Annons

Testrapporter D2X

Produkter
(logga in för att koppla)
En sak som absolut måste lösas med fullsensorkamerorna innan det kan bli av intresse för min del iaf (förutom priset) är dammproblemet på sensorn.

Fullstorlekssensorer drar åt sig damm något otroligt, det är inte alls samma problem med mindre sensorer.

Personligen så skulle jag uppskatta en sensorstorlek på 1.2x, man slipper den värsta vinjetteringen och oskärpan i hörnen, men sensorn är fortfarande riktigt stor.

Då är du nog ganska ensam, det är ett vanligt klagomål från folk med D-SLR (att dammkorn syns i bilderna), framförallt från de som använder kameror med fullstor sensor då.

sagan skrev:
... det är ett vanligt klagomål från folk med D-SLR (att dammkorn syns i bilderna), framförallt från de som använder kameror med fullstor sensor då.

Bästa lösningen på det problemet är att helt enkelt fota någonting annat än insidan av objektivlocket. Det är så proffsen gör!

Efter 1 månad.....

sagan skrev:
En sak som absolut måste lösas med fullsensorkamerorna innan det kan bli av intresse för min del iaf (förutom priset) är dammproblemet på sensorn. QUOTE]

Mindre problem med damm än förväntat.
Har fortfarande inte behövt rengöra sensorn på 1dsM2.
Iakttar dock viss försiktighet vid objektivbyte och har inte bytt objektiv i extremt dammig miljö.

Jerry

Brejdol skrev:
Bästa lösningen på det problemet är att helt enkelt fota någonting annat än insidan av objektivlocket. Det är så proffsen gör!
Insidan av objektivlocket är inget vidare att fotografera för att kontrollera om det finns damm på sensorn.

Lämpligen så använder man ett ljusare motiv.

sagan skrev:
Insidan av objektivlocket är inget vidare att fotografera för att kontrollera om det finns damm på sensorn.

Lämpligen så använder man ett ljusare motiv.

Lämpligen så struntar man i att kolla hur mycket damm man har.

Lämpligen så rengör man sensorn regelbundet och fotar roligare saker!

Arleklint skrev:
Lämpligen så struntar man i att kolla hur mycket damm man har.
Om man vet med sig att man ska plåta med liten bländare så är det en mycket god idé att kontrollera att det inte är för mycket damm på sensorn, så slipper man en väldans massa efterarbete.

Så jag anser inte alls att det är lämpligt att strunta i kontrollen.

Arleklint skrev:
Lämpligen så rengör man sensorn regelbundet och fotar roligare saker!
Jag rengör sensorn efter behov, vilket brukar innebära viss regelbundenhet.

Ser ingen anledning att rengöra sensorn om den inte är smutsig..

Nej, jag accepterar det inte.

De får lov att göra inbyggd sensorrengörare i stil med olympus lösning innan jag ens överväger en fullstor sensor.

Sen måste givetvis priset gå ned avsevärt oxå.

Och jag förstår inte hur denna diskussion uppkommit i en tråd om testrapporter på D2X

D2X har ingen fullsensor. I D2X fixar man bra bilder med en mindre sensor.

Fullsensor kan med fördel diskuteras i Canonforum ;)

En sak:

Det snackas om det ökade brus (egentligen små signalnivåer) som uppkommer med små pixlar... det är sant, men samtidigt utvecklas elektroniken så att man år för år kan jobba med lägre och lägre signalnivåer. Utveckling sker inte bara i signalbehandling, utan även i de elektriska kretsar som läser signalen från sensorn. I D2X har man nyutvecklade ASIC-kretsar som jobbar per färgkanal.

Arleklint skrev:
Och jag förstår inte hur denna diskussion uppkommit i en tråd om testrapporter på D2X

D2X har ingen fullsensor. I D2X fixar man bra bilder med en mindre sensor.

Fullsensor kan med fördel diskuteras i Canonforum ;)
Du är definitivt medskyldig till att fullstor sensor diskuterades i den här tråden:

Arleklint skrev:
den stora ekonomiska besparingen för oss med 1,5-1,6 crop ligger i dagsläget på husen. Hur många av de som förespråkar fullsensorhus har råd att köpa ett sådant?

Så du borde inte vara så förvånad.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar