Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tidnings bilder!?!?

Produkter
(logga in för att koppla)

rallipics

Aktiv medlem
Hej!

Jag ska börja fotografera för en tidning och borde nog ha allt på koll men är det nått speciellt som ni kan tipsa om så tar jag GÄRNA emot. jag kör för tillfället med en Nikon d70 men borde jag uppdatera eller funkar den bra?

ALLA TIPS E BRA TIPS!

tack på förhand/ Nicklas

Ta namn på alla du plåtar. Är du ute med en reporter så tar denne namnen.

Nikon D70 funkar absolut hur bra som helst. På sikt ska du kanske satsa på ljusstarka zoomar som Sigma 18-50/2,8, men ingen brådska.

Sydvenskans fotograf i Stockholm Kent Hult kör mest Nikon D70. Han har D2H också men gör nästan alla jobb med D70 och kitzoomen 18-70/3,5-4,5.

Magnus// tack för tipsen, har nog på sikt tänkt byta till en D80 men tänkte satsa ett bra telezoom objektiv först, jag har just det objektivet du talade om, här även ett 70-300 telezoom, men det är nog ett av dom billigare modellerna, jo jag har reporter med mig oftast så jag behöver på så sätt inte skriva ner "infon" själv.

Om ni har mera tips så skriv gärna

En lös blixt är också bra att ha. SB-600 räcker finemang.

Att ta tidningsbilder handlar väldigt lite om det tekniska. Komposition, berättande, ljus osv är sååå mycket viktigare.

Jag skulle köpa bättre objektiv och en blixt innan jag bytte upp kamerahuset. Det är objektiven som ger bildmöjligheter, inte kamerahuset.

om du har tid tror jag det är en bra idé att låta det gå så lång tid mellan deina bilder som möjligt. Ta t.ex. några bilder innan reportern gör intervjun och några efter. Ljus, sinnesstämmning etc. kan skifta väldigt mycket på fem minuter.

En ljusstark zoom kan som sagt va bra.
Nikon D1H är en kamera som används än idag på tidningsRedaktioner.
Den är tillförlitlig och fullt användbar på högre iso.
Det enda riktigt negativa är väl orginalbatterierna som inte är något vidare.

I sverige är dem inte helt lätta att få tag i, kolla på Ebay.com

Är jag inte helt fel ute är det RGB som gäller, och inte Adobe-Rgb i dagstidningar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar