ANNONS
Annons

Test av 20D

Produkter
(logga in för att koppla)
Johan Okker skrev:
Jesper:
Bara en fråga, det där svarta i 10D bilden? Är det en slagskugga?
Isf, varför finns inte antydan till motsvarande i 20D-bilden?

Jarl har redan svarat på det.. Det är förmodligen ett linslock... Minns inte.. hade hela bordet fullt med kameror och gluggar..

Edit: Nej, ingen blixt.. båda bilderna är tagna utan blixt..eftersom det är ISO3200.. SÅ mörkt var det inte... ;)

Lyckliga ni!

Men jag blir ändå fundersam, vadan glädjefnattet över lågt brus vid ISO1600/3200 ???

Jag använder aldrig såna höga ISO...
(Tror jag har tagit ett par bilder på ISO800, inte mer)

Visst ger det större möjligheter att fotografera vid dåliga ljusförhållanden.
Brukar ni plåta på dessa känsligheter?

MVH /Micke

Re: Lyckliga ni!

AlfaGTV skrev:
Men jag blir ändå fundersam, vadan glädjefnattet över lågt brus vid ISO1600/3200 ???

Jag använder aldrig såna höga ISO...
(Tror jag har tagit ett par bilder på ISO800, inte mer)

Visst ger det större möjligheter att fotografera vid dåliga ljusförhållanden.
Brukar ni plåta på dessa känsligheter?

MVH /Micke

Plåtar man ishockey inomhus är det stor skillnad på att kunna använda iso 1600 istället för iso 800

Nej, men möjligheten att fotografera i svagt ljus utan blixt är ju betydligt större, samtidigt som 1600 och 800-lägena är bättre även de.

Yes! Nu lyckades även jag få tag i en 20D. Sergel foto hade ett kit med optik. Hade inte tänkt köpa kitet, men vad gör man inte för att få tag i en 20D innan hösten har tagit slut. Nu laddar batteriet... :)

Vart kan man annars få tag i en 20d?
Verkar inte som om det är så klurigt.
Nån som har en aning om när vertikalgreppet kommer?

Abhraxxas skrev:
Vart kan man annars få tag i en 20d?
Verkar inte som om det är så klurigt.
Nån som har en aning om när vertikalgreppet kommer?
Ett tips är att ringa runt till olika lokala butiker. Det var så jag fick tag i min efter att ha tröttnat på samtal från ställena jag stod i kö hos. :)

Vertikalgreppet ska redan finnas hos Expert Fridhemsplan enligt någon här på Fotosidan. Även Dustin har dem på lager såg jag igår.

PhotoJoe skrev:
Vad är "dark frame" och hur väljer man det? :-/
"Dark Frame" innebär en exponering t ex utan att spegeln fälls upp (eller med objektivlock på e t c). Syftet är att man vid långa exponeringar kan göra en sådan "dark frame" som visar hur bruset uppstår, och eventuella "stuck pixels" o s v. Denna bild kan sedan användas för att korrigera bilder med lång exponering, vilket ger minskat brus och minskar besväret av "stuck pixels".

PhotoJoe skrev:
Vad är "dark frame" och hur väljer man det? :-/
Man väljer det bland custom-funktionerna. Det innebär att om man har det påslaget och tar en bild där slutartiden är 1 s eller större så kommer det även att tas en bild med slutaren stängd, direkt efter själva exponeringen. Sedan använder kameran den mörka bilden för att subtrahera bort döda pixlar/brus från själva bilden. Nackdelen är att tiden blir dubbelt så lång som själva exponeringstiden. T.ex. om du har en exponeringstid på 30 s får du vänta i 60 s innan du kan ta nästa bild.

irrbloss skrev:
Man väljer det bland custom-funktionerna. Det innebär att om man har det påslaget och tar en bild där slutartiden är 1 s eller större så kommer det även att tas en bild med slutaren stängd, direkt efter själva exponeringen. Sedan använder kameran den mörka bilden för att subtrahera bort döda pixlar/brus från själva bilden. Nackdelen är att tiden blir dubbelt så lång som själva exponeringstiden. T.ex. om du har en exponeringstid på 30 s får du vänta i 60 s innan du kan ta nästa bild.

Aha, då förstår jag! Tack för svaret! :)

Otålig...

Med risk för att låta som en otålig Canontönt... men är det någon som har fått någon kamera från Cyber?

--jalle (som försöker låta bli att låta som de som klagade på B&H Photo:)

Oj oj, brusskillnaden var mycket imponerande! Hade inte väntat mig det faktiskt... Blir att köpa 20D någon gång då, utöver en 1D Mark II ;-)

Jag har gått runt och plåtat med 20D idag och är helt förälskad i B&W-läget, alltså att man kan fotografera i svartvitt.

Visserligen kan man fixa svartvitt hemma, men att se bilderna direkt i svartvitt på displayen är en kick. Dessutom kan man köra med olika filterinställningar. Rör man RAW-kan man alltid gå tillbaka till orginalfärginformationen.

Först irriterade jag mig på att man var tvungen att trycka på fokusvalsknappen innan man kunde byta fokuspunkt med joysticken, men nu har jag programmerat om kameran så att jag direkt väljer af-punkt med tumratten, precis som på min mark II. Otroligt snabbjobbat.

Ett första intryck inomhus var att autovitbalanseringen verkar ha blivit bättre.

Jag tycker att kameran ligger väldigt bra i min relativt stora hand, men jag har korta fingrar. Jag njuter av kameran litenhet och kommer nog bara skruva på ett vertikalgrepp när jag vet att jag ska på sportevenemang eller vid nån modellplåtning.

Sökaren är fjuttig, men det får man väl leva med när kameran trots allt levererar otrolig prestanda för ganska små pengar, jämför med mark II.

Det enda stora minuset är ju att mina häftiga 16-35:a inte blir så häftig med 1,6x-förlängning. Så hur bra kameran än är vill jag ha 1,3x och samma smidighet. Ro hit med en 3D!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar