iSolen.se skrev:
Nu är det väl inte bara proffs som köper den.
Det finns alltid vanligt folk som köper värstingmodellerna.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
iSolen.se skrev:
Nu är det väl inte bara proffs som köper den.
Jeppe skrev:
Okej.. sådär, nu har vi avverkat sensor-frågan tycker jag. Resultatet av de senaste sidorna kan sammanfattas såhär:
Kim kan inte tänka sig en större sensor förens tillverkarna har löst damm"problemet". Hans 20D är utmärkt, och i princip en föklädd 1D MkII, fast med något sämre omfång och inget damm"problem".
Janne väntar bara på sin D2X, så att han kan ge sig ut och fota, han har heller inget problem med damm, eftersom sensorn är 1.5x och även om den hade varit större, så hade han plåtat, damm eller inte.
Vi 1D mkII-ägare, gnuggar frenetiskt på våra kamerors sensorer, för att hålla de totalt dammfria, vilket är heelt omöjligt och renderar i en massa efterarbete i PS. Men det gör inget, för vi har fet sökare, bra omfång och en häftig byggkvalité som väger bly. Egentligen borde vi köpt en 20D istället, men eftersom den var alldeles för lik 10D så ville vi ha mer än så..
Övriga DESR-ägare är förstummade över diskussionen.
Analogisterna flinar åt oss, och fortsätter att rama sina dia-bilder, gör fina bildspel på duk och scanna och dutta damm och...
Kan vi nu komma tillbaka till D2X? oavsett sensorns storlek och allt damm som flyger omkring..?
...sen finns även fotografer som hankar fram med enkla kameror. Som tur är blir det även bilder med de också.froderberg skrev:
Jag har inte hört något om att 1.3x sensorerna skulle ha några större dammproblem.Jeppe skrev:
Vi 1D mkII-ägare, gnuggar frenetiskt på våra kamerors sensorer, för att hålla de totalt dammfria, vilket är heelt omöjligt och renderar i en massa efterarbete i PS.
froderberg skrev:
PerFogelberg skrev:
...sen finns även fotografer som hankar fram med enkla kameror. Som tur är blir det även bilder med de också.
Nä, går inte, har fått värsta förkylningen *snörvel*.froderberg skrev:
Fan grabbar, ut och plåta istället...
Eller filmen om den Sicilianska dokumentärfotografen vad hon nu hette. Brigliola?froderberg skrev:
Såg dokumentären om Henri Cartier-Bresson idag. Bev hlt knäckt av hans fantastiska bilde roch förmåga att komponera perfekt i ögonblicket utan att behöva beskära.
Alla teknikdårar här på FS borde se den filmen...
iSolen.se skrev:
Det var det jag menade, det finns tom en risk att dom är fler än proffsen.
PerFogelberg skrev:
Eller filmen om den Sicilianska dokumentärfotografen vad hon nu hette. Brigliola?
Jeppe skrev:
Janne väntar bara på sin D2X, så att han kan ge sig ut och fota, han har heller inget problem med damm, eftersom sensorn är 1.5x och även om den hade varit större, så hade han plåtat, damm eller inte.
sagan skrev:
Haha, otroligt, 9 inlägg på 6 minuter.
Jeppe skrev:
Okej.. sådär, nu har vi avverkat sensor-frågan tycker jag. Resultatet av de senaste sidorna kan sammanfattas såhär:
Kim kan inte tänka sig en större sensor förens tillverkarna har löst damm"problemet". Hans 20D är utmärkt, och i princip en föklädd 1D MkII, fast med något sämre omfång och inget damm"problem".
Vi 1D mkII-ägare, gnuggar frenetiskt på våra kamerors sensorer, för att hålla de totalt dammfria, vilket är heelt omöjligt och renderar i en massa efterarbete i PS. Men det gör inget, för vi har fet sökare, bra omfång och en häftig byggkvalité som väger bly. Egentligen borde vi köpt en 20D istället, men eftersom den var alldeles för lik 10D så ville vi ha mer än så..
Övriga DESR-ägare är förstummade över diskussionen.
Analogisterna flinar åt oss, och fortsätter att rama sina dia-bilder, gör fina bildspel på duk och scanna och dutta damm och...
Kan vi nu komma tillbaka till D2X? oavsett sensorns storlek och allt damm som flyger omkring..?
Tusan också, jag kan inte bestämma mig för vilken av mina inspelade fotografprogram jag skall se...froderberg skrev:
Såg dokumentären om Henri Cartier-Bresson idag. Bev hlt knäckt av hans fantastiska bilde roch förmåga att komponera perfekt i ögonblicket utan att behöva beskära.
Alla teknikdårar här på FS borde se den filmen...
mipert skrev:
Tusan också, jag kan inte bestämma mig för vilken av mina inspelade fotografprogram jag skall se...
Någon av de tre filmerna om Newton? Programmet om Weber, eller Avedon? Modefotograferna i Tokyo?
Dokumentären om Dawid kanske, eller Liebowitz...
Ähh, jag ser allihop.