jdandanell
Aktiv medlem
ok, då var vi en bit från varandra i tanken ;-)Slarvigt formulerat av mig. Jag menar tester i tidningar, tester på nätet och diverse forum (även här).
Det jag var ute efter är att ofta pekas bättre ISO-egenskaper ut som den enda väsentliga skillnaden. Har läst flera tidningar (t.ex DigitalFoto som tråden handlar) där man menar att skillnaden mellan t.ex D300 och D700 är relativt liten om man bortser från ISO-egenskaper. Istället framhålls t.ex den brännviddsförlängning som en fördel. Den som har det som ett argument borde ju genast byta sin D300 mot en lämplig Olympus och få ännu mer fördel.
Sedan är det klart högst personligt vilken typ av bilder man tar och om skillnaden då kommer att märkas. För egen del gillar jag att experimentera och använda stor bländare, tycker om den karaktär det ger.
När det görs tester så är de säkert även medvetna om hur målgrupperna ser ut. Att de lyfter fram t.ex. iso-egenskaperna är inte så konstigt då det är det som de allra flesta direkt kommer att se som en stor fördel i matchen crop vs FF. Även kittobjektiv etc kommer prestera bra på FF och t.ex. två steg bättre iso-egenskaper är ju mumma för någon som t.ex. har bländare 5,6 som största bländare på sitt tele.