Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips och råd om skrivare.

Produkter
(logga in för att koppla)

LarsGT

Aktiv medlem
Jag skall skaffa en ny skrivare och är tacksam för synpunkter och hjälp i processen.

Jag har fn en HP multiskrivare A4 som skall ersättas.
För att få motsvarande prestanda kan Canon Pixma MX925 för c:a 1700 kr vara ett alternativ, men jag skulle också vilja skriva ut i A3-format.

Då tycks Epson Expression XB-950 för c:a 2900 kr vara ett alternativ. Den har dessutom 6 bläckpatroner, men har vad jag kan se inte särskild svart patron för dokumentutskrift, samt lägre upplösning ( 5760 x 1440 DPI) än Canons skrivare (6900 x 2400 DPI).

Gör jag avkall på scanner, kan Canon Pixma iX6850 för c:a 1900 kr vara ett alternativ, med högre upplösning än Epson och särskild patron för dokumentutskrift, men med 5 bläckpatroner.

Canon Pixma iP8750 för c:a 3000 kr har fler bläckpatroner och en särskild för sv/v-dokument.

Epson Stylus Photo 1500W för c:a 3000 kr liknar Canon Pixma iP8750, men har lägre upplösning och en annorlunda bläckuppsättning.

Fråga 1: Vilken betydelse har Epsons lägre upplösning vid utskrifter upp till A3-storlek?

Fråga 2: Vilka skillnader i utskrifterna kan man märka med de olika bläckuppsättningarna i Canons och Epsons skrivare, då främst mellan dem i samma prisklass och med 6 patroner.

Fråga 3: Är frånvaron av särskild svart patron för sv/v dokumentutskrift i Epsons skrivare en större nackdel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar