dumbo
Aktiv medlem
Det där är väl ändå att ta i! Diffraktionen beror ju på bländaröppningens fysiska storlek och det där med bl. 5,6 kanske gäller kanske (marginellt) med ett extremt vidvinkel tillsammans med en cropkamera. Med ett moderat eller längre tele blir ju öppningen betydligt större och diffraktionen visar sig väl inte förrän vid betydligt större bländartal?! Eller har jag misstolkat mina tidigare fysikkunskaper gällande optik och diffraktion? (Börjar bli osäker nu när jag tänker efter (kanske beror det på ölen))
Vid en längre brännvidd kommer objektivet optiska centrum att vara längre ifrån filmplanet, därför kommer diffraktionen att bli samma oavsett vidvinkel eller tele.
Det är ju ganska logiskt att det är så annars skulle alla kompaktkameror med sina extremt (i sammanhanget iaf) bländaröppningar vara helt oanvändbara.
Det är den EFFEKTIVA bländaren som avgör hur mycket diffraktion man får. F/11 på 12mm ger samma påverkan som f/11 på 1200mm.
Reagerade också på dumbos inlägg men svarade inte. Diffraktion upptäcks (kan ses) tidigare med fler MP per ytenhet om man inspekterar 100% crop. Per definition innebär det att diffraktion är en större faktor för crop än FF. Men cropkamera mot cropkamera spelar det ingen roll om den färdiga bilden är måttstocken. Men, om man vill använda de fler MP för att beskära mer så blir det en faktor. Har dock (med mina 18MP crop) använt F/11 utan att riktigt kunna skylla bristande skärpa på diffraktion. Fenomenet är intressant, men den praktiska betydelsen är än så länge för mig ganska dunkel. Realworld alltså.
Om målbilden är samma, dvs man använder hela bilden, utan att beskära och ska printa till en given storlek kommer diffraktionen att påverka lika mycket oavsett upplösning, men det var ju inte det som var frågan här, utan det var att dra nytta av all den "extra" upplösning man har med fler pixlar.
Jag ser, om jag pixelpeepar, en påverkan av diffraktion vid f/11, i bildfilerna från min D300 (12Mpix). Där någonstans börjar alltså diffraktionen begränsa upplösningen, så ska man dra nytta av alla 12Mpix som en D300 har bör man iaf inte blända ner mer än så. Rimligen bör man kunna skönja påverkan på en bildfil från en 18Mpix sensor runt f/8 eller aningen mindre (jag har inte gjort några egna tester).
Nu går det, förvisso, att göra finfina förstoringar av bilder tagna på f/16 och även ännu mindre, som ser kanon ut, det gör jag själv, eftersom att man ibland måste blända mer än till f/11 för att få det skärpedjup man vill ha, men jag nyttjar då inte den fylla potential som min kamera har vad gäller detaljupplösning.
Hur som helst så var meningen med mitt inlägg att dra saken lite till sin spets för att försöka visa hur lite snacket om pixeldensitet har att göra med tumregeln för vilken slutartid man bör använda för att få rimligt skarpa bilder handhållet och hur mycket annat som påverkar om man nu ska nyttja absolut maximal detaljupplösning med dagens högupplösta kameror. Ska man alltid ha optimal skärpa/detaljupplösning så blir man löjligt begränsad i sin kreativitet. Då kanske man ska leta upp en tegelvägg och ställa en betonggris på lagom avstånd och tillbringa sin fotografiska "karriär" där.