Annons

Tillräckligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

NannaO

Medlem
Hej på er!

Ska fota ett par vänners bröllop på lördag den 18e juni. Det är ett litet bröllop och de vet om att detta är min första fotografering och de har inte så stora krav mer än att de ska bli bättre än övriga gästers. Tar såklart inte betalt!!!

Nu till själva grejen. Jag har en Canon EOS 400D och ett 17-85mm objektiv till. Har ändå funderat på att köpa ett extra objektiv och fått ett råd om att köpa ett 18-200mm. Vad tycker ni? Är det något som är lämpligt? Ser att många skriver att det är bra med ett fast 50mm men eftersom jag har ett 17-85 så känner jag att jag inte kommer ha lika mycket användning av det framöver. Fotograferar ju inte bröllop mer denna sommar!

Eller räcker det med att ha 17-85mm? Man vill ju ändå ha bra bländare och skärpedjup. Även om brudparet inte säger sig ha mycket krav på fotona så har jag det.

Extremt tacksam för alla svar!

Nanna
 
Jag tror inte att du skulle ha någon användning för 200 mm vid ett bröllop. Ett 17-85 duger mer än väl. Jag har använt mellanformat i ungefär tjugofem år och använder alltid bara två objektiv, 80 och 150 mm (svarar mot 30 och 55 mm på APS-C). Jag har aldrig någonsin känt behov av ett längre till bröllop, men någon gång skulle kanske ett kortare objektiv ha kunnat användas. Jag tycker ändå att det är svårare med perspektivet på mycket nära håll, så jag backar hellre lite än tar med vidvinkel.

Dessutom är det alltid en fördel att jobba med grejer som man är van vid. Ett bröllop är inte rätt tillfälle att prova nya saker.
 
Senast ändrad:
Har ändå funderat på att köpa ett extra objektiv och fått ett råd om att köpa ett 18-200mm. Vad tycker ni? Är det något som är lämpligt? Ser att många skriver att det är bra med ett fast 50mm men eftersom jag har ett 17-85 så känner jag att jag inte kommer ha lika mycket användning av det framöver.
Jag skulle nog tro att du har mer nytta av lite extra ljusstyrka än extra brännvidd. Ett 50/1,8 kan du köpa nytt för under tusenlappen och det ger dig två-tre bländarsteg extra.
 
Nu till själva grejen. Jag har en Canon EOS 400D och ett 17-85mm objektiv till. Har ändå funderat på att köpa ett extra objektiv och fått ett råd om att köpa ett 18-200mm. Vad tycker ni? Är det något som är lämpligt? Ser att många skriver att det är bra med ett fast 50mm men eftersom jag har ett 17-85 så känner jag att jag inte kommer ha lika mycket användning av det framöver. Fotograferar ju inte bröllop mer denna sommar!

Eller räcker det med att ha 17-85mm? Man vill ju ändå ha bra bländare och skärpedjup. Även om brudparet inte säger sig ha mycket krav på fotona så har jag det.

En 18-200 är ett lämpligt objektiv de gånger då man vill ha maximal smidighet och minimal vikt. Men tänk på att alla zoomar är kompromisser och en superzoom som en 18-200 är mer kompromiss än de flesta. Som man brukar säga om universialverktyg: klarar allt, men är inte bra på något.

Till ett bröllop tvivlar jag på att en 18-200 ger dig något som du inte lika bra löser med en 17-85. Jag tycker visserligen (till skillnad från Dewi här ovan) att man kan ha god nytta av ett teleobjektiv på bröllop (eller andra tillställningar med mycket folk). Men i så fall bör man ha ett ljusstarkt teleobjektiv/telezoom - dels för att det ofta är svagt ljus, dels för att man ofta är ute efter bilder där man isolerar ett eller ett par ansikten från bakgrunden. Själv kör jag ofta både med 70-200/2,8 och 300/2,8 på event.

Men jag håller med Dewi om att man nog bör hålla sig till saker man är van vid - att fota ett bröllop är fullt tillräckligt stressigt som det är :)

Om du ändå skall satsa på något utöver 17-85 så rekommenderar jag samma som Erland - ett ljusstarkt fast objektiv. En 50/1,8 har man alltid glädje av i stort sett vad man än fotograferar. Skall du fortsätta fotografera under middag och fest efteråt så kan du ha mycket stor nytta av ett så ljusstarkt objektiv.
 
35mm

Ett fast ljusstarkt 35mm fungerar både i kyrkan och framför allt på festen. I kyrkan får du med mer miljöbeskrivning (och kan smyga nära under akten framme vid koret ), och fungerar bättre under festen. Jag tjurade på med ett 50mm inomhus under en tid... i allmänhet är det lite för lång brännvidd för min smak, när det kommer till trånga utrymmen.
 
ANNONS