Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Test av 20D

Produkter
(logga in för att koppla)
froderberg skrev:
Jag har gått runt och plåtat med 20D idag och är helt förälskad i B&W-läget, alltså att man kan fotografera i svartvitt.

Visserligen kan man fixa svartvitt hemma, men att se bilderna direkt i svartvitt på displayen är en kick. Dessutom kan man köra med olika filterinställningar. Rör man RAW-kan man alltid gå tillbaka till orginalfärginformationen.
Håller med där. Trodde först att jag aldrig skulle använda B/W-läget, men det är riktigt smidigt och dessutom kul för mig som alltid fotat i färg tidigare, att pröva på något nytt. :)

Mina första intryck av 20D i jämförelse med 10D:

* märkbart mindre och lättare

* automatisk vitbalans inomhus i konstljus funkade MYCKET bättre än på 10D

* ljusmätningen verkar mycket bättre än på 10D:n, tidigare hände det ganska ofta att bilderna blev överexponerade

* mycket snabbare AF

* snabbare i allmänhet också :)

* både bättre och sämre sökare, den känns ljusare, dock blir den lite grynig när det är ljust

* B/W-läget = underbart
 
Abhraxxas skrev:
Har du beställt från cyber är det bäst ifall du är en av de fyra första. De fick in 4st vid 14 idag.

Bra men dåligt när man hade plats 36 på Cyber. Så ni som bokat på Cyberphoto och fått kameran annanstans är väl söta och avbokar snabbt så att man får ett hus med nästa lass =)
 
Japp.. jag kan lägga upp en bild med mk II i 3200.. Ska bara fixa ett program som kan konvertera RAW-formatet CR2 ;)
 
kneppis skrev:
Så ni som bokat på Cyberphoto och fått kameran annanstans är väl söta och avbokar snabbt så att man får ett hus med nästa lass =)

Jag bokade en hos Expert Fleminggatan (tidigare Fridhemsplan) i mitten av veckan och fick då plats 10 i kön. Jag har inte hört av dem ännu - skall försöka komma ihåg att avboka den imorgon. Med tanke på att de andra Expert-butikerna har fått kameror så borde det finnas ganska goda möjligheter att få en 20D via denna butik vid nästa leverans.
 
Vi får väl hoppas på att nästa batch som ska komma den 20/9 räcker längre...

--j

kneppis skrev:
Bra men dåligt när man hade plats 36 på Cyber. Så ni som bokat på Cyberphoto och fått kameran annanstans är väl söta och avbokar snabbt så att man får ett hus med nästa lass =)
 
Nikonfan skrev:
Sorry kenta, jag som alltid varit nikon trogen, har gjort min beställning på Canon 20D + V.Grepp + Canon 24-70L USM idag. Så sorry :|

Men jag är glad iaf =))
Fin liten beställning, kostar lagom =)

Tare lugnt...ingen fara....Men faktum kvarstår...om du är proffisionell fotograf kommer du inte att sälja fler bilder trots din investering i svindyr utrustning....det är bara vad man inbillar sig....jag trodde också att jag skulle ta bättre bilder om jag köpte dyrare kamera...men icke! Kvaliten blev bättre....men jag gick från 5700 till D70...så det säger sig själv...men jag är fortfarande samma usla fotograf... :)
 
Arleklint skrev:
Mycket snack och lite bilder... Ni är ju ett gäng som fått era kameror. Var är bilderna?

Det har gått en tid men om ni hade fått era kameror, hade ni inte haft bättre för er än att hänga på forumen? :p
Låt dem leka, bilder kommer ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.