Annons

Testrapporter D2X

Produkter
(logga in för att koppla)
Arleklint skrev:
Om kameran beter sig som dia omfångsmässigt så är det tillräckligt för mig.
Ändå så använder du RAW för att få bättre dynamiskt omfång, motsägelsefullt.

Arleklint skrev:
ISO 800 använder jag inte i mitt naturfoto, men det är tydligen acceptabelt även där utan extra brusreducering i kameran.
Om det är acceptabelt eller inte får testerna visa, det är rätt olika vilka brusnivåer folk anser vara acceptabla.

Arleklint skrev:
Vad jag säger är att omfång typ Velvia är ok för mig i en ny DSLR. Detta oavsett hur jag fotar nu.
Vad du säger är att ena stunden är det viktigt att få högt dynamiskt omfång, medans i nästa (när inte din nya kamera ger det) duger fint med ytterst begränsat omfång.

Du anpassar alltså dina krav efter vad kameran ger och inte tvärtom, märkligt.

Re: Re: Testrapporter D2X

sagan skrev:
"- the dynamic range. They mention very clean shadows but a slight trend to burn out the highlights. The D2X probably has to be used like slide film,"
Märkligt uttalande som jag placerar i samma fack som folk som säger att "svartvit film X har hög kontrast". Om man bränner ut högdagrar bestämmer man ju själv som fotograf, det är ju inte en egenskap hos kameran.

Och Kim, lägg ner aggressionerna. Du är inne i glashuset och tassar med en stor säck sten...

FOTO skrev väl något liknande i sitt test av D7D:

"Ett bekymmer med bildkvalitén är den alldeles för höga kontrasten" "De korslagda banden och handskarna har blivit helt utbrända och kritvita"

Re: Re: Re: Re: Testrapporter D2X

sagan skrev:
Jag ville ha en förklaring, jag tycker inte jag är aggresiv.
Arleklint är inte skyldig dig någon förklaring. Han får ha precis vilka krav som helst och han får också förändra dem över tiden, liksom du har gjort i många frågor utan att vi pressar dig på det.

Din retorik är aggressiv helt i onödan. Är man nyfiken på något är det lämpligt att ställa en fråga istället för att klämma ur sig ett spydigt konstaterande.

Re: Re: Re: Re: Re: Testrapporter D2X

jimh skrev:
Arleklint är inte skyldig dig någon förklaring.
Jag tycker det är rimligt att man förklarar varför man helt plötsligt ändrar uppfattning (precis som jag gärna själv förklarar varför).

jimh skrev:
Han får ha precis vilka krav som helst och han får också förändra dem över tiden, liksom du har gjort i många frågor utan att vi pressar dig på det. Din retorik är aggressiv helt i onödan.
Visst har jag ändrat min krav över tiden, men aldrig till det sämre.

Visst har ni pressat mig på det (upprepade gånger), ingen idé att förneka.

Vevo skrev:
Jag hörde från min lokala fotoaffär i fredags att den kan bli ytterligare försenad. Jag hoppas verkligen för er alla som väntar att det inte blir så. Jag har en kompis som sitter som på nålar och väntar, han är svettig nu efter det beskedet.

Vi håller tummarna för att den kommer den 25 feb.

Enligt Nikons marknadschef så kommer den i februari.
Hur vet jag det?
-Hon var på skolan o pratade om bl.a den kameran idag..

Kim:

Alla ändrar vi prioriteringar över tiden. Viss tid är vissa skaer viktiga. Beroende på vad vi fotar. En annan tid blir annat viktiga för att vi fotar på ett annat sätt. Vi kan är bör antagligen förändra våra krav på utrustning i takt med att vi utvecklas. Så för dig, så för mig, så sannolikt för alla. Det är inget att bli arg över och driva i polemik.

Vad D2X presterar har vi för övrigt ännu inte testat.

Arleklint skrev:
Kim:

Alla ändrar vi prioriteringar över tiden. Viss tid är vissa skaer viktiga. Beroende på vad vi fotar. En annan tid blir annat viktiga för att vi fotar på ett annat sätt. Vi kan är bör antagligen förändra våra krav på utrustning i takt med att vi utvecklas. Så för dig, så för mig, så sannolikt för alla. Det är inget att bli arg över och driva i polemik.

Vad D2X presterar har vi för övrigt ännu inte testat.
Jag är inte det minsta arg :D

Jag var väldigt nyfiken på att få en motivering dock, men vill du inte ge det så okej.

Nikon besökte Lidingö FK idag. Vi fick inte se D2X då de bara har ett exemplar och det behövdes för ett fotouppdrag.

Vi fick dock se två förstoringar (ca 60x90 cm) från D2X som var mycket mycket bra. Ett porträtt och en fiol. Ingen pixlighet. Inget brus. Enormt fina gradationer. Vill ha!

Re: Re: Re: Testrapporter D2X

jimh skrev:
Märkligt uttalande som jag placerar i samma fack som folk som säger att "svartvit film X har hög kontrast". Om man bränner ut högdagrar bestämmer man ju själv som fotograf, det är ju inte en egenskap hos kameran.

Jag reagerade också på uttalandet. Det kan som du säger betyda att kameran överexponerar. Alltså att det är en ljusmätningsfråga. Men det kan också ha att göra med kamerans exponeringskurva. I såna fall upplever skribenten just att kameran klipper tvärt i högdagrarna. Och det kan den ju göra utan att det är kopplat till exponeringsmätningen.

Fast sen måste jag säga att den här diskussionen om det "dåliga" tonomfånget är lite lustig, för enligt posten på dpreview tycker i själva verket skribenten i den japanska tidningen att det dynamiska omfånget är "great". Så här står det (min fetning):

Basically, they find everything great with the camera including

<snip>

- the dynamic range. They mention very clean shadows but a slight trend to burn out the highlights. The D2X probably has to be used like slide film,

Som jag tolkar det är det dynamiska omfånget en av flera punkter som testaren anser är bra med kameran.

Nåja, tids nog får vi veta. Det vore dumt att försöka dra alltför långtgående slutsatser av en kortfattad recension av en artikel i en tidning som man aldrig tidigare hört talas om (inte jag i alla fall).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar