Advertisement
ANNONS
Annons

Tips och råd om skrivare.

Produkter
(logga in för att koppla)

LarsGT

Aktiv medlem
Jag skall skaffa en ny skrivare och är tacksam för synpunkter och hjälp i processen.

Jag har fn en HP multiskrivare A4 som skall ersättas.
För att få motsvarande prestanda kan Canon Pixma MX925 för c:a 1700 kr vara ett alternativ, men jag skulle också vilja skriva ut i A3-format.

Då tycks Epson Expression XB-950 för c:a 2900 kr vara ett alternativ. Den har dessutom 6 bläckpatroner, men har vad jag kan se inte särskild svart patron för dokumentutskrift, samt lägre upplösning ( 5760 x 1440 DPI) än Canons skrivare (6900 x 2400 DPI).

Gör jag avkall på scanner, kan Canon Pixma iX6850 för c:a 1900 kr vara ett alternativ, med högre upplösning än Epson och särskild patron för dokumentutskrift, men med 5 bläckpatroner.

Canon Pixma iP8750 för c:a 3000 kr har fler bläckpatroner och en särskild för sv/v-dokument.

Epson Stylus Photo 1500W för c:a 3000 kr liknar Canon Pixma iP8750, men har lägre upplösning och en annorlunda bläckuppsättning.

Fråga 1: Vilken betydelse har Epsons lägre upplösning vid utskrifter upp till A3-storlek?

Fråga 2: Vilka skillnader i utskrifterna kan man märka med de olika bläckuppsättningarna i Canons och Epsons skrivare, då främst mellan dem i samma prisklass och med 6 patroner.

Fråga 3: Är frånvaron av särskild svart patron för sv/v dokumentutskrift i Epsons skrivare en större nackdel.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.