Annons

Test av 20D

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Var har alla bilder tagit vägen ???

irrbloss skrev:
Det är riktigt skitväder här (händer ALLTID när jag skaffat en ny kamera eller ett nytt objektiv - ALLTID!).
Precis, och gärna i kombination med något rekord i regn/blåst/kyla som varar i veckor...

Tja regnar det i veckan och ni bor i närheten av Kungsholmen sthlm så kanske jag kan ordna lite skoj. Har min studio här och jobbar med modell plåtning så kanske kan ha plats till nån "kollega" under en eller två modell plåtningar. Fast det förutsätter ju att ni har nå intresse av att plåta tjejer i studio.

När det gäller testbilder och att 20D skulle slå 1D mk2 (som jag har) så tvivlar jag starkt.

http://www.dpreview.com/articles/canoneos20d/page17.asp

Där finns massa bilder och tidigare i den testen så sägs det ju just att 20D inte riktigt slå 1D mk2.

/ Zilch

Zilch skrev:
Där finns massa bilder och tidigare i den testen så sägs det ju just att 20D inte riktigt slå 1D mk2.
Bilkvalité i närheten av en 40 000:- kamera, dessutom med lägre brus vid ISO 1600 och ISO 3200 för 15 000:- inte illa alls (underdrift).

sagan skrev:
Bilkvalité i närheten av en 40 000:- kamera, dessutom med lägre brus vid ISO 1600 och ISO 3200 för 15 000:- inte illa alls (underdrift).

Absolut inte. Jag har själv en 1D mk2 och efter ha läst noga igenom testet hos dpreview kan jag säga att man nästan ångrar att man köpte på sig
det man har. För mina behov täcks redan av 20D i nästan allt. Och man kunde fan haft pengar till 2 kameror och tillbehör för samma pengar som nu mitt hus gick loss på.

Dock så har ju min kamera en hel del andra saker som faller med 20D. Så rent över lag skulle jag säga att man gör klokt i att köpa 20D till allt utöver rent yrkesbruk. Sitter själv o funtar på att skaffa en 20D som andra hus.

Ja, vi har väntat i två år nu efter heta diskussioner om EVF eller inte, och det finns ännu ingen EVF som är ens i närheten att vara lika bra (dålig) som sökaren i ex. Canon 20D, men dagen kommer kanske...någon gång.
Nja, live-LCD kanske är första prioritet. Men det finns även en del som talar för EVF, t.ex. vet jag att Kim sagt att han får bättre resultat med AF än manuell fokus på 10D, och om man inte fokuserar manuellt med sökaren ger EVF många fördelar (som att se all information, inklusive live-histogram och eventuella svartvitt-filter direkt i sökaren).

Sen kommer väl antagligen EVFer förbättras snabbare än optiska sökare...

wsaar skrev:
t.ex. vet jag att Kim sagt att han får bättre resultat med AF än manuell fokus på 10D,
Japp, jag vet inte om det är något fel på mina ögon, men jag lyckas iaf inte ställa in skärpan rätt i MF med 10D hur mycket jag än försöker...med AF blir det hur bra som helst.

20D sägs att en bättre sökare i det avseendet, får väl se om det stämmer när min 20D kommer (bör komma nu i veckan).

Idag har jag fotograferat drygt tusen bilder på en rallytävling med både 20D och mark II. Båda kamerorna var 100-proxentiga när det gällde skärpan. Mycket imponerande.

Låter kalas!

Jag testade att köra neatimage på en ISO 3200 bild...man ser inget brus alls (!) och man ser inga konstiga bieffekter av brusreduceringen heller, verkligen imponerande att kunna plåta med ISO 3200 och kunna trycka upp bilden i 20x30 eller t.o.m. 30x40 utan några som helst problem.

Tyvärr är inte bilden min (har ju inte fått 20D än) så jag bör nog inte länka den.

sagan skrev:

Inget som har med exakt ditt inlägg att göra Kim.. utan bara ett konstaterande (igen) att jämförelsen är helt bisarr.

Sensorn är fin och förmodligen i närhet av vad 1d mk II presterar

Digic II är samma som i 1D Mk II

MEN... resten av kameran är byggd för yrkesbruk/hård användning/tuffa väderförhållande/you name it.

Det är DETTA man betalar de extra 25 000:- för..

Att jämföra bilder/pengar är tämligen menlöst, då de som köper 1D mk II gör detta av HELT andra orsaker än bildkvalitén...

Jag säger inte att D20 på något sätt är en sämre kamera än 1D mk II.. men det är en kamera i en helt annan målgrupp. Naturligtvis är den otroligt prisvärd, jämfört med 1D mk II då, men som sagt....

weee!! jag har fått min 20D säger alla?!?! visa det då. 6 sidor just nu och knappt några bilder alls.

Ska ni inte fota med den? bara skryta.. kommigen nu.

Jeppe skrev:
Inget som har med exakt ditt inlägg att göra Kim.. utan bara ett konstaterande (igen) att jämförelsen är helt bisarr.
Om det hade varit analoga kameror så skulle jämförelsen varit bisarr, när det gäller digitalkameror är just bildkvalitén många betalar dyra pengar för och funktionerna i övrigt är inte alltid det avgörande för inköpet.
zlice skrev:
weee!! jag har fått min 20D säger alla?!?! .
Nä, jag har inte fått min 20D, skrev jag faktiskt 2x ;-)

sagan skrev:
Om det hade varit analoga kameror så skulle jämförelsen varit bisarr, när det gäller digitalkameror är just bildkvalitén många betalar dyra pengar för och funktionerna i övrigt är inte alltid det avgörande för inköpet.

Tror inte det skiljer så mycket mellan digital och analogfotografer, visst vill väl även digitalare ha robusta kameror som tål lite tuffare tag ?

Behoven varierar så klart, det är högst individuellt vilka behov man har.

Poängen var att många betalar mycket pengar för just bildkvalitén i första hand, för andra handlar det snarare om tvärtom, att byggkvalitet och snabbhet hamnar i första prioritet o.s.v.

Ett tydligt exempel är 1Ds för de som prioriterar upplösning och 1D mk II för de som prioriterar snabbhet.

Ett annat exempel, 300D för de som prioriterar lägre pris och 10D för de som prioriterar byggkvalitet och hastighet.

Finns otaliga exempel...

Sitter här och fingrar på ett låneex.Imorgon ska 20D testas....D70an har jag lånat ut, så nu
får man chans att testa underverket 20D.

Någon som har tips på vad man ska kolla extra noga på...Är väldigt nöjd med D70. Ge mig argument..

Bilden tagen med Dimage X20. sorry...

Bilagor

• copy of d20 002_filtered.jpg
    copy of d20 002_filtered.jpg
    23.2 KB · Visningar: 952
sagan skrev:
.......
Ett annat exempel, 300D för de som prioriterar lägre pris och 10D för de som prioriterar byggkvalitet och hastighet.

Finns otaliga exempel...

Tack Kim,

Den värmde...nu behöver jag inte skämmas för min 300D...Men jag är intresserad av en 20D i alla fall..för att komplettera min samling.."den som äger flest kameror vinner till slut....."

Jeppe skrev:

Sensorn är fin och förmodligen i närhet av vad 1d mk II presterar

Digic II är samma som i 1D Mk II

MEN... resten av kameran är byggd för yrkesbruk/hård användning/tuffa väderförhållande/you name it.

Det är DETTA man betalar de extra 25 000:- för..

Att jämföra bilder/pengar är tämligen menlöst, då de som köper 1D mk II gör detta av HELT andra orsaker än bildkvalitén...

Jag säger inte att D20 på något sätt är en sämre kamera än 1D mk II.. men det är en kamera i en helt annan målgrupp. Naturligtvis är den otroligt prisvärd, jämfört med 1D mk II då, men som sagt....

Får väll vara fräck nog att citera mig själv eftersom jag håller med.

"Så rent över lag skulle jag säga att man gör klokt i att köpa 20D till allt utöver rent yrkesbruk."

Vilket är ju just det att den inte är byggd för samma tortyr m.m. min 300D fick slita nästan 30 000 bilder på mindre än 1 år och redan har min mk2 gått 16 000 bilder trotts att jag inte plåtar så mycket. Jag märker klara skillnader på en mängd detalier mellan oilka kameror som jag använt.

Kan tillägga en sak som gjorde mig väldigt imponerad av 20D och det är att vad jag vet är det den första "billiga" DSLR som har uttag för studio blixtar och manuell färgtemp/vitbalans.

Att kunna leka med bygglampor eller liknanade och då ställa fritt run 3k i temp är ju guld värt. Sen att kunna slänga på studio blixtar utan en sketen HAMA sko som åker av är med super.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar