Det beror på om man vill jämföra vinsten med DX-formatet totalt sett eller bara jämföra objektivpriser. Båda är ju såklart relevanta.iSolen.se skrev:
Man ska väl jämföra samma brännvidd.
Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Testrapporter D2X
- Trådstartare Arleklint
- Start datum
iSolen.se
Guest
jimh skrev:
Det beror på om man vill jämföra vinsten med DX-formatet totalt sett eller bara jämföra objektivpriser. Båda är ju såklart relevanta.
Håller med, men det blir så svårt att jämföra om alla parametrar är olika.
Arleklint
Aktiv medlem
sagan skrev:
Tja, man kan ju köpa en Kodak med fler Mp och till lägre pris.
Är du beredd att göra det då?
Är du beredd att köpa en Canon fullsensor?
Bokmärkt! ;-)sagan skrev:
Jag är inte intresserad av fullstorlekssensor.
sagan
Avslutat medlemskap
En sak som absolut måste lösas med fullsensorkamerorna innan det kan bli av intresse för min del iaf (förutom priset) är dammproblemet på sensorn.
Fullstorlekssensorer drar åt sig damm något otroligt, det är inte alls samma problem med mindre sensorer.
Personligen så skulle jag uppskatta en sensorstorlek på 1.2x, man slipper den värsta vinjetteringen och oskärpan i hörnen, men sensorn är fortfarande riktigt stor.
Fullstorlekssensorer drar åt sig damm något otroligt, det är inte alls samma problem med mindre sensorer.
Personligen så skulle jag uppskatta en sensorstorlek på 1.2x, man slipper den värsta vinjetteringen och oskärpan i hörnen, men sensorn är fortfarande riktigt stor.
Jeppe
Aktiv medlem
sagan skrev:
...och?
ilandsproblem...
sagan
Avslutat medlemskap
Nä, bildproblem.Jeppe skrev:
...och?
ilandsproblem...
Brejdol
Aktiv medlem
sagan skrev:
... det är ett vanligt klagomål från folk med D-SLR (att dammkorn syns i bilderna), framförallt från de som använder kameror med fullstor sensor då.
Bästa lösningen på det problemet är att helt enkelt fota någonting annat än insidan av objektivlocket. Det är så proffsen gör!
Jerry Gladh
Avslutat medlemskap
Efter 1 månad.....
sagan skrev:
En sak som absolut måste lösas med fullsensorkamerorna innan det kan bli av intresse för min del iaf (förutom priset) är dammproblemet på sensorn. QUOTE]
Mindre problem med damm än förväntat.
Har fortfarande inte behövt rengöra sensorn på 1dsM2.
Iakttar dock viss försiktighet vid objektivbyte och har inte bytt objektiv i extremt dammig miljö.
Jerry
sagan
Avslutat medlemskap
Insidan av objektivlocket är inget vidare att fotografera för att kontrollera om det finns damm på sensorn.Brejdol skrev:
Bästa lösningen på det problemet är att helt enkelt fota någonting annat än insidan av objektivlocket. Det är så proffsen gör!
Lämpligen så använder man ett ljusare motiv.
Arleklint
Aktiv medlem
sagan skrev:
Insidan av objektivlocket är inget vidare att fotografera för att kontrollera om det finns damm på sensorn.
Lämpligen så använder man ett ljusare motiv.
Lämpligen så struntar man i att kolla hur mycket damm man har.
Lämpligen så rengör man sensorn regelbundet och fotar roligare saker!
sagan
Avslutat medlemskap
Om man vet med sig att man ska plåta med liten bländare så är det en mycket god idé att kontrollera att det inte är för mycket damm på sensorn, så slipper man en väldans massa efterarbete.Arleklint skrev:
Lämpligen så struntar man i att kolla hur mycket damm man har.
Så jag anser inte alls att det är lämpligt att strunta i kontrollen.
Jag rengör sensorn efter behov, vilket brukar innebära viss regelbundenhet.Arleklint skrev:
Lämpligen så rengör man sensorn regelbundet och fotar roligare saker!
Ser ingen anledning att rengöra sensorn om den inte är smutsig..
Arleklint
Aktiv medlem
Och jag förstår inte hur denna diskussion uppkommit i en tråd om testrapporter på D2X
D2X har ingen fullsensor. I D2X fixar man bra bilder med en mindre sensor.
Fullsensor kan med fördel diskuteras i Canonforum
En sak:
Det snackas om det ökade brus (egentligen små signalnivåer) som uppkommer med små pixlar... det är sant, men samtidigt utvecklas elektroniken så att man år för år kan jobba med lägre och lägre signalnivåer. Utveckling sker inte bara i signalbehandling, utan även i de elektriska kretsar som läser signalen från sensorn. I D2X har man nyutvecklade ASIC-kretsar som jobbar per färgkanal.
En sak:
Det snackas om det ökade brus (egentligen små signalnivåer) som uppkommer med små pixlar... det är sant, men samtidigt utvecklas elektroniken så att man år för år kan jobba med lägre och lägre signalnivåer. Utveckling sker inte bara i signalbehandling, utan även i de elektriska kretsar som läser signalen från sensorn. I D2X har man nyutvecklade ASIC-kretsar som jobbar per färgkanal.
sagan
Avslutat medlemskap
Du är definitivt medskyldig till att fullstor sensor diskuterades i den här tråden:Arleklint skrev:
Och jag förstår inte hur denna diskussion uppkommit i en tråd om testrapporter på D2X
Arleklint skrev:
den stora ekonomiska besparingen för oss med 1,5-1,6 crop ligger i dagsläget på husen. Hur många av de som förespråkar fullsensorhus har råd att köpa ett sådant?
Så du borde inte vara så förvånad.