Annons

TFT Kalibrering/Justering

Produkter
(logga in för att koppla)

photonicdelousions

Aktiv medlem
Hej

Har precis investerat i en bärbar dator, funkar mycket bra. Men jag har tyvärr lite problem med skärmen i form av färgproblem.
Tycker att skärmen ger mycket blått samt lite rött och gult. Som exempel msn hotmail där kan man knappt se skillnad mellan ett nytt mail eller ett läst mail (gult/vit) Jag förstår att man aldrig kan kräva att en TFT återger samma färg skärpa osv som en vanlig CRT men bättre måste gå.

Så vad finns det att göra? Jag har testat Adobe gamma och det blev lite bättre, finns det inga färdiga ICC profiler att använda sig av?

Tacksamm för så mycket hjälp som man bara kan få!

Mvh Thomas
 
Hej
Beroende på skärm och vilket grfikkort som siter i kan bärbara Pc ställa till problem.
Svarar datorn på visuell kalibrering med Adobe gamma så kan du testa att kalibrera och profilera med en extern kalibrator, typ Spyder eller Gretag.
Vissa program och drivrutiner som finns inlagda i bärbara PC svarar inte på de värden/data som genereras av en extern uppmätning.
Jag tycker du skall försöka igen med Adobe gamma, följ instruktionerna och gör om din visuella kalibrering.
En bärbar PC flyttas runt och omgivningsljuset ändras från plats till plats.Därav att du kanske upplever din skärm som mindre bra.
Själv sitter jag just nu vid en bärbar med en otroligt bra skärm, kalibrerad men flyttas den till ett annat rum med annorlunda omgivningsljus ses bilderna inte lika som ett där jag vet att omgivningsljuset är det rätta. Dvs har samma färgtemeratur som min skärm är kalibrerad i.

Mikael
 
macrobild skrev:
Hej
Beroende på skärm och vilket grfikkort som siter i kan bärbara Pc ställa till problem.
Svarar datorn på visuell kalibrering med Adobe gamma så kan du testa att kalibrera och profilera med en extern kalibrator, typ Spyder eller Gretag.
Vissa program och drivrutiner som finns inlagda i bärbara PC svarar inte på de värden/data som genereras av en extern uppmätning.
Jag tycker du skall försöka igen med Adobe gamma, följ instruktionerna och gör om din visuella kalibrering.
En bärbar PC flyttas runt och omgivningsljuset ändras från plats till plats.Därav att du kanske upplever din skärm som mindre bra.
Själv sitter jag just nu vid en bärbar med en otroligt bra skärm, kalibrerad men flyttas den till ett annat rum med annorlunda omgivningsljus ses bilderna inte lika som ett där jag vet att omgivningsljuset är det rätta. Dvs har samma färgtemeratur som min skärm är kalibrerad i.

Mikael

Tack Mikael,

Jag ska prova Adobe Gamma igen, enligt säljaren (dator köpt på ett bra ställe) Så var det ingen tvekan om att denna skulle vara bra. Kör du med glear eller inte glear skärm?

Sedan så sitter jag nog allt annat än opimalt just nu med dagsljus i ryggen. Det som stör mig mest nu mer är att jag inte ser skillnaden på msn hotmail vilket mail som är markerat gult eller vit utan då måste jag luta mig bakåt för att se en liten nyansskllnad. Sedan har man väl alltid vanetiden att gå från CRT till TFT är rätt stor skillnad. Kanske investera i en sjysst CRT när jag kräver mer kontroll.

Tackar återkommer med information !
 
photonicdelousions skrev:
Kanske investera i en sjysst CRT när jag kräver mer kontroll.
Bra CRT-skärmar har jag inte sett på länge. Barco och Sony Artisan är nedlagda. Det är nog bland de bra TFT-skärmarna som du ska kolla. Men innan dess måste du ha bättre koll på din omgivningsmiljö.

Stefan
 
stefohl skrev:
Bra CRT-skärmar har jag inte sett på länge. Barco och Sony Artisan är nedlagda. Det är nog bland de bra TFT-skärmarna som du ska kolla. Men innan dess måste du ha bättre koll på din omgivningsmiljö.

Stefan

Min omgivningskontroll är given för "fast arbete" det kommer bli i ett rum utan fönster så det lär inte vara så svårt att kontrollera. Dock har jag mindre kontroll på den rörliga biten :)

Om man nu tittar efter säg en 17" TFT som är sjysst vad pratar vi om för pengar då mellan tummen pekfingret?

Tackar
 
photonicdelousions skrev:
Min omgivningskontroll är given för "fast arbete" det kommer bli i ett rum utan fönster så det lär inte vara så svårt att kontrollera.

Utmärkt, det är samma som jag har. Sedan har jag ett 950 lysrör som belysning.

Om man nu tittar efter säg en 17" TFT som är sjysst vad pratar vi om för pengar då mellan tummen pekfingret?

Jag har en Eizo ColorEdge 19", som kostar runt 12800 kr ex moms.

Stefan
 
stefohl skrev:
Utmärkt, det är samma som jag har. Sedan har jag ett 950 lysrör som belysning.



Jag har en Eizo ColorEdge 19", som kostar runt 12800 kr ex moms.

Stefan

He he 12800 ja det är nästan gratis ;) Nej inte ett alternativ när jag hostat upp 16000 för datorn får bli en senare fråga eller så får man se sig om efter en snikversion ;)
 
photonicdelousions skrev:
He he 12800 ja det är nästan gratis ;) Nej inte ett alternativ när jag hostat upp 16000 för datorn får bli en senare fråga eller så får man se sig om efter en snikversion ;)
Jag håller med, 12800 ex moms är nästan gratis, den första skärm jag köpte kostade drygt 25000 kr och var en liten 17" skärm. Trevligt att allt blir bättre och billigare :)

Stefan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.