Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Testrapporter D2X

Produkter
(logga in för att koppla)
Jeppe skrev:
Okej.. sådär, nu har vi avverkat sensor-frågan tycker jag. Resultatet av de senaste sidorna kan sammanfattas såhär:

Kim kan inte tänka sig en större sensor förens tillverkarna har löst damm"problemet". Hans 20D är utmärkt, och i princip en föklädd 1D MkII, fast med något sämre omfång och inget damm"problem".

Janne väntar bara på sin D2X, så att han kan ge sig ut och fota, han har heller inget problem med damm, eftersom sensorn är 1.5x och även om den hade varit större, så hade han plåtat, damm eller inte.

Vi 1D mkII-ägare, gnuggar frenetiskt på våra kamerors sensorer, för att hålla de totalt dammfria, vilket är heelt omöjligt och renderar i en massa efterarbete i PS. Men det gör inget, för vi har fet sökare, bra omfång och en häftig byggkvalité som väger bly. Egentligen borde vi köpt en 20D istället, men eftersom den var alldeles för lik 10D så ville vi ha mer än så.. ;)

Övriga DESR-ägare är förstummade över diskussionen.

Analogisterna flinar åt oss, och fortsätter att rama sina dia-bilder, gör fina bildspel på duk och scanna och dutta damm och...

Kan vi nu komma tillbaka till D2X? oavsett sensorns storlek och allt damm som flyger omkring..?

Äntligen lite befriande humor.

Fan grabbar, ut och plåta istället... :)

Som pressfotograf har jag inga damproblem. Skiten syns inte vid bländre 2,0. Ibland bländar man ju ner till 2,8, men då syns det inte heller... :)

Jeppe skrev:
Vi 1D mkII-ägare, gnuggar frenetiskt på våra kamerors sensorer, för att hålla de totalt dammfria, vilket är heelt omöjligt och renderar i en massa efterarbete i PS.
Jag har inte hört något om att 1.3x sensorerna skulle ha några större dammproblem.

PerFogelberg skrev:
...sen finns även fotografer som hankar fram med enkla kameror. Som tur är blir det även bilder med de också.

Såg dokumentären om Henri Cartier-Bresson idag. Bev hlt knäckt av hans fantastiska bilde roch förmåga att komponera perfekt i ögonblicket utan att behöva beskära.

Alla teknikdårar här på FS borde se den filmen...:)

froderberg skrev:
Såg dokumentären om Henri Cartier-Bresson idag. Bev hlt knäckt av hans fantastiska bilde roch förmåga att komponera perfekt i ögonblicket utan att behöva beskära.

Eller filmen om den Sicilianska dokumentärfotografen vad hon nu hette. Brigliola?

Jeppe skrev:
Janne väntar bara på sin D2X, så att han kan ge sig ut och fota, han har heller inget problem med damm, eftersom sensorn är 1.5x och även om den hade varit större, så hade han plåtat, damm eller inte.

Du har träffat mer rätt än vad du tror, eller så visste du ;)

Jo, jag väntar på min D2X. Jag väntar så att jag t.o.m slutat fota för att köpa passande gluggar - eller kan jag skylla på vädret?

Om D2X hade haft fullsensor, så visst hade jag köpt den ändå. Och fotat :)

Snacka om forumvärd...

Jeppe skrev:
Okej.. sådär, nu har vi avverkat sensor-frågan tycker jag. Resultatet av de senaste sidorna kan sammanfattas såhär:

Kim kan inte tänka sig en större sensor förens tillverkarna har löst damm"problemet". Hans 20D är utmärkt, och i princip en föklädd 1D MkII, fast med något sämre omfång och inget damm"problem".

Vi 1D mkII-ägare, gnuggar frenetiskt på våra kamerors sensorer, för att hålla de totalt dammfria, vilket är heelt omöjligt och renderar i en massa efterarbete i PS. Men det gör inget, för vi har fet sökare, bra omfång och en häftig byggkvalité som väger bly. Egentligen borde vi köpt en 20D istället, men eftersom den var alldeles för lik 10D så ville vi ha mer än så.. ;)

Övriga DESR-ägare är förstummade över diskussionen.

Analogisterna flinar åt oss, och fortsätter att rama sina dia-bilder, gör fina bildspel på duk och scanna och dutta damm och...

Kan vi nu komma tillbaka till D2X? oavsett sensorns storlek och allt damm som flyger omkring..?

Brillant sammanfattning av denna tråd, och egentligen alla andra vs-trådar där visa Kanonister uttalar sig...

froderberg skrev:

Tusan också, jag kan inte bestämma mig för vilken av mina inspelade fotografprogram jag skall se...

Någon av de tre filmerna om Newton? Programmet om Weber, eller Avedon? Modefotograferna i Tokyo?
Dokumentären om Dawid kanske, eller Liebowitz...

Ähh, jag ser allihop.

Bilagor

• film.jpg
    film.jpg
    32.7 KB · Visningar: 882
Vet du var jag kan få tag på de dokumentärerna för någon som inte har vägarna neråt landet med dubbla videospelar i bagageluckan.

mipert skrev:
Tusan också, jag kan inte bestämma mig för vilken av mina inspelade fotografprogram jag skall se...

Någon av de tre filmerna om Newton? Programmet om Weber, eller Avedon? Modefotograferna i Tokyo?
Dokumentären om Dawid kanske, eller Liebowitz...

Ähh, jag ser allihop.

Micke, jag vill bli kompis med dig och din videosamling!

Vilken jä..a tråd- totalt utsvävad på slutet, och alla mot Kim i början.

Inget ont om Kim, men av nån anledning så låter alltid hans/dina inlägg sura. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar