Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Testrapporter D2X
- Trådstartare Arleklint
- Start datum
Arleklint
Aktiv medlem
Blinda hönor hittar oxå fröna till slut
Här fanns den ju! ISO 800! (Lite ofokuserad tror jag)
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=12341604
Här fanns den ju! ISO 800! (Lite ofokuserad tror jag)
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=12341604
nfoto
Aktiv medlem
DPreview "samples" blir bare verre og verre. At folk gidder.
Hvis du slår opp på http://ultraviolet.foto.no og velger "Other" fra menyen nederst, så kan det tenkes at det første bildet i sekvensen der har noe med D2X å gjøre. 800 ISO er det iallfall.
Hvis du slår opp på http://ultraviolet.foto.no og velger "Other" fra menyen nederst, så kan det tenkes at det første bildet i sekvensen der har noe med D2X å gjøre. 800 ISO er det iallfall.
fjk
Medlem
Jeppe
Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Vilken frilans blir inte sugen?
Jag...
Omar
Aktiv medlem
Hej
Någon som läst tre japanska fototidningar som testat D2x och 1Ds Mark2 och 1D Mark2.
http://www.fredmiranda.com/forum/topic/186590
Någon som läst tre japanska fototidningar som testat D2x och 1Ds Mark2 och 1D Mark2.
http://www.fredmiranda.com/forum/topic/186590
sagan
Avslutat medlemskap
"The conclusion is image quality wise it is more detailed than the 1DmkII but maybe not the 1Ds mkII. Noise wise it is still no competition when compared with the 2 1D cameras at ISO 800 and above. The D2X allows user to set 2 levels of noise reduction which would affect details."
Exakt vad jag sa skulle blir resultatet, kraftig brusreducering är det enda sättet att göra högre ISO med så små pixlar användbara.
Exakt vad jag sa skulle blir resultatet, kraftig brusreducering är det enda sättet att göra högre ISO med så små pixlar användbara.
TML
Aktiv medlem
nfoto skrev:
DPreview "samples" blir bare verre og verre. At folk gidder.
Kan knappt vente på din test Björn... må väre forferdelig å sitte å vente på å få "release" testrapporten! Spesielt når alt folk gjör mer eller mindre kvalifiserte gjettninger om kvaliteten, samt at man har de som absolutt vil mörklegge hele N for andre merkers fortrefflighet...
Kl 0000:01 den 26:e sitter jeg klar på din hjemmeside.
Mvh
Tor
ekequist
Aktiv medlem
sagan skrev:
"The conclusion is image quality wise it is more detailed than the 1DmkII but maybe not the 1Ds mkII. Noise wise it is still no competition when compared with the 2 1D cameras at ISO 800 and above. The D2X allows user to set 2 levels of noise reduction which would affect details."
"I don´t want to rain on your parade", men vilken version av mjukvara användes i D2X? Om det handlade om tryckta tidningar i månadsformat tvivlar jag på att de har haft ett produktionsexemplar av D2X med den slutgiltiga mjukvaran installerad att tillgå pga tidsaspekten. Jag har hört andra rapporter om att D2X är BÄTTRE vid ISO 800 än både 1DMkII och 1DsMkII. Det är stora skillnader i brusnivåer mellan en tidig mjukvara och den slutgiltiga mjukvaran i D2X...bara en liten brasklapp.
I övrigt tror jag att det är svårt att slänga sig med bergsäkra uttalanden om brusnivåer i en ny kamera innan man har sett det slutgiltiga resultatet från ett produktionsexemplar. I dagens kameror handlar mycket av brusprestandan om just mjukvaran och därför tror jag att man bör avvakta tills man med egna ögon har sett bilder tagna med den slutgiltiga mjukvaran installerad.
Som sagt, jag tycker det är bäst att vänta tills vi med egna ögon får se bilder från ett produktionsexemplar. Det är möjligt att bruset är hemskt, men det är också möjligt att brusnivåerna överraskar många skeptiker...vi får se.
Hade bra!
/Martin
Senast ändrad:
Det finns många förserie-modeller ute just nu. Men de testkameror, bland annat den jag testar, är riktiga tillverkningsexemplar.
Slowfinger
Aktiv medlem
Och du har inte hittat något brus eller?
;-)
;-)
Slowfinger skrev:
Och du har inte hittat något brus eller?
;-)
Alla kameror brusar...
Jag brukar vara försiktig att uttala mig om testkameror innan sista punkten är satt. Det går inte att ge något enkelt svar om bruset i D2X eftersom det finns så många varianter på hur man kan jobba med brusreducering, både i olika nivåer och i kameran eller i datorn.
Jag kan i alla fall säga så mycket att man tydligt kan se effekten av brusreduceringen när man jämför bilden på kamerans skärm mot den färdiga filen i datorn. Capture har jag inte fått tillgång till än men där ges massor av inställningsmöjlighter.
nfoto
Aktiv medlem
TML skrev:
Kan knappt vente på din test Björn... må väre forferdelig å sitte å vente på å få "release" testrapporten! Spesielt når alt folk gjör mer eller mindre kvalifiserte gjettninger om kvaliteten, samt at man har de som absolutt vil mörklegge hele N for andre merkers fortrefflighet...
Kl 0000:01 den 26:e sitter jeg klar på din hjemmeside.
Mvh
Tor
du kan korte ned ventetiden 24 timer, siden den blir publisert 25.2 kl 00:00. Om nå serveren min overlever, selvsagt. Jeg "frykter" langt over 100.000 oppslag første døgnet. Til sammenlikning hadde D2H-reviewet 25.000 oppslag og 12-24DX review nesten 60.000 oppslag (etter å ha vært omtalt på DPreview).
Jeg hadde opprinnelig lagt opp en 8MB jpg (fine) fra D2X som eksempel på hva kameraet kan prestere, men regnet litt på båndbreddebehovet og kom til at jeg måtte ta den ut fra artikkelen.
sagan
Avslutat medlemskap
Det faktum att de lagt in brusreducering i två olika steg säger det mesta, hade bruset varit i nivå med 1D/1Ds så hade det inte funnits behov av det.ekequist skrev:
"I don´t want to rain on your parade", men vilken version av mjukvara användes i D2X? Om det handlade om tryckta tidningar i månadsformat tvivlar jag på att de har haft ett produktionsexemplar av D2X med den slutgiltiga mjukvaran installerad att tillgå pga tidsaspekten. Jag har hört andra rapporter om att D2X är BÄTTRE vid ISO 800 än både 1DMkII och 1DsMkII. Det är stora skillnader i brusnivåer mellan en tidig mjukvara och den slutgiltiga mjukvaran i D2X...bara en liten brasklapp.
I övrigt tror jag att det är svårt att slänga sig med bergsäkra uttalanden om brusnivåer i en ny kamera innan man har sett det slutgiltiga resultatet från ett produktionsexemplar. I dagens kameror handlar mycket av brusprestandan om just mjukvaran och därför tror jag att man bör avvakta tills man med egna ögon har sett bilder tagna med den slutgiltiga mjukvaran installerad.
Som sagt, jag tycker det är bäst att vänta tills vi med egna ögon får se bilder från ett produktionsexemplar. Det är möjligt att bruset är hemskt, men det är också möjligt att brusnivåerna överraskar många skeptiker...vi får se.
Hade bra!
/Martin
Att brusnivån är lika låg eller lägre med brusreduceringen är ju fullt möjligt.