ANNONS
Annons

Canon 400 D & Canon 700 D - hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)
Om valet skulle stå mellan 700D, 7D eller 70D så är det alltså ingen jätteskillnad mellan 700 och 7D om jag fattat det rätt? Medans 70D var snäppet bättre?

Dom kamerahusen ligger i den prisklassen jag kan sträcka mig till eftersom jag bara hobbyfotograferar och fortfarande är i behov av att lära mig mer för att bli bättre :) Jag/Vi kommer behålla en ny kamera i några år innan jag/vi byter upp mig igen och förhoppningsvis har vi då hunnit samla på mig mer kunskaper också. För visst förstår vi som fotograferar här hemma att vi fortfarande har en del att lära oss med alla inställningar och dylikt för att bli bättre. Förstår även att 700 kameran inte är en dålig kamera, mycket beror ju på inställningarna. Men nu är tanken mest om den är lite för lik 400:n efter gårdagens jämförelse. Hade gärna velat haft ett snäpp bättre kamera denna gång även om 400:n varit fullt godkänd för det vi använt den till.
 
Om valet skulle stå mellan 700D, 7D eller 70D så är det alltså ingen jätteskillnad mellan 700 och 7D om jag fattat det rätt? Medans 70D var snäppet bättre?

Dom kamerahusen ligger i den prisklassen jag kan sträcka mig till eftersom jag bara hobbyfotograferar och fortfarande är i behov av att lära mig mer för att bli bättre :) Jag/Vi kommer behålla en ny kamera i några år innan jag/vi byter upp mig igen och förhoppningsvis har vi då hunnit samla på mig mer kunskaper också. För visst förstår vi som fotograferar här hemma att vi fortfarande har en del att lära oss med alla inställningar och dylikt för att bli bättre. Förstår även att 700 kameran inte är en dålig kamera, mycket beror ju på inställningarna. Men nu är tanken mest om den är lite för lik 400:n efter gårdagens jämförelse. Hade gärna velat haft ett snäpp bättre kamera denna gång även om 400:n varit fullt godkänd för det vi använt den till.

Om du tycker att skillnaden i bildkvalité mellan 700D och 400D inte är tillräcklig för att motivera en uppgradering så tvivlar jag på att en 70D kommer att göra så stor skillnad (även om den tydligen skall vara något bättre än tidigare APS-C sensorer från Canon).

Motiven för att uppgradera från 400D måste istället röra sig om saker som sökarens storlek, filmfunktioner, förbättrad AF. seriebildshastighet etc. Om detta inte är något du behöver så är det väl lika bra att behålla 400D.

Kanske är det bättre att lägga pengarna på nya objektiv? Visserligen är ditt 70-200 i toppklass men om du köper t ex ett 85/1.8 eller macro 100/2.8 IS (ja, det går att använda till vanligt foto också) så får du ett objektiv som är ljusstarkare vilket kan betyda mer för dina hästbilder än byte av kamerahus.
 
Om valet skulle stå mellan 700D, 7D eller 70D så är det alltså ingen jätteskillnad mellan 700 och 7D om jag fattat det rätt? Medans 70D var snäppet bättre?

Inte riktigt så, 7D och 70D är i stort sett likvärdiga, 70D har några extra finesser men å andra sidan är 7D snabbare och lite bättre byggd.

700D är enklare, har enklare autofokus och betydligt långsammare men fullt tillräcklig för de allra flesta hobbyanvändare och säkert ett snäpp bättre än 400D på alla punkter. Grejen är bara att det här snäppet har väldigt liten betydelse i jämförelse med allt annat som gör en bra bild som ljus, motivkomposition osv.

70-200mm f/4L är f.ö. ett mycket bra objektiv även för de med mycket stora krav, jag har själv ett sådant och det är en favorit. Men jag gjorde för skojs skull en jämförelse mellan det och ett tjugo år gammalt 100-200mm f/4.5 budgetobjektiv köpt för en femhundring och laddade upp bilder i full storlek med exakt samma motiv, tagna med stativ och samma inställningar på ett annat forum och ingen kunde säga vilka som var tagna med det som kostar över 10000kr och det som kostar mindre än femhundra! Hade det inte varit för att det gamla objektivet fokuserade något långsammare och hade en något sämre boké hade jag behållit det och sålt mitt nya istället.
 
Varför ställer sig ISON på så höga värden på Auto? Känner den av ljuset så dåligt?
Är det mörkt så är det mörkt. Kameran ser inte ut att ha exponerat fel.

Prova att inte ha Auto-ISO på så har du bättre kontroll över ISO, men då måste du nog ha lite koll på vilken slutartid som kameran ställer in om du använder något av de automatiska exponeringslägena.
 
Supertack för alla svar! Jag har bestämt mig för att behålla nya kameran och jobba på att bli bättre med den. Jag behöver ändå byta ut mitt gamla kamerahus. Ska försöka leta lämplig objektiv istället för lite sämre ljus att växla med då det behövs!
 
Kommer jag in lite sent här, men kika in på http://snapsort.com/compare för snabb översiktlig jämförelse mellan olika modeller. Sidan ger en ganska så översiktlig jämförelse mellan de olika kamerorna vilket kan hjälpa (..eller förvirra ännu mer!) i valet av ny kamera.
Dock är det alltid bästa att prova kamerorna handgripligen innan man gör ett inköp!
 
Ett tips till den nya kameran. Det går att ställa in en begränsning på hur hög iso den använder under "Auto-ISO".
Finns under någon av menyerna, vet inte exakt vart på din modell.

Sätt den på tex max 800 då det är "hyffsat" med ljus ute.

Sedan så håller jag med många av postarna i tråden, det är över lag stor skillnad i ljusstyrka på dina exempelbilder.

Två mulna dagar i november kan ha en väldigt stor skillnad på ljus mellan varandra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.