Annons

Test av 20D

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, 20D är ju inte den snabbaste. Eller så är det så att Canonisterna är slöa. Jag vet inte ;)

/Janne *som gillar att pissa i myrstackar* ;)
 
Visserligen kan man fixa svartvitt hemma, men att se bilderna direkt i svartvitt på displayen är en kick. Dessutom kan man köra med olika filterinställningar. Rör man RAW-kan man alltid gå tillbaka till orginalfärginformationen.
LOL, länge brukade DSLR-folket (inte säker på om specifikt du gjort det) avvisa kompaktfolkets beröm av det svartvita läget med att de "minsann visste precis hur bilden såg ut i svartvitt ändå".

Vänta bara tills DSLRererna också får EVF eller åtminstånde LCD-display med realtidsbild då man kan se världen i svartvitt och komponera bilden så redan innan man tar den... (ok, de kanske inte kommer kallas DSLRer då, utan kompakter med stora sensorer och utbytbar optik, riktiga digitalkameror som KG korrekt beskriver dem).
 
Bra men dåligt när man hade plats 36 på Cyber. Så ni som bokat på Cyberphoto och fått kameran annanstans är väl söta och avbokar snabbt så att man får ett hus med nästa lass =)
He, om det var 4 kit Cyberphoto fick in kommer den som stog på plats #5 att bli glad. Jag avbokade ju min #3 plats häromdagen när jag fick min från Fotokungen där jag var #1. Dom fick dock bara 1 kit.
 
För er som är nyfikna kan jag berätta att jag gick nyss förbi skyltfönstret på Kungsholmensfoto och där minsann stog det en 20D o bara retades bakom gallret.

Vidare finns det vertikalgrepp hemma hos Expert Fridhemsplan.

Helt klart verkar det som Canon skickat lite huller om buller diverse olika delar och beställningar. Alltså inget nytt på den fronten.

Troligen bara ett sätt att visa att man ser på alla butiker med lika ögon även om det kan bli snett det med.

Så vill man vara snabb o kitta upp sig är det shopping runt St Eriksgatan/Fridhemsplan som gäller.

Mvh
Zilch
 
wsaar skrev:
Vänta bara tills DSLRererna också får EVF eller åtminstånde LCD-display med realtidsbild då man kan se världen i svartvitt och komponera bilden så redan innan man tar den...
Ja, vi har väntat i två år nu efter heta diskussioner om EVF eller inte, och det finns ännu ingen EVF som är ens i närheten att vara lika bra (dålig) som sökaren i ex. Canon 20D, men dagen kommer kanske...någon gång.
 
Linmajon skrev:
Hur är det, kan man plåta RAW samtidigt som den lägger en B/W jpg i en separat mapp på kortet??

Plåtar man i B&W-läge och RAW så finns alla färginformation kvar men kameran sparar alla parametrar om hur kameran är inställd så att du får en svartvitbild med simulerade filtereffekter i raw-konverteraren, men du kan alltid göra bilden till färg.

JPG-bilder i B&W-läge är och förblir svartvita.

Om du plåtar RAW + JPG så får du både ock, men det känns lite onödigt och rörigt
 
geronimo13 skrev:
Hur känns kameran i handen jämfört med 10d + batterigrepp?

20D saknar den klack för långfingret som 10D har vilket är lite synd. Jag tycker att 20D ligger bra i handen, men med ett tyngre objektiv på så känns det lite krampaktigt efter ett tag.

Jag kommer i huvudsak köra 20D utan VG för att få ner allt i kameraväska och för att vinna smidighet, har ju en kamera till att släpa på.
Om jag ska påta en hel dag sport eller porträtt kan jag tänka mig att skruva på vertikalgreppet.
 
Hittade ytterligare en liten men trevlig nyhet på 20D jämfört med 10D. På 10D fanns en liten skjutbar lucka vid batterifacket för att kunna föra igenom en sladd till AC-adaptern. Det störde mig ganska ofta att lillfingret hamnade på denna lilla lucka. På 20D har de löst det snyggare genom att integrera luckan så att den är helt jämn längs huset och därmed inte känns alls när man håller fingret på den. :)
 
Re: Canon 20D WOW!!!

hoynala skrev:
Läste en intressant test ( på lab ) där 20D slog ut MARK II i flera tester ( skärpa, bildkvalite mm. ) och nu betvivlar jag inte detta längre...
Har du någon länk till testet?

Alla jublar så efter bättre brusegenskaper vid 1600 ISO. Själv använder jag nog 1600 till mindre än 2 % av mina bilder.

Hur är det dynamiska omfånget jämfört med 10D/300D?
 
Re: Canon 20D WOW!!!

hoynala skrev:
Läste en intressant test ( på lab ) där 20D slog ut MARK II i flera tester ( skärpa, bildkvalite mm. ) och nu betvivlar jag inte detta längre...
20D verkar vara en riktigt bra kamera. Men även jag skulle vilja se det testet - i DPreviews recension klagade man ju över skärpningsartefakter hos 20D i normalinställningen, jämfört med 1D mkII.
 
Jag har bara ett tips till folk som væntar på 20d'n;


Leta på fler stællen, æven de små platser som man kanske inte trodde skulle ta in något, ring runt i sverige o kolla, eller rættare sagt, jaga! :)

Trøtt på køer o BS om nær utrustningen ska skickas, tomma løfte o førseningar.

ta tag i saken sjælv o leta.

lycka till
 
Var har alla bilder tagit vägen ???

Är dom så usla eller är de så bra så ni inte vill lägga ut dom???

Det ha ju gått flera dagar, tacka vet jag KG , det kändess som man var med och hämtade Aette
 
Re: Var har alla bilder tagit vägen ???

A 1 skrev:
Är dom så usla eller är de så bra så ni inte vill lägga ut dom???

Det ha ju gått flera dagar, tacka vet jag KG , det kändess som man var med och hämtade Aette
Det är riktigt skitväder här (händer ALLTID när jag skaffat en ny kamera eller ett nytt objektiv - ALLTID!). Eftersom jag föredrar naturfoto och inte har tillgång till någon studio så har det inte blivit mer än sunkiga testbilder än...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.