min 12-24 producerar, vidvinkel är ganska underbart! problemet jag har är att fokusen oftar hamnar snett, och även om jag försöker vara ytterst noggrann så träffar jag aldrig på oändligt när jag vill ha det.
Så funderar på att byta, kan ska leta efter ett beggat 11-16 isf :)

Ja precis. Har man på mauell fokus, och drar fokusen sen så långt man kan åt oändligheten stannar den exakt på oändligheten och ger perfekt fokus där (Underbart vid natt foto) Medans alla mina nyare nikon G-objektiv (35 f/1,8 - 85 f/1,8 - 70-300VR - Tokinan) fortsätter en liten bit till, och sätter allt lätt ur fokus.. :)

Ja, det är bra att det finns en stor begagnatmarknad för objektiv och kameror. Då har man möjlighet att testa mer :)
Aha.... Oändlighetssymbolen har jag nog sett nån gång när jag haft lånekamera tror jag.
Finns mycket att lära sig. Mycket spännande! :-D

Jag trodde att alla AF objektiv hade en sträcka efter oändligheten, detta för att AF behöver svepa förbi för att hitta den optimala fokusen. Som sagt besvärligt vid nattfoto, men man har såpass stort skärpedjup med vidvinkel så man behöver inte vara rädd att ställa in typ 20-50m istället, det tar med även oändligheten

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar