Jag håller inte med.
..TS vill veta vilka märken som är bra eller dåliga.
Han är väl medveten om att de ger kvalitetsförsämring. Alltså överflödiga kommentarer från många.
Hela hans tråd går ut på om någon kan rekommendera prisvärda filter och inget annat.
..
Förlåt TS. Kände att jag inte alls svarade på din egentliga fråga när jag rekommenderade dom dyra Hoya och dom extremt dyra B&W...
Så, om vi går ner ett hack och tittar på billigare. Då skulle jag titta på dom billigare filtren som finns på dom stora etablerade fotobutikerna. Tex Cyberphoto och Scandinavian Photo, och då tex Dörr och Kenko. Dom stora butikerna har en relativt hög lägstanivå. Alltså dom billigaste sakerna dom säljer är ändå rätt ok.
Klart sämre om du tar lägstanivån på dom mindre butikerna, tex Kaffebrus (som däremot kan ha riktigt bra saker till bra priser i högre prisnivåer). Deras lägstanivå är rätt låg.
Och sämst är säkert lägstanivån på eBay, där du dessutom har svårt att veta vad du egentligen får.
En viktig aspekt tycker jag är hur lätt det är att rengöra dom. Frontlinsen på objektivet tycker jag alltid är relativt lätt att rengöra, man får bort allt. Samma med B&W, lätt att göra rent.
Samtliga andra jag provat tycker jag är svåra att få helt rena. Så i den aspekten spelar det ingen roll om du köper ett Hoya för 700:- eller ett Kenko för 200:-, båda är svåra att få helt rena.
Annan sak att tänka på. Enklare filter brukar ge fula reflexer vid motljus, så med ett motljusskydd på objektivet och att ha det i bakhuvudet att undvika direkt solljus på objektivet/filtret gör att du inte tar fram filtrets sämsta sida